Astrofotografie keuzehulp

Viewing 8 posts - 61 through 68 (of 68 total)
  • Author

Zwaaf
    Participant

Ah, super. Bedankt voor de link. Ik ben nu al weer iets verder 🙂
    Nu het volgende. Ik kan nu in alignmaster onder ascom settings de EQMOD Telescope selecteren.
    Dan in setup: EQMOD ASCOM HEQ5/6 geselecteerd en op properties gedrukt.
    Onder EQMOD Poortdetails kan ik alleen maar kiezen uit com1 t/m 16, echter mijn kabeltje zit in een usb aansluiting.
    Ik denk dat dat de reden is dat ik (als ik steruitlijning wil doen in alignmaster) de melding krijg: Error: ASCOM can’t connect!
    In het Ascom schermpje onder monteringspositie verschijnt dan de tekst: Verbindingsfout Poort niet beschikbaar.

Enig idee hoe ik dit op kan lossen?

Groenewold
    Moderator

Volgens mij kan je middels de Device Manager in Windows zien waar dit staat (Ports Com & LPT). Kijk naar een USB to serial entry en ik dacht dat daar dan de poort bij stond. Wel alles aan hebben staan natuurlijk, inclusief montering.

Zwaaf
    Participant

Thanks, het werkt nu! Vanavond maar eens een uitlijning uitproberen 🙂

• 2 people like this.

Groenewold
    Moderator

Tadaaaa, Vincent strikes again. 😉

• 1 person likes this.

Groenewold
    Moderator

Toen ik overigens Alignmaster gebruikte en hier mee polar alignment deed, wilde dat alleen maar als ik de assen apart ging verstellen. Standaard staat de optie op beide assen tegelijk, maar daar bleef ik maar de mist mee in gaan. Een tip, mocht het niet lukken.

Bus
    Participant

Ik heb ook een vraagje omtrent de aansluiting van een nieuwe camera op mijn Newton voor prime-focus astrophotography.

De D700 gaat vervangen worden door een Sony a6000. Een stuk kleiner omdat deze camera geen spiegel heeft. (Weer wat bewegingsonscherpte door het opklappen van de spiegel voorkomen). Nu heb ik natuurlijk ook een andere adapter nodig….eentje die past op de Sony Nex-mount.

Ikzelf dacht aan deze:

http://www.telescopeadapters.com/index.htm?all_sony.htm

Maar de vraag is nu of ik hiermee in focus kom. De site doet vermoeden van wel, maar ik leg het vraagstuk toch maar even hier neer. Misschien zijn er mensen met andere/betere ideeën.

Mvg,

Rutger Bus

KeesScherer
    Participant

Advies is mooi Rutger, maar zelf meten lijkt mij hier het beste advies. Je hebt een huidige setup met telescoop, focuser, adapter en camera. Op de camera is het sensorvlak aangegeven met een symbool op de body. Wanneer je nu met b.v. een schuifmaat opmeet bij welke afstand vanaf een vast referentiepunt (b.v. de telescoopbuiszijkant) je in focus bent met de huidige setup dan heb je diezelfde afstand nodig met de nieuwe situatie. Je hebt dus een paar maten nodig , van de camera (voorkant flens tot sensorvlak) en de ringlengte .Ook even wat speling meenemen voor extra scherpstelruimte.

Bus
    Participant

Klinkt simpel Kees (en logisch ook). Ga ik vanavond eens opmeten….in het slechtste geval ligt het scherpstelpunt in de focustubus….Dan zou het ouderwetse ijzerzaagje er aan te pas moeten komen. Maar zoals ik het nu kan beredeneren ligt deze juist de andere kant op…en dan heb ik nog plentie scherpstelruimte over.

Viewing 8 posts - 61 through 68 (of 68 total)

You need to log in or to reply to this topic.