bestanden dss

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken bestanden dss

Tagged: 

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #14566
    Knarren
    Participant

    Open afbeelding                            lights            Dé foto’s
    Donkere bestanden                      darks            Afgedekte foto’s met dezelfde setting als de “lights”
    platte bestanden                           flats              Met t-shirt afgedekte optiek met dezelfde iso en korte sluitertijd
    donkere platte bestanden           dark flats     Met dop afgedekte DSLR met dezelfde iso en korte sluitertijd
    compensatie/verstoring              bias               Afgedekte foto’s met dezelfde setting als de “lights”

    Dit is bij mij genoteerd voor deepskystacker echter vraag ik me het volgende af:
    * Klopt te “vertaling”
    * Welke belichtingstijd heb ik nodig bij de boven genoemde
    * Wat is het verschil tussen bias en darks of wat doen ze
    * Op welke manier maak ik de bestanden, zoals “flats” met een t-shirt naar een egaal bewolke hemel
    of naar het scherm van de pc.

    Lights snap ik dat zijn m’n shots, daarna maak ik tijdens het opruimen de darks onder dezelfde settings met de cameradop op de camera op om zo ook de teleskoop op te ruimen. Of is het juist de bedoeling om die ook te maken op de teleskoop?
    Dan lees ik vaker dat er bestanden niet tegevoegd worden zoals “dark flats” maar kom er niet echt achter waarom.
    Wat betreft “korte sluitertijd” lees ik 1/4000 maar ook 2,5 sec.

    Graag zou ik een documentje willen maken zodat ik niet keer op keer weer moet gaan zoeken hoe het nu zit omdat ik het vermoeden heb iets niet goed gedaan te hebben.

    Alvast bedankt!

    #14567
    KeesScherer
    Participant

    Klopt de vertaling? Sommige termen laten zich niet lekker vertalen en ook in het Nederlands worden de Engelse termen gebruikt. De essentie van darks is dat ze gemaakt worden bij dezelfde temperatuur en met de zelfde tijd en ISO als de lights, maar zonder dat er licht bij de sensor kan komen. Dat kan prima met de camera los van de telescoop en met b.v. een lens met lensdop erop. Darks worden gebruikt om te corrigeren voor de effecten van opwarming van de sensor bij langere belichtingstijden. (Die effecten verschillen per pixel) Bias frames maak je ook met de lensdop erop maar met de kortst mogelijke sluitertijd. Bias frames worden gebruikt om te corrigeren voor de verschillen in pixel uitleeswaarden die zelfs bestaan bij een belichtingstijd van 1/4000 seconde en zonder dat er licht op de sensor valt) Flats zijn het moeilijkst om te maken omdat je daarbij de camera aan de telescoop moet laten zitten en een gelijkmatig verlichte achtergrond moet fotograferen met een belichtingstijd die dusdanig is dat het histogram (b.v. achterop de dslr ) voor rood, groen en blauw “los” moet zijn van de van de linkerkant en los van de rechterkant. (Met flats wordt gecorrigeerd voor stofjes op de sensor/filters en voor niet gelijkmatige verlichting van de sensor (Vignettering b.v)) Vergeet voorlopig de dark flats, ik heb die b.v. nog nooit gebruikt.  Een mooie nederlandstalige uitleg is geschreven door @geertvdbulcke . Zie b.v. vanaf pag 143.

    #14568
    Groenewold
    Participant

    Dark flats gebruik ik wel, omdat het simpelweg beter overeenkomt met wat je doet met de flat-opnames. Maar het zal nauwelijks verschillen met een bias inderdaad.

    #14573
    Knarren
    Participant

    bias frames zijn dus wel “compensatie/verstoring” bestanden?

    wat betreft de Flats daar heb ik dus nooit naar gekeken hoe het histogram eruit ziet, dit ga ik dan ook doen in de hoop dat ik verschil ga zien.

    laatst ben ik alle darks, darkflats en bias frames gaan bewaren in mappen van iso temperatuur en voor de darks ook belichtingstijd.
    het lijkt me tijdbesparend of kan ik daar beter mee stoppen?

    gr.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top