ASI294MC pro to the max

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires ASI294MC pro to the max

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #24305
    Bus
    Participant

    Een aantal dagen geleden wilde ik komeet C/2020 M3 (ATLAS) op de foto zetten…. Om de tijd te doden had ik nog een klein half uurtje om M42 op de foto te zetten.

    Met in het achterhoofd de kennis dat de ASI294MC op gain 120 in de zogenaamde “lage ruis stand” schiet bij nagenoeg gelijkblijvend dynamisch bereik wilde ik toch eens testen wat de camera doet op gain 390 (max gain voor de ASI294MC pro).

    Met een 24-tal subs van elk 60 seconden op M42 verwachte ik niet heel veel. Ik was echter verbaast wat er uiteindelijk uit APP en de nabewerking in Photoshop rolde.

    Dit is zeker een object welke ik nog eens iets langer op de korrel ga nemen met gebruik van deze settings.

    Fijne avond.

    #24306
    Musquetier
    Participant

    Prachtige foto Rutger. M42 is altijd een dankbaar onderwerp en het centrum is een uitdaging tijdens de verwerking (brand vaak uit) maar in jouw foto prima weergegeven! Ook al het stof komt prachtig tot zijn recht, kortom top plaat!

    #24309
    Bus
    Participant

    Hoi Bob (Of was het nou Rob),

    Deze opname verdient ook nog een paar extra korte subs van 10 sec o.i.d. om het trapezium nog beter in beeld te krijgen. Het weer heeft de laatste tijd echter niet echt meegewerkt, dus dat is iets voor op de to-do lijst.

    #24316
    Bus
    Participant

    Het euvel is boven water…Na de opmerking van @theunissen (nogmaals, mijn post had geen negatieve bedoeling richting het SN-forum, maar eerder een rechtstreekse vraag hoe je het beste een afbeelding in voldoende resolutie kunt uploaden zodat iedereen van die mooie afbeeldingen kan genieten, maar dat terzijde) werd ik erop geateendeerd dat de ge-uploade afbeelding slecht 55Mb was met een resolutie van 831 x 730 pixels (of iets van die strekking). Toen begonnen bij mij ook de bellen te rinkelen en heb ik even nagezocht waar de afbeelding vandaan kwam. Het bleek een screenshot te zijn van mijn Instagram welke ik op mijn telefoon had staan, dus heb tijdens het typen van dit bericht op min telefoon gewoon de verkeerde afbeelding ge-upload in het originele bericht…..

    Bi dezen dus toch nog het “origineel” en wil ik iedereen bedanken voor zijn bijdrage aan dit draadje.

    Met vriendelijke groeten,

    Rutger

    #24319
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Rutger,

    het is nu duidelijk wel gelukt een hoge-resolutie versie van de foto te plaatsen, mooi hoor! Ik zie alleen iets vreemds aan de linker kant. Daar is een soort van dubbel spoor te zien die ik niet in mijn eigen foto zie en ook niet in die van anderen. Enig idee waar dat spoor vandaan komt?

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #24320
    Bus
    Participant

    Dat dubbele spoor is een reflectie artefact van de heldere sterren uit de nabijgelegen Running man nevel.

    #24321
    Theunissen
    Participant

    Na de opmerking van @theunissen (nogmaals, mijn post had geen negatieve bedoeling richting het SN-forum, maar eerder een rechtstreekse vraag hoe je het beste een afbeelding in voldoende resolutie kunt uploaden zodat iedereen van die mooie afbeeldingen kan genieten,

    Geen probleem uiteraard, ik reageerde ook alleen op:

    de resolutie hier op het forum echt waardeloos is

    slecht 55Mb was met een resolutie van 831 x 730 pixels

    55kb :-) … zoals inmiddels bekend is de limiet 20mb

    #24322
    Bus
    Participant

    Ik doelde met die zinssnede meer op het feit dat mijn eigen afbeelding er op het forum waardeloos uitzag,  en dus niet naar het forum zelf…..het is maar net hoe je het leest.

    #24324
    KeesScherer
    Participant

    Het is maar net hoe je het leest? Ik kan dit maar op 1 manier lezen, de opname ziet er bij jou thuis op het scherm prima uit, maar wanneer je diezelfde opname op dit forum post dan is de kwaliteit slecht. Dat is wat je schrijft.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top