APP mosaic hoe?

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Bakx
    Participant

Ik probeer een mosaic te maken rond om de elephant in Ha. Maar ik houd die donkere balken en allelei artefacten.

Uit de tutorial video’s kan ik niet opmaken welke van de vele instellingen hiervoor verantwoordelijk zijn.

Het deel linksboven is het laatst geschoten, toen er al bewolking binnendreef. Vandaar dat die hoek het minst is.

Arie

• This topic was modified 1 year ago by  Bakx.
    • 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Lees eerst dit draadje over het Cygnus mozaiek even door. Daar staan al de nodige instellingen in. Je geeft geen enkele informatie over de opname dus daar kan ik verder weinig mee qua advies.

Bakx
    Participant

Hoi Kees, dankjewel voor de verwijzing. Ik heb de instellingen gebruikt die jij aangaf, maar nog steeds is duidelijk een donker kruis te zien waar de 4 frames elkaar overlappen. Ik heb MMB zelfs op 12 gehad en LNC op 6th met 6 it. Het resultaat is er wel beter op geworden omdat allerlei “hot pixel”achtige puntjes nu weg zijn. Maar dat moet veel mooier kunnen toch?

Ik heb gisternacht 4 sets van 12 frames in Ha geschoten. Met SGP standaard instellingen voor mosaics.

Atik16200 camera achter de Esprit100. dat moet jou bekend voorkomen. ­čÖé

Arie

KeesScherer
    Participant

Ah, dat is jammer. Komt ook wel bekend voor want mijn Cygnus mozaiek ging probleemloos, maar mijn Orion 72 paneel mozaiek heeft last van een “dambord struktuur”.┬áEr staat een vraag daarover open op het APP forum en Mabula heeft een paar keer aangegeven dat het opgelost gaat worden, maar ik krijg al ruim een jaar geen antwoord meer.

Bakx
    Participant

Moet ik natuurlijk wel het vinkje voor de MBB schuifbalk aanzetten!

Dat scheelt een slok. Het begint nu ergens op te lijken. Maar nu wordt geadviseerd om de 4 panels apart te stacken en daarna in een mosaic te registreren en integreren. Zo gezegd zo gedaan. Ik heb nu 4 panels die er redelijk uitzien (volgens mij).

Dus ik laad de 4 panels als lights en druk op integrate. Maar hij komt niet door de startest heen. Die staat al op minimaal 500. Hogere waardes werken ook niet. Wat nu?

Ik heb geintegreerd met reduction 0.3 maar de panels zijn nog 20Mb ieder en dus te groot om hier aan te hangen.

Moonen
    Participant

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit problemen gehad met mozaïeken in APP. Onderstaande instellingen voor de verschillende tabs hou ik standaard aan:

1) LOAD: vinkje uit bij “auto-detect Masters & Integrations” en panelen laden via de knop “lights”

2) Calibrate: niet van toepassing (je hoeft immers geen masters, BPM e.d. te laden)

3) ANALYSE STARS: vinkje aan bij “automatic #stars target” en schuifregelaar op plm 2000 zetten

4) REGISTER: Scale stop op 12, vinkje aan bij “Use dynamic distortion”, vinkje uit bij “Same camera” en

registration mode op “mosaic”. Bij problemen bij de registratie kun je “Flip descriptors in X/Y” aanzetten

5) NORMALISE: eventueel “Neutralize background” uitzetten (hoeft niet)

6) INTEGRATE: alles laten staan zoals het standaard staat, behalve LNC (begin bij LNC degree 1 met 3 iterations). De MBB

dien je net zo hoog te zetten als de overlap van je panelen in procenten (15% overlap = 15 MBB)

Vaak werkt het het beste als je de verschillende panelen vooraf hebt bewerkt v.w.b. de rafelige randen (crop) en

“remove light pollution”.

KeesScherer
    Participant

Jeroen,  die instellingen heb ik ook gebruikt en allerlei varianten in overleg met Mabula. Maar het probleem blijft:

http://www.starry-night.nl/wp-content/uploads/2018/03/Inverse-Orion-25p.jpg

Moonen
    Participant

Stuur me eens een paar aaneensluitende  panelen toe via WeTransfer Kees (via PB) dan zal ik eens uitpuzzelen of er een oplossing is.

• 1 person likes this.

Bakx
    Participant

Het begint er al een beetje op te lijken. Zeker gezien de beroerde omstandigheden van de opnames.

Dit vraagt om een vervolg.

Arie

• 4 people like this.

Bakx
    Participant

Ik heb de oefening nog eens over gedaan.
    Deze keer met goede data.
    Alle frames gewoon in APP gestopt en dan rolt er dit uit.
    Toch knap.
    Amper nabewerkt.
    Alleen de randjes afgeknipt.
    Arie

• 5 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

Ik vind het er knap uitzien. Dank voor het voorwerk, ik was al van plan komende winter mijn eerste mosaic te gaan proberen (Plejaden), dus kan deze handleiding goed gebruiken.

Nicolàs

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)

You need to log in or to reply to this topic.