Antennae Galaxies in Corvus/ ARP244/ NGC4038+NGC4039

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Antennae Galaxies in Corvus/ ARP244/ NGC4038+NGC4039

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #21185
    KeesScherer
    Participant

    Laag in het zuiden gaat het sterrenbeeld Corvus door de meridiaan eind april/begin mei op maximaal 30 graden boven de horizon hier in centraal Portugal. Op de opname zijn centraal links de 2 Antenne stelsels te zien (NGC4038 en NGC4039 /ARP244) en rechtsonder NGC4027 (ARP22), een balkspiraal met 1 lange en 1 korte spiraalarm. Alle vervormingen en tidal streams laten zien dat de leden van de NGC4038 groep elkaar flink beinvloeden. De zwakkere stelsels zichtbaar zijn voornamelijk PGC stelsels op 300-900 Miljoen LJ.

    58x 300 seconden Luminance (29/4, 1/5 en 3/5 2019), Esprit 100 APO+QHY16200 CCD @-20C.

    AstroPixelProcessor (2x drizzle+ BPM,256 bias, 120 darks, 60 flats)/ Pixinsight (Arcsinh stretch, histogram trans., Curves)

    Flickr link.

    #21186
    InFINNityDeck
    Participant

    Heel fraai, Kees! Ze staan ook bij mij hoog op de agenda, maar of dit vanuit Castricum haalbaar is (nog lager en lichtvervuiling), is maar de vraag. Duidelijk is wel dat er veel licht nodig is. Ga je nog kleur bijschieten?

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21187
    Guest
    Participant

    Geweldig Kees!

    Wim Engels

    #21188
    han.k
    Participant

    Heel mooi!

    Staat op mijn verlanglijstje voor de komende heldere periode.

    #21189
    KeesScherer
    Participant

    Dank voor de reakties! Ik ga geen kleur bijschieten omdat dat zo laag in het zuiden een beetje een soep gaat worden vanwege lichtvervuiling in die richting.

    #21190
    han.k
    Participant

    Ja deze komt niet hoog. Maximaal 17,9 graden elevatie voor mijn lokatie. Vandaar dat ik deze nog niet had. Nietemin we gaan het proberen.

    #21191
    Bakx
    Participant

    18 graden is van uit Borger net te doen. Hij gaat ook mooi op tijd door de meridiaan.

    Maar het gaat voor mij toch niet lukken deze week.

    De weersvooruitzichten zijn niet hoopvol en bovendien heb ik mijn mount control box net op moeten sturen naar 10Micron ivm een defecte aan/uit schakelaar. Wel garantie, maar toch ruim een week zonder bruikbare montering.

    Dit target staat nu ook op mijn verlanglijstje.

    #21192
    InFINNityDeck
    Participant

    volgens Stellarium gaat ie momenteel om ongeveer kwart voor elf (UTC+2) door de meridiaan, de astronomisch schemering duurt dan nog ruim een uur. Ik zet hem voor komende eind maart in de agenda, de 28e culmineert ie om circa 00:15 (UTC+1) en de maan is dan al onder. Hier in Castricum culmineert ie dan op een hoogte van 18°31′.

    Ik weet niet hoe de ervaring van anderen is, maar ik vermoed dat het deep-sky seizoen in ons kikkerlandje op z’n eind loopt… Momenteel duurt de astronomische nacht nog maar drie uur, komende maandag nog maar twee, de 18e is het gedaan met de astronomische nacht. En het weer werkt ook niet echt mee…, maar niet getreurd: vanaf 25 juli gaan we weer de goede kant op en tot die tijd hebben we de planeten nog! (ook erg laag dit jaar…, nog lager dan de antennestelsels, circa 15°)

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21194
    han.k
    Participant

    Gisteren een eerste poging kunnen doen voor NGC4038/39.  De wolken trokken zich in noord Nederland na 22:30 uur terug . Net toen de belichting van de eerste opname begon had harde schijf weer kuren met als gevolg een systeem crash. Na een aantal reset, nieuwe crash en een schop tegen het systeem bleef het stabiel vanaf 23:39 uur. De elevatie was inmiddels gezakt naar 17 graden.  De opnames zijn gemaakt tot 15 graden elevatie waarna de HFD snel slechter werd. De seeing was relatief goed voor de elevatie. Aan het eind van de nacht zat hier en daar ijs in het observatorium.

    De hard schijf is inmiddels gedegradeerd naar dataschijf en een andere is nu bootable.

    Han

    Telescoop 100 mm APO astrograph APO100Q, F5,8
    ASI1600MM-Cool Camera
    14x200sec op 2019-5-6
    CCDciel en ASTAP stacking program

    #21196
    Groenewold
    Participant

    Je mag gerust eigen topics aanmaken hoor! :) Mooie opname ook, tikkie aan de donkere kant qua achtergrond wellicht?

    Dat schoppen tegen je harddisk heeft gewerkt is indrukwekkend, dat kan alleen maar met een mechanise schijf het geval zijn dan. SSD was meteen foetsie. Ik vind wat dat betreft het feit een systeem te hebben wat zowel lokaal bij de telescoop opslaat en de data naar mijn pc binnen stuurt. Dan ben ik niet meteen alles kwijt als ik er niet bij blijf.

    #21198
    han.k
    Participant

    In het observatorium gebruik ik een oude desktop. De 14 jaar? oude harde schijf gaf al een tijdje problemen als het koud is.  De wifi netwerk  verbinding naar buiten is niet zo snel en een transport via memory stick werkt sneller.

    Ik vond het leuk om een opname vanuit Portugal met een uit Nederland te vergelijken. De bovenste foto heb ik inmiddels wat lichter gemaakt. De weergave in het forum lijkt iets donkerder dan in mijn viewer. Voor een betere opname is een langere belichting nodig, maar hier een uitsnede:

     

    #21212
    Bakx
    Participant

    Nicolàs,

    Het Cygnus periodiek breekt aan.

    Daar zitten zo veel heldere objecten in, daar kun je je helemaal op uitleven.

    Kun je ook meteen oefenen met het samenvoegen van meerdere sessies.

    Dus niet getreuzeld, noch gedraald!

    Gewoon lekker doorgaan.

    Han kan ondanks zijn technische malheur toch tevreden zijn. Hij heeft het antenne-stelsel er toch maar op staan.

    #21213
    InFINNityDeck
    Participant

    Arie, ik ga zeker door! Als jij nu eens de bewolking een zetje geeft, ga ik Cygnus en omgeving eens bekijken…. ;-) Ik weet dat daar in ieder geval wat nevels in zitten… en Wega natuurlijk, als we het dan toch over een helder object hebben… :-)

    De plaat van Han valt zeker niet tegen! Nu nog wat licht erbij.

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top