Abell 79

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

In een hoekje van een Ha stack kwam ik deze vreemd gevormde Abell 79 tegen die lijkt op een “Spiraalstelsel met een gat”. Deze detailfoto gemaakt met een 129cm telescoop op 10 meter brandpunt laat de vreemde vorm pas goed zien. Het is een “Possible Planetairy Nebula”of “”Planetary Super Nova Remnant”.

• This topic was modified 1 week, 3 days ago by  Theunissen.
    • 2 people like this.

Groenewold
    Keymaster

Werkelijk prachtig, I love de wat onbekendere objecten. 🙂 Het schijnt dat de centrale ster welke je ziet, dezelfde klasse heeft als onze zon en dat het daarom lastig te classificeren is als planetaire nevel.

Theunissen
    Keymaster

Fascinerend inderdaad. Abell 79 lijkt inderdaad meer op een spiraalstelsel, blijkbaar zorgen andere krachten dan sec de nova voor de markante spiraalvorm. Had je ooit van Abell 79 gehoord, of is dit inderdaad puur een visuele ontdekking in je materiaal?

KeesScherer
    Participant

Had je ooit van Abell 79 gehoord, of is dit inderdaad puur een visuele ontdekking in je materiaal?

Nog nooit van gehoord, ik vond hem vanmorgen toen ik een “tussenstack” had gemaakt. PI heeft niet de Abell catalogus als Annotate optie., dus ik vond het antwoord pas in de Interstellarum atlas.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

You need to log in or to reply to this topic.