Asi1600MM

Tagged: 

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #6554
    Groenewold
    Participant

    De ASI1600MM wordt behoorlijk goed geacht als ik de discussies op CloudyNight volg. Een niet al te prijzige, gekoelde CCD camera. Ik zou eens willen weten wat voor voordeel dit model zou hebben boven mijn Canon 6D. Natuurlijk het monochrome en dus iets gevoeliger, maar buiten dat?

    #6555
    KeesScherer
    Participant

    Sensor is 22 mm diagonaal, dus een veel kleiner beeldveld als de 6D. Gevoeligere sensor, maar wat iedereen steeds lijkt te vergeten is dat je voor een kleurenfoto wel drie maal zo lang moet belichten……

    #6558
    Theunissen
    Participant

    Heb je een topic link naar de CN discussie?

    #6568
    Groenewold
    Participant

    1600mm images

    Nu zijn de meningen wel wat verdeelt, maar ik heb het idee dat dit vaak komt omdat men het vergelijkt met CCD’s van 4000 Euro of zoiets belachelijks. En Kees heeft natuurlijk een goed punt, maar eerlijk gezegd heb ik liever zwart-wit als dit betekent dat ik zo snel mogelijk, op straks F4, een mooi plaatje heb. Ik heb liever veel subs dan weinig maar met kleur, in Nederland is tijd echt het probleem. En ik vind het niet erg om een heel seizoen aan 1 object te besteden, houdt me bezig. ;)

    Men spreekt er ook vaak over dat een CCD lastiger is dan een DSLR, waarom is dat?

    #6569
    Theunissen
    Participant

    CCD imaging indien niet one-shot (lees kleur) gaat gepaard met filters. Weer een extra element in je image train. En meer postprocessing. Ik denk eerlijk gezegd als ik zie wat Kees doet in Portugal met DSLR’s, twijfel ik nergens meer aan. Ik hou het ook bij een DSRL.

    In Nederland is het daarom misschien handig om met een DSLR werken? Veel subs & met kleur. En niet te vergeten, een dure DSLR kun je ook voor normale fotografie gebruiken. Mijn (APS-C) Canon 7D Mark 2, die ik om evidente redenen gebruik is voor mij althans een echte allrounder. Ik neem me nog niet meer de moeite voor aparte camera’s voor planetair of maan/zon werk.

    #6571
    Groenewold
    Participant

    Ja dat zijn inderdaad de punten waarom ik nog bij DSLR blijf, maar wat ik mij afvraag is of ik met een dergelijke monochrome CCD, beter het signaal van bijvoorbeeld het (voor mij) lastige object als de Iris nevel eruit kan halen. Met de DSLR zit ik snel op 10 min per sub in Nederland (wat een groot verschil is met Kees zijn Portugese hemel) en als ik dat naar de 5 min kan persen door EN F4 EN monochrome CCD…

    #6572
    Theunissen
    Participant

    Ja, monochroom CCD’s missen immers een bayer matrix.

    #6573
    Groenewold
    Participant

    Precies. Mmm, eerst maar eens een F4 systeem kopen en dan zien hoeveel tijd ik nog krijg om te imagen hier. :)

    #6738
    Musquetier
    Participant

    Ik werk nu een tijdje met CCD maar ik heb ook een tijd met een 60D gewerkt. Voor mij betekende het wel een kwaliteitssprong toen ik naar CCD ging maar ik heb ook resultaten met een 6D gezien van een collega astrofotograaf op mijn apparatuur en dat kwam toch wel erg in de buurt bij de CCD. Het verschil was dan beduidend kleiner (vooral qua ruisnivo’s).

    De complexere bewerking bij het gebruik van CCD vind ik zelf geen probleem aangezien PixInsight hierbij je enorm veel werk uit handen neemt. Alleen het maken van flats is wat bewerkelijker bij een CCD…

    #6740
    Groenewold
    Participant

    Goed te horen. Wat ruis betreft verbaast mij dat toch wel aangezien je een CCD tot onder het vriespunt kan koelen en een 6D wel tot 20 graden gaat (misschien wel hoger). En zo ruisvrij kan ik een enkele 6D sub niet noemen. :) Waarom is flats maken met een CCD lastiger?

    #6748
    Musquetier
    Participant

    je moet voor elk filter een aparte flat maken, dat zijn dus een heleboel opnames en minstens 3 of 4 (of 7 als je narrow band filter flats er ook bij wilt hebben) master flats als je ook maar iets aan je opstelling veranderd…

    #6749
    Groenewold
    Participant

    En wat nu als ik voor een kleuren CCD ga, dan zou het net zo complex als de dslr moeten zijn. Ik zit toch daaraan te denken, gezien de weinige dagen aan data verzamelen alhier. Geen filterwiel nodig, goede koeling, goede resolutie en een kleiner beeldveld. Op zich interessant. Vraag blijft of het de moeite is boven de 6D en dat vraag ik mij af idd.

    #6750
    Musquetier
    Participant

    ik vraag me dat ook af… wellicht kan je een huren met optie tot aanschaf als hij bevalt…

    #6751
    Groenewold
    Participant

    Verhuur, mm, kan ik eens navragen bij Astromarket.. zou een goede optie zijn idd.

    #6753
    Groenewold
    Participant

    Ja, dat kan ik me ook weer voorstellen inderdaad. Ik verbaas mij op mijn werk ook al lang niet meer over hoe mensen met spullen omgaan, en dat zijn dan nog mensen met hersens zou je zeggen. Ik zoek wel wat uit.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top