APP, How to do proper background neutralization on dusty images???

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Bus
    Participant

Hallo,

Even een vraagstuk voor de kenners.

Hoe bepaal je met de Background Neutralization Tool van APP waar je de “hokjes” neerzet wanneer je een afbeelding hebt waar bijna alleen maar stof/gas/nevelstructuren in te vinden zijn en dus (bijna) geen background.

Is hier misschien een goede tutorial over te vinden? of is dit een trial-en error process.

Het nabewerken van de foto’s blijf ik lastig vinden en heb toch echt het idee dat er meer uit mijn foto’s te halen valt.

Alvast bedankt voor de tips/tricks

Haverkamp
    Participant

Hoi Rutger,

Je bedoelt denk ik background calibration… πŸ˜‰ ?

Backkground neutralization is een histogram operatie die nooit goede resultaten geeft als er veel neveligheid is πŸ˜‰ Background neutralization is enkel een manier om beter te zien wat er in de data zit, maar af te raden om te gebruiken om de achtergrond echt goed te krijgen. APP past Background neutralization standaard toe in het normalisatie proces 5)normalize om je te helpen om een betere indruk te krijgen van wat er in je data zit. Maar om het goed te doen, moet je altijd Background calibration uitvoeren.

Background Calibration werkt met het plaatsen van area select boxes waardoor het histogram niet gebruikt hoeft te worden. Op die manier vertel je waar de hemel achtergrond is.

Background Neutralization and Background Calibration zijn dus verschillende zaken.

Het beste gebruik je de Remove Light Pollution tool, die voert background calibration ook uit. Een uitgebreide tutorial is hier:

https://www.astropixelprocessor.com/part-4-light-pollution-correction-and-background-calibration-of-the-mosaic-tutorial-milky-way-to-rho-ophiuchi-by-mabula/

Bij heel veel neveligheid werkt dit ook, het correctie model is stijf waardoor je ermee weg komt als je sommige area select boxes niet goed plaatst πŸ˜‰

Mabula

p.s. APP 1.072 met Sony ARW support is denk ik vanavond te downloaden πŸ˜‰ !

Bus
    Participant

Hoi Rutger, Je bedoelt denk ik background calibration… πŸ˜‰ ? Backkground neutralization is een histogram operatie die nooit goede resultaten geeft als er veel neveligheid is πŸ˜‰ Background neutralization is enkel een manier om beter te zien wat er in de data zit, maar af te raden om te gebruiken om de achtergrond echt goed te krijgen. APP past Background neutralization standaard toe in het normalisatie proces 5)normalize om je te helpen om een betere indruk te krijgen van wat er in je data zit. Maar om het goed te doen, moet je altijd Background calibration uitvoeren. Background Calibration werkt met het plaatsen van area select boxes waardoor het histogram niet gebruikt hoeft te worden. Op die manier vertel je waar de hemel achtergrond is. Background Neutralization and Background Calibration zijn dus verschillende zaken. Het beste gebruik je de Remove Light Pollution tool, die voert background calibration ook uit. Een uitgebreide tutorial is hier: https://www.astropixelprocessor.com/part-4-light-pollution-correction-and-background-calibration-of-the-mosaic-tutorial-milky-way-to-rho-ophiuchi-by-mabula/ Bij heel veel neveligheid werkt dit ook, het correctie model is stijf waardoor je ermee weg komt als je sommige area select boxes niet goed plaatst πŸ˜‰ Mabula p.s. APP 1.072 met Sony ARW support is denk ik vanavond te downloaden πŸ˜‰ !

Bedankt voor je snelle reply Mabula,

Excuses voor het foutief vermelden van hetgeen dat ik wel bedoelde en jij ook beschrijft πŸ˜‰

Ik heb gelijk je instructievideo even beken en er wordt mij daar al weer een heel stuk meer duidelijk. Wat ik mij afvroeg, werkt deze Remove Light Polution tool ook bij smalband opnames? Of heb je er specifiek RGB-data voor nodig om deze tool te kunnen toepassen?

Nogmaal bedankt voor je snelle reply en hopelijk kan ik het geleerde toepassen op toekomstige mijn toekomstige opnames.

PS: Looking forward to the new APP-release πŸ˜‰

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)

You need to log in or to reply to this topic.