APT Astro Photography Tool

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

Een alternatief voor Sequence Generator Pro (SGP)  en Backyard EOS/Backyard Nikon (BYE/BYN) is Astro Photography Tool (APT). Met een prijs van 18.70 euro voor de volledige versie is APT zeer betaalbaar zeker vanwege funkties die alleen in APT te vinden zijn zoals : “Multi-camera synchronization and dithering”, “Light Auto plan type for EOS for easier eclipse imaging in AV dial mode”, “Automatic EOS Lens focusing”. Zie de APT website voor volledige lijst en download. Het programma is er ook in een Nederlandstalige versie en de “demo” heeft vrijwel alle funkties en heeft geen verloopdatum.

• 2 people like this.

Theunissen
    Keymaster

Dank voor de tip Kees. Ik denk dat ik APT eerst volgende sessie ga testen, ik vind deze applicatie erg interessant uit zien. Vooral de mogelijkheid tot plate-solving en de integratie met planetarium programma’s zijn erg interessant.

• 1 person likes this.

Theunissen
    Keymaster

Een alternatief voor Sequence Generator Pro (SGP)  en Backyard EOS/Backyard Nikon (BYE/BYN) is Astro Photography Tool (APT).

Heb je APT al getest?

Groenewold
    Moderator

Ga ik dit weekend (als er een opening in de lucht blijft) eens testen, ben toch alleen geïnteresseerd in de guiding op dit moment dus waarom niet. 🙂 Best indrukwekkend wat het kan als ik het goed lees.

Defesche
    Participant

Ik gebruik APT al bijna 2 jaren tot grote tevredenheid. Het is zijn kleine geldbedrag meer dan de moeite waard. Platesolve werkt, indien alles goed is geïnstalleerd, ook zonder internetverbinding. Ik richt mijn kijker ergens in de buurt van het op te nemen object en laat APT een proefopname maken (via de auto-key in Pointcraft), waarna een platesolve wordt uitgevoerd en de hemelcoordinaten aan de montering worden doorgegeven zodat deze gesynchroniseerd is. Na de pooluitlijning is het nu nog maar een fluitje van een cent om met je eigenlijke werk te beginnen.

• 3 people like this.

Engels
    Participant

Nog even inhaken op een oud draadje. Heb APT geïnstalleerd en het werkt goed met mijn Canon camera’s (zoals met BackyardEos). Een beetje donkere, vage interface, maar ala.Het probleem waar ik nu tegen aanloop is het gebruik van ZWO camera’s. Dit kan alleen via Ascom drivers. Krijg echter  geen camera beeld itt tot SGP waarbij in de keuzelijst van camera’s keurig staat dat een ZWO device voorhanden is. Kent iemand dit probleem?Ik heb begrepen dat het mogelijk een USB3 probleem kan zijn, waar APT niet altijd even goed mee om weet te gaan.

Wim Engels

Groenewold
    Moderator

Helaas niet, maar werkt APT niet met ASCOM samen dan? Want dan zou het niet uit moeten maken. Edit; ik lees net dat dat idd gewoon moet werken. Aangezien SGP wel beeld laat zien zou ik gaan denken aan een instelling in APT.

• This reply was modified 2 months, 2 weeks ago by  Groenewold.

Engels
    Participant

Hi Groenewold,

Bedankt voor de reactie. Zowel SGP als APT gebruiken ASCOM drivers maar ook SGP geeft geen beeld. SGP geeft wel aan dat er een ZWO camera aanhangt. Enfin, ik blijf zoeken naar de oorzaak.

Engels
    Participant

By the way, er is sinds vandaag een nieuwe versie uit van APT: 3.5.4 met een waslijst aan bug fixes.

• 1 person likes this.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)

You need to log in or to reply to this topic.