Aurora Borealis

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author

van Overzee
    Participant

Dagen te voren had ik naar Meteoblue en Clearoutside gekeken, het weer voorspelde niet veel goeds. Veel bewolking en sneeuw, Spaceweather.com gaf enige hoop 2 nieuwe zonnevlekken. Zou het wel gaan lukken. Het noorderlicht is er altijd, maar de bewolking was mijn grootste zorg.

Op 19 januari was het zo ver, het vliegtuig vertrok van Schiphol naar Tromso.
    Een tussenstop in Oslo en daarna verder naar Tromso, ca 70 gr NB.
    Ik zat bij het raampje en had een schitterend uitzicht op Castor en Pollux en Orion.
    Ongeveer een halfuur vliegen van Tromso, kregen we een mededeling uit de cockpit, dat het vliegveld was gesloten vanwege een sneeuwstorm. We moesten terug vliegen naar Trondheim en brandstof laden. Na 1.5 uur wachten steeg het vliegtuig weer op.
    De landing op het vliegtuig van Tromso was geen pretje. Het vliegtuig waggelde naar beneden en we landen op een soort ijsbaan. Al met al kwamen we ca 6 uur later in ons hotel in Tromso aan.

Trouwens de Noren zijn heel aardige mensen heel relaxed en niet zo gestresst als in Nederland.
    Na een verblijf van 1 dag gingen we naar Finnsnes, na aankomst van de boot naar Mefjordvaer, ongeveer nog een uur rijden door de sneeuw.

De volgende dag een Orca- Walvissafari. Een schitterende bootreis met twee grote Orca groepen en 2 walvissen, veel foto’s gemaakt.

Ondertussen gaf Meteoblue een verrassende voorspelling maandagavond 23 januari een strak heldere hemel.

Toen we in het busje stapte zagen we al 2 horizontale banden van noorderlicht. De Kp was slecht 2, maar dit gaf toch een ongelofelijk spektakel. Het voordeel is , dat er altijd noorderlicht in deze omgeving is, mits onbewolkt natuurlijk.

Totaal zijn we op 2 lokaties geweest, oeff wat een ervaring, zo iets had ik nog nooit gezien. Het noorderlicht in Schotland(Edinburgh) was maar een zwakke afspiegeling.

Horizontaal noorderlicht en stijgende kolommen:

Met mijn 28 mm lens heb ik geprobeerd om het vast te leggen.
    Foto’s van ISO 1600 meestal 5 seconden en ISO 800 10 seconden alles F3,5 op foto statief.

Na ca 2,5 uur zijn we voldaan weer terug gereden naar Mefjordvaer.

Al met al een ervaring die ik zeer kan aanbevelen.

Achteraf terug gekeken, is het uiterste noorden van Finland een betere lokatie, de kans op onbewolkte luchten is daar veel groter.

• 5 people like this.

KeesScherer
    Participant

Fantastische ervaring moet dat geweest zijn! En mooie opnamen ook!

Theunissen
    Keymaster

Werkelijk prachtige opnames, en een mooie reisomschrijving (behalve de landing dan). De reflectie in het water is spectaculair en van adembenemende schoonheid!

Haverkamp
    Participant

Wauw, fantastisch, wat een gave ervaring zal dat geweest zijn 😉

Mooie beschrijving van je ervaring en mooie foto’s inderdaad. Ook mooi dat je een paar orca’s en walvissen erbij kreeg…

Theunissen
    Keymaster

De volgende dag een Orca- Walvissafari. Een schitterende bootreis met twee grote Orca groepen en 2 walvissen, veel foto’s gemaakt. Ondertussen gaf Meteoblue een verrassende voorspelling maandagavond 23 januari een strak heldere hemel.

Ik heb er overigens geen probleem mee als je deze foto’s hier upload 🙂 …

van Overzee
    Participant

Ha Marc,

Heb het geprobeerd, maar het lukte niet met de foto’s.

Bij de volgende post zal ik het weer proberen.

Groet,

Hans

Groenewold
    Moderator

Wauw Hans, prachtig!  Dit staat nog op mijn bucket-list. 🙂

Theunissen
    Keymaster

Heb het geprobeerd, maar het lukte niet met de foto’s.

Per keer kun je maximaal 4 foto’s uploaden, ook in dit berichtje/reactie welke ik nu schrijf kan ik er 4 uploaden.

van Overzee
    Participant

Ik kon het toch niet nalaten op de zelfde lokatie een sfeerplaatje van Orion

• 1 person likes this.

Musquetier
    Participant

Die foto’s zijn werkelijk adembenemend, hoe was het visueel?

Theunissen
    Keymaster

Bij de volgende post zal ik het weer proberen.

Ik bedoelde overigens de Orca/Walvis foto’s 🙂

van Overzee
    Participant

Aan de horizon was veel groen te zien en tot aan het zenit stonden voornamelijk grijze pilaren. De intensiteit was niet zo hoog Kp 1-2. Met een fototoestel wordt het natuurlijk veel groener. Het geheel zag er zeer spookachtig uit. Alleen de zuidelijke horizon was zonder strooilicht. Astrofotografie lijkt mij niet zo een succes in Noorwegen.

• 1 person likes this.

van Overzee
    Participant

Het is natuurlijk off topic, maar hier wat foto’s van de orca’s.

• 4 people like this.

Theunissen
    Keymaster

Het is natuurlijk off topic, maar hier wat foto’s van de orca’s

Zoals gezegd, geen probleem. En dank voor het delen, prachtige foto’s, alweer. Wanneer ga je weer???

van Overzee
    Participant

Hierbij nog de Bultruggen. Kolossale beesten ca 12 tot 16 m lang ca 35 ton. Toen ik achteruit keek zag ik een staart, helaas te snel voor een foto. Een onvergetelijk schouwspel en zeer aan te bevelen.

• 3 people like this.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)

You need to log in or to reply to this topic.