21P/Giacobini-Zinner

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Kometen 21P/Giacobini-Zinner

Tagged: 

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #19934
    van Overzee
    Participant

    Afgelopen zaterdagavond (1-9) was het redelijk helder aan de noord-noord oostelijke horizon.

    De maan kwam om ca 23,13 uur op, dus ik moest snel wezen om 21P/Giacobini-Zinner te fotograferen.

    Allereerst heb ik de komeet geimporteerd in Stellarium.

    Bij de opkomst van de Maan(k=0,72) zou de komeet zich ca 20gr boven de horizon bevinden.

    Al snel kwam ik er achter, dat deze  locatie van de komeet in Stellarium niet juist was.

    De komeet bevond zich veel dichter bij Capella.

    Daar de komeet zich dicht bij de horizon bevond,  besloot ik een lagere ISO van 400 te gebruiken zonder LPF filter.

    Eerst ben ik begonnen met 70 mm en langzaam heb ik vergroot naar het maximum van 200 mm.

    Totaal heb ik 28 Lights van 1 minuut gemaakt.

    Eerst heb ik met DSS gestackt, De verplaatsing van de komeet was niet erg groot tijdens de opnames, dus de komeet optie lukte niet.

    Toen heb ik maar besloten het geheel maar met APP te bewerken.

    Links onder in het beeld is Capella te zien en rechts onder Ɛ Voerman.

    Alles bewerkt met Darks, Bias en Flats.

    Setup:

    • CGEM mount
    • Canon 600D
    • Canon Telelens EF 70-200mm f/4L USM
    #19935
    Bus
    Participant

    Het was idd een lastige jongen om op te sporen. Ik heb ook Stellarium gebruikt (een paar dagen eerder) en heb uiteindelijk met een “spiral search” en aan de hand van online data en starhopping de Komeet gevonden.Afbeelding kan het volgende bevatten: nacht

    #19936
    van Overzee
    Participant

    De positie die stellarium voor de komeet aan geeft is niet juist.

    Als je op internet googled naar theskylive.com/21p-info en interactive skymap(online planetarium) neemt krijg je volgens mij een veel beter positie.

    Op 10 en 11 september gaat de komeet langs M37. Laten we hopen, dat het dan helder is.

    #19939
    KeesScherer
    Participant

    De Posities op https://theskylive.com/ kloppen altijd precies. Wanneer je de pagina voor 21P kiest en je gaat naar “compute ephimeris” dan zie je dit scherm waarin je de datum en tijd kan invoeren. (Wel even de juiste lokatie invoeren.) EDIT: 4 minuten verschil in het antwoord….

    #19960
    van Overzee
    Participant

    Morgenavond is het zover, de afstand tussen de komeet en de aarde is dan het kleinst.

    Tevens is de visuele afstand tot M37 ca 0,5 graad (om ca 1,00 uur 11/9).

    Ik ga een poging ondernemen om met de komeet met de TOA te fotograferen.

    Volgens mij passen ze samen in het beeldveld.

    Hopelijk werkt het weer mee, het zal nog spannend worden.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top