Beginnend fotograaf – M3

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Groenewold
    Moderator

Hoi @nvanl , bij deze heb ik even een topic gemaakt in het beginners-forum. Dat is fijner om lange discussies in te voeren, het forum kan je altijd vinden door via de begin-pagina bovenaan op “forums” te klikken.

M3 dus, of in ieder geval… dat denk je. 😉 Erg leuk te zien dat je al überhaupt goed op weg bent! Zou je wat kunnen vertellen over je setup, wat je gebruikt qua apparatuur en software? Dan kunnen we je veel beter van advies voorzien.

Groenewold
    Moderator

Ik heb de foto ietwat aangepast om het signaal wat meer naar voren te halen en er een programma op losgelaten om te zien of je inderdaad op M3 zat.. antwoord: ja! Super! Veel mensen hebben al moeite om in het begin een beetje in de buurt te komen. 🙂

Is dit de gehele opname, dus zonder bewerking? Je kan dan zien dat je M3 niet helemaal in het midden hebt staan. Als je een computer gebruikt om de montering en camera aan te sturen, dan kan je dat automatisch laten corrigeren voor je begint met opnemen. Heb je die niet dan zou ik aandacht gaan besteden (overigens ook met computer) aan de volgende zaken;

– De montering moet zo goed mogelijk op de NCP (North Celestial Pole) vlakbij de noordster (Polaris) staan.
    – De montering moet weten waar deze staat om goed naar een object te kunnen draaien. Dus uitlijnen met meerdere sterren is dan van belang.

Als deze zaken goed zijn, dan kan je al beter een object richting het midden krijgen en krijg je ook rondere sterren in de foto’s. Hier kunnen we je uitstekend bij helpen als je dat wilt.

van Leeuwen
    Participant

Haha nou wat leuk zeg, bedankt! en een mooi programma voor het lokaliseren.

Ik heb dus een Skywatcher 150/750 Newton op een EQ3-2 montering zonder volgmotor(hard op zoek!) met een 28mm oculair en een 12,5mm

Verder heb ik een Canon EOS 1300D met adapter ect. en een 300mm en een 55mm lens.

ik heb de kijker nu een week en heb al wat foto’s gemaakt van Jupiter, maan, Saturnus en sterrenbeelden.

Als nabewerking probeer ik RegiTax 5 maar dat is wel een klein beetje vermoeiend omdat het constant crashed. Ook lukt met het niet om de filmpjes van Jupiter naar een redelijke foto te krijgen waar de banden en kleuren ook een beetje op te zien zijn. ik heb nog niet echt een programma om losse foto’s te bewerken.

qua kennis ben ik op hoogte van Polar alignment daar besteed ik ook altijd wel aandacht aan omdat het later scheelt met bijdraaien.

Ik heb meerdere foto’s van M3 waar die wel in het midden zit maar had deze gekozen ivm de belichting/ruis maar heb vanmiddag geleerd dat objecten altijd in het midden moeten zitten ivm de randen van het glas/verkleuring(?) de foto’s zijn niet nabewerkt dit is zijn de raw’s

Wat nu? haha

Groenewold
    Moderator

Nou, het hoeft niet perse in het midden, maar meestal (en zeker bij Newtons) is het beeld daar wel het beste. Als ik het goed begrijp gebruik je de camera met eigen lenzen en die zet je met adapter op de montering? Ook bij lenzen is het beeld in het midden vaak het beste, tenzij je hele dure objectieven hebt, dan valt dat reuze mee.

Hoe lang heb je M3 belicht en met welke ISO waarde? Zoals je ziet zijn de sterren wat uitgerekt en dit is zeer waarschijnlijk omdat de montering toch nog niet goed op de pool staat, heeft je montering een poolzoeker toevallig? Je zou overigens eens kunnen kijken naar iets als een StarAdventurer, niet zo prijzig en heeft de mogelijkheid tot volgen van de sterren als ik mij niet vergis. Ik ken inmiddels 2 mensen die het naar tevredenheid gebruiken. Kan alleen geen heel zwaar spul op.

Excuus voor de vele vragen hoor, ik wil graag alles weten om je verder te kunnen helpen er NOG wat mooiers van te maken. 🙂

van Leeuwen
    Participant

ah okee duidelijk.

Ik gebruik sinds kort de lenzen voor mijn camera en monteer de camera op mijn telescoop. Maar ook de T ring met adapter maar dat valt nog niet mee met zoeken -.-‘ , dus zeker leuk idee maar ben nu ook wel tevreden.

Oei dat is een goeie vraag ik was er namelijk wel de hele tijd mee aan het spelen(sluitertijd en iso) maar ik denk ergens tussen de 800-3200.

Er kan wel een poolzoeker op mijn telescoop maar heb ik (nog) niet, is dat dan de moeite waard om aan te schaffen?

Graag zelfs!

Groenewold
    Moderator

Gezien je montering niet kan volgen is dat denk ik niet eens echt van belang nu ik wat beter nadenk (ik ben mijn hobby begonnen met een volg-montering dus moet even schakelen). 🙂 Het goed uitlijnen kan wel helpen om daarna de objecten beter te vinden en het hebben van goede kennis van de sterren is dan ook erg handig. Wat je het beste nu kan doen is het vinden van objecten die helder genoeg zijn en dan vrij korte opnames maken. Probeer eens een serie van 30 opnames van 5 seconden, 30 van 10 seconden en vergelijk die als je ze achteraf bewerkt. Zonder volg-mogelijkheden kan je niet veel meer dan dat als je objecten echt enigzins scherp in beeld wilt hebben, maar er zijn zonder volgen ook nog best leuke opnames te maken hoor! Het moeten alleen echt heldere objecten zijn.

Als je dat hebt kunnen we eens gaan kijken naar de software. Je hebt de keuze uit verschillende pakketten, zowel gratis als vrij prijzig, maar vaak zijn ze de prijs wel echt waard, zeker in deze hobby.

van Leeuwen
    Participant

Okee duidelijk vanavond maar even proberen. Is alleen 10 seconden niet aan de lange kant. Als ik mijn camera op mijn telescoop heb kan ik niet langer dan 1,6 seconden belichten anders gaan de sterren smeren.

Dat ben ik zeker mee bezig ik probeer de sterrenbeelden uit me hoofd te leren. Zo is alles veel beter te vinden. Toch heb ik wel een beetje moeite met de Ra ring van de montering soms draait i mee en klopt de aflezing dus niet meer.

Okee ben benieuwd.

Groenewold
    Moderator

Na 1.6 seconden al? Ja dat is dan mijn gebrek aan ervaring zonder volgen, dan zou ik gaan voor 1 seconde op een helder object, ISO 800 en ISO 1600 en dan van elk iets van 40 opnames als dat lukt. Heb je een mooi setje om te vergelijken en dan kan je eventueel aan de slag met zogenaamde kalibratie frames e.d.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

You need to log in or to reply to this topic.