Abell 79

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Abell 79

Tagged: 

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #16539
    KeesScherer
    Participant

    In een hoekje van een Ha stack kwam ik deze vreemd gevormde Abell 79 tegen die lijkt op een “Spiraalstelsel met een gat”. Deze detailfoto gemaakt met een 129cm telescoop op 10 meter brandpunt laat de vreemde vorm pas goed zien. Het is een “Possible Planetairy Nebula”of “”Planetary Super Nova Remnant”.

    #16540
    Groenewold
    Participant

    Werkelijk prachtig, I love de wat onbekendere objecten. :) Het schijnt dat de centrale ster welke je ziet, dezelfde klasse heeft als onze zon en dat het daarom lastig te classificeren is als planetaire nevel.

    #16543
    Theunissen
    Participant

    Fascinerend inderdaad. Abell 79 lijkt inderdaad meer op een spiraalstelsel, blijkbaar zorgen andere krachten dan sec de nova voor de markante spiraalvorm. Had je ooit van Abell 79 gehoord, of is dit inderdaad puur een visuele ontdekking in je materiaal?

    #16544
    KeesScherer
    Participant

    Had je ooit van Abell 79 gehoord, of is dit inderdaad puur een visuele ontdekking in je materiaal?

    Nog nooit van gehoord, ik vond hem vanmorgen toen ik een “tussenstack” had gemaakt. PI heeft niet de Abell catalogus als Annotate optie., dus ik vond het antwoord pas in de Interstellarum atlas.

    #16734
    KeesScherer
    Participant

    En dit is Abell 79 in HaRGB. Dit is een hoekje van een gebied waar ik nu aan werk, nu “pas” 18.5 uur data en nog veel te weinig blauw. Last gehad van te hoge nachttemperaturen (25-30 graden) waardoor de -20C sensortemperatuur niet meer gehaald kon worden. En de komende dagen is het, jawel, eindelijk een beetje bewolkt…..

    #16735
    Groenewold
    Participant

    Ohhhh wauw, prachtig! Erg mooi sterbeeld ook, ben heel benieuwd naar de resultaten op 100 uur. ;)

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top