AZ-EQ6 opnieuw invetten

Activity Forums Astrotechniek Monteringen AZ-EQ6 opnieuw invetten

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #14378
    Groenewold
    Participant

    Hoewel mijn montering vaak met 0,5″ guide, heb ik zo nu en dan (en het lijkt langzaam vaker voor te komen) van die vreemde uitzwaaiers. Geen wind, geen kabel welke vastzit, gewoon opeens een RA beweging van de ster ver naar beneden welke dan weer gecorrigeerd wordt en dat een paar keer achter elkaar, waarna het weer goed gaat. Die zijn nog geen echt probleem, dus je zou kunnen zeggen… NIET AANKOMEN! Maar ik kan het niet laten. ;) Ik neem de gok, heb er al wat goede verhalen en guides over gelezen en wil sowieso eens bekijken of er bijv. rommel in het vet is gekomen of iets anders niet meer helemaal lekker zit. Een tube Super Lube is al in bestelling. Ik zal hier een foto-sessie bijhouden van het hele proces van het uit elkaar halen, in elkaar zetten, de schroefjes die dan overblijven en de montering welke niet meer werkt (maar dan wel heel soepel draait!).

    Iemand advies over het veilig schoonmaken van het oude vet? Sopje met Dreft?

    #14382
    KeesScherer
    Participant

    Tri-chloor-ethaan of tri-chloor-ethyleen, daar kan niets tegenop! Volgens mij verboden in Nederland vanwege de ozonlaag maar in Portugal gewoon te koop in de bouwmarkt. Van een oud collega die bij NASA werkte weet ik dat ze voor het schoonmaken van de vloeibare zuurstofleidingen voor de Saturnus 5 hele wagonladingen trichloor-ethyleen erdoor pompten, vandaar dat grote gat in de ozonlaag natuurlijk…..

    #14384
    Groenewold
    Participant

    Haha, dus dat sopje Dreft is wat te vriendelijk dus. :) Ik kan vast wat van mijn lab meenemen, maar trichloor-ethaan.. heb ik daar nog niet gezien. Bovendien wil ik ook weer niet delen van de montering oplossen.

    #14392
    Groenewold
    Participant

    Even een snelle test voor de DEC-as gedaan, dat is eenvoudig uit elkaar te halen. Ik weet wel dat bepaalde bouten ontzettend moeilijk gaan worden, bij mijn vorige AZ-EQ6 kreeg ik dat niet voor elkaar, maar nu ik weet dat het moet kunnen gaan we dat met wat meer kracht proberen. Ook wil ik de DEC as beter afstellen, ik zie altijd redelijk wat backlash na kalibratie in PHD2.. dat is dezelfde procedure als met de EQ6, dus ook dat doen we er meteen bij.

    #14542
    Groenewold
    Participant

    Vandaag ga ik, als het wilt lukken op tijd thuis te zijn met de kids en Koningsdag, een begin maken met de DEC-as. SuperLube is binnen en ik denk dat ik onderdelen in de terpentine laat weken, ik lees vaak over “Mineral Spirits” of iets dergelijks, wat gelijk moet staan aan verfverdunner.

    #14543
    KeesScherer
    Participant

    SuperLube is binnen en ik denk dat ik onderdelen in de terpentine laat weken, ik lees vaak over “Mineral Spirits” of iets dergelijks, wat gelijk moet staan aan verfverdunner.

    Ben benieuwd! De krachten in de aandrijving tussen worm as en wormwiel worden maar op een heel klein stuk overgebracht. Bij een verkeerde keuze voor het smeermiddel zal je overmatige slijtage gaan zien. De normaal gebruikte dikke minerale smeermiddelen zijn inderdaad prima op te lossen met minerale oplosmiddelen. Maar de teflon geladen superlube? Geen idee waar je die later mee zou kunnen verwijderen.

    #14544
    Groenewold
    Participant

    Ja het is ook enigzins spannend. :) Maar zonder risico kom je ook nergens, ik doe het eerder om ook hier geen “angst” meer voor te hebben (idem in het begin wua schoonmaken optica). Hoe ik dat weer verwijder is een goede vraag, dat zal met wat meer industriele oplosmiddelen moeten schat ik in. Komt goed.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top