ATIK Horizon ruisnivo…

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Musquetier
    Participant

Ik ben met de enorme lage ruiswaarde gespecificeerd voor de ATIK Horizon (https://www.atik-cameras.com/news/atik-horizon-cmos-beta-launch) toch erg benieuwd hoe deze camera in de praktijk presteert… Ze geven op: 0.6e− at +30dB gain, dat klinkt toch te mooi om waar te zijn, voor de ZWO ASI 1600mm geven ze 1.2e @30db gain op, dat is dus de helft voor de ATIK!

Groenewold
    Keymaster

Ja die houd ik ook een beetje in de gaten, erg interessant die nieuwe CMOS opties. Ik wil echter altijd eerst weten hoe de fabrikant omgaat met drivers en evenetuele issues ermee, want eigenlijk kost mij dat de meeste hoofdbrekens in de hobby. Is Atik een goede wat dat betreft?

KeesScherer
    Participant

Atik zegt in de aankondiging: “CCDs are still the optimum technology for long exposure astrophotography. However, with 3.8µm pixels, this camera’s going to be a great match for shorter focal lengths and short exposure imaging.” Ik zie geen waarde voor full well depth in de specificatie staan, dat is wel van belang om te weten. De prachtig lage read noise van 0.6 e- is bij +30 Db gain, is dat een gain die praktisch toegepast gaat worden? Mijn “ouderwetse” CCD camera heeft een read noise van >10 e- en dat is niet iets waar ik nu echt iets van merk.

• 1 person likes this.

Groenewold
    Keymaster

Ah goede punten, ik dacht dat cmos als de toekomst gezien werd, maar had over dat stukje van de aankondiging heen gelezen blijkbaar. Wat is het precieze punt van dit model dan vraag ik mij af..

Musquetier
    Participant

Ik gebruik de hogere GAIN waarde’s nu wel om voor small-band fotografie kortere, maar meerdere subs te realiseren waardoor de impact door volgfouten of beïnvloeding door bewolking kleiner is (of op minder subs impact hebben). Hierna kan ik met de APP integratie settings eenvoudiger de betere subs laten mee stacken…

Ik zou graag de hele S/N curve willen zien van deze nieuwe camera om deze te vergelijken met de ZWO (en andere camera’s).

Ik zie persoonlijk uit naar de eerste resultaten van deze camera en overweeg zelfs een upgrade van de ZWO ASI 1600mm als deze idd substantieel beter is.

KeesScherer
    Participant

Gewoon nog even doorsparen voor een camera met de nieuwe Canon CMOS 120 megapixel kamera met 2.2 mu pixels 🙂 Met een dark current van 0.03 e-/s bij -20 C……

• 1 person likes this.

Musquetier
    Participant

dat is wel een beetje appels met peren vergelijken ben ik bang…

KeesScherer
    Participant

dat is wel een beetje appels met peren vergelijken ben ik bang…

Hence the Smiley.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

You need to log in or to reply to this topic.