6 mei 2014 Brunssum Edge 8HD en 10×50 Granite

• This topic contains 1 voice and has 0 replies.
Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author

Theunissen
    Keymaster

Na een lange … lange periode van herfstweer, regen, storm en hagel sloeg het weer eindelijk om naar heerlijk zomerweer (zoals ook in dit weekend!) en dit betekende naar buiten!

De afgelopen dagen stonden in het teken van de verdere ontwikkeling van Starry-Night.nl, de komende dagen van waarnemen.

Op de avond van 6 mei gekozen voor de Edge HD8 en met name visueel observeren. Rond 22:00 de Polar alignment met de poolzoeker in de as van de AVX montering uitgevoerd. Ik kon de kop van de Grote Beer nog maar nauwelijks zien dus ik was erg benieuwd hoe de StarSense zou functioneren … perfect.

De seeing leek goed 4 van 5, transparantie redelijk.

Saturnus als eerste, de Edge HD8 stond al een paar uur te klimatiseren en ondanks de lage hemel stand stond de planeet rustig en haarscherp in het 24mm Meade zoom oculair. De  Cassini scheiding was haarscherp, de 4 manen 1, 2, 3, 4 haarscherp en in focus zichtbaar.

Mars is zich inmiddels weer aan het verwijderen van de aarde, dus een mooi 2de doel. Wederom met een 24mm maar ingezoomd tot 16x. Duidelijk oppervlakte details zichtbaar.

Terug naar Saturnus en het oculair uitgewisseld voor de Orion AIO Astrocam. Een aantal Avi’s genomen met Orion’s Astrocap software allen 500 frames en met verschillende belichtingstijden maar onder de 20ms. De ervaring leert dat de laagst mogelijke belichtingstijd een rustiger beeld oplevert. M.a.w. wordt de invloed van een onrustige atmosfeer gedempt. Ik was vanavond van plan om meer visueel aan de  te gaan dus laptop naar binnen en oculairs klaarzetten.

Gebruikte oculairs: een Maxvision 82º 16mm en een Celestron 40mm Plössl.

Rond 23:30 de bekendere objecten, M51, M81, M42 en toen wat het sluitstuk van de avond had moeten worden. Komeet C/2012 K1 Pannstars. Als eerste de locatie RA en Dec opgezocht in Starrynight 7 Pro en handmatig ingegeven in de StarSense Handcontroller. Slewen en ja hoor, door perifeer kijken een kern zichtbaar en een hint van staart zichtbaar.

Vervolgens in het kader van de sterrengids serie van Starry-Night.nl, geschreven voor nieuwkomers (in de astronomie):

Op naar Lyra.

Epsilon (ε) Lyrae met Edge HD8, splitsing van de dubbele dubbelsterren haarscherp en minimaal te zien, maar heel indrukwekkend om te zien. Alle vier de sterren enigszins geel. Met het binoculair nog even gekeken (10×50 Granite) en volgens verwachting niet te splitsen.

Delta (δ) Lyrae mooie splitsing, kleurverschil tussen tussen m4 en m6 ster zichtbaar (roodachtig – blauw).

Vega, ik vind Vega altijd een genot om te bekijken door zowel het oculair als het binoculair, in beide instrumenten prachtig. Maar nu verder naar Cygnus.

Alpha (α) Cygni (Deneb), Vega en Altair inmiddels duidelijk als de zomerdriehoek zichtbaar, een heerlijk gevoel … de zomer begint!

Beta (β) Cygni of Albireo, prachtig, bijna cliché om Albireo weer mee te nemen maar ik denk dat iedere waarnemer zijn favorieten heeft, zowel onder M’s als de sterren.

61 Cygni, fascinerend om elkaar draaiend systeem, duidelijk voorbeeld van bewondering mits je de achtergrond van het object kent.

M 39 blijft mooi, leuk open cluster zowel met de Edge HD8 als met de Granite.

Inmiddels begon het toch alweer redelijk vroeg te worden, dus de telescoop naar binnen verplaatst en nog een half uurtje observeren met het binoculair. Cygnus (zwaan) als eerste door “gelopen”. Al scannende kwam ik een gebiedje tegen tussen de sterren 28 Cyg en 27 Cyg. Een mooi gebiedje, bijna cluster-achtig waarin de sterren tussen de 28 en 27 Cyg in een soort slang vorm lopen. Duidelijk rood/gele sterren in dit tussengebied zichtbaar. Als afsluiter en toch verkerende in Cygnus NGC 6871 meegenomen. De vorm van een steekpannetje en veel achtergrond sterren van de melkweg zichtbaar.

Viewing 1 post (of 1 total)

You need to log in or to reply to this topic.