Astroweekje Dordogne

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Astroweekje Dordogne

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #8731
    Musquetier
    Participant

    Ik had afgelopen week nog een weekje met een astro-vriendje (Cas) en wat andere vrienden in de Dordogne. Een perfect huisje, naast een camping (die al bijna gesloten was maar waar we wel mochten zwemmen) en een groot veld voor de astro-activiteiten. Tevens was er een BBQ fanaat mee die werkelijk uitmuntend hier op los gaat dus het was een fantastisch weekje. Daar bovenop 6 heldere nachten (de 7de moesten we toch de boel afbreken en inpakken dus dat kwam ook goed uit).

    Daar heb ik eigenlijk maar twee onderwerpen belicht. De Hartnevel (in RGB en smallband) en de Sluiernevel (ook SB en RGB). Deze laatste kon ik niet in een keer belichten en dus besloot ik een mozaiek te proberen. Nu waren de condities over de 2 nachten die ik hiervoor gebruikte kennelijk nogal anders (veel meer gradient de tweede nacht) en was mijn guiding de tweede nacht (waarschijnlijk door slechtere condities) ook veel slechter. Nu heb ik ernstige problemen om de twee platen te combineren en ik ben bang dat ik moet concluderen dat dit met de geschoten data niet gaat lukken ;-(

    Linkse deel:
    5x 300 min RGB + 10x 900 min Ha/OIII

    Rechtse deel:
    7x 300 min RGB + 10x 900 min Ha/OIII

    #8740
    Musquetier
    Participant

    In Ha is het nog wel te doen, maar vooral de OIII laag verpest de smallband plaat. Hier de Ha laag:

    #8742
    Musquetier
    Participant

    Maar vooral de OIII laag ziet er dus niet uit:

    #8749
    Groenewold
    Participant

    Maar dan nog. Wat een signaal man! Ik zou @bula (Mabula) eens lief aankijken, misschien dat zijn software hier nog iets mee kan?

    #8759
    Haverkamp
    Participant

    Hoi, @Musquetier en @supernov, inderdaad veel signaal ;-) Als ik de plaatjes zo zie, moet daar wel meer uit te halen zijn denk ik, maar de OIII laag van het rechterpaneel zal wel lastig zijn om goed te corrigeren. Het lijkt een beetje alsof er nog een vignettering in de data zit, die duidelijk niet in het midden van de sensor ligt. Dat is misschien iets dat wordt veroorzaakt door niet-optimale collimatie? @Musquetier, heb je gewerkt met een spiegel kijker of met een refractor? Het rechttrekken van de belichting tussen twee of meerdere panelen is iets waar ik nu mee aan het werk ben toevallig. @Musquetier, als je je data ergens neer zit waar ik er naar kan kijken, dan doe ik dat graag, kan wel even duren, vanwege andere prioriteiten, maar ik zal er zeker naar kijken en je feedback geven.

    Omdat er veel hemelachtergrond zit in de h alpha en OIII lagen denk ik wel dat ik panelen behoorlijk kan rechtrekken overigens ;-)

    #8779
    Musquetier
    Participant

    Deze beide foto’s zijn gemaakt met een 80/480mm F6 refractor met een 0.8x reducer. De hele setup is tussen beide nachten niet van zijnplaat geweest (dus niet af en opgebouwd of verplaatst). Ik denk dat het verschil vooral aan de hoeveelheid vocht of sluier in de lucht moet worden gezocht, de guiding van de foto’s van de rechter foto was ook beduidend slechter…

    #8806
    Musquetier
    Participant

    Tweede onderwerp deze week was de Hartnevel, hier het resultaat:

    480/60mm + 0.8x reducer
    ATIK 383L+ mono @ -20C graden
    Baader filters
    9x 300 sec RGB
    13x 900 sec Ha/SII
    15x 900 sec OIII

    #8841
    Musquetier
    Participant

    Hier nog een shot van de opstellingen in het veld van mijzelf en Caspar (Cas op het AstroForum) die hier zijn Newton aan het knuffelen is…

    De opstellingen zijn de hele week buiten blijven staan (slechts een keer opbouwen , pool afstellen op zaterdag en pas op vrijdag pas weer afbreken die week)! De hele week helder en pas die laatste vrijdagavond bewolkt (het trok wel open later die nacht want we vertrokken ‘s morgens onder het Orion gesternte en zagen de schemering in het oosten al doorbreken)…

    #8842
    Groenewold
    Participant

    Heerlijk die sfeer-plaatjes erbij. Geeft de gemaakte foto’s ook weer een extra laag voor de fotograaf zelf. :)

    #8846
    Theunissen
    Participant

    De opstellingen zijn de hele week buiten blijven staan

    Dat ziet erg goed uit, de BBQ stond wel wat verder weg neem ik aan?

    #8847
    Musquetier
    Participant

    Zeker, maar we konden vanaf het terras onder het genot van een drankje (wijn/biertje) en een BBQ hapje met TeamViewer de monteringen in de gaten houden en indien noodzakelijk ingrijpen…

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top