M45, bewerken voorbeeldmateriaal

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author

Defesche
    Participant

Ik had deze post gezet bij het “downloaden van voorbeelden” gezet maar werd niet zichtbaar onder activiteiten. Daar nog eens hier.

Fijn om wat te oefenen met het beschikbaar gestelde materiaal, alleen denk ik dat M45 niet bepaald de gemakkelijkste is.
    Toch even een resultaat tot nog toe (na dagen denken, zoeken, zwoegen) en de tactiek die ik gebruikt heb.

1.  Dynamic Crop
    2. RGBWorkspace: alle kanalen :1, 1, 1
    3. Deconvolution. Dit is, vooral bij M45, een zeer lastige klus, met name om een goed masker te krijgen tbv deringen. Heb vanalles geprobeerd, doch kreeg meer of minder donkere gaten in de allerhelderste sterren zoals goed te zien is in de foto. Bij de Pleiaden zijn de helderste sterren ERG massief enb daardoor een fikse uitdaging om een goed masker te verkrijgen (ik ben bij dit onderwerp uitgekomen bij rangemask als minst slechte keus).
    4. Kleurencalibratie met Photometric Color Calibration
    5. Denoise mbv MLT
    6. Masked stretch.

Dit zijn de doorlopen stappen tot nog toe. Een grote teleurstelling zijn de grote sterren die ik maar niet goed krijg qua masker. Kan deconvolution er uit laten en in de nabewerking unsharp masl en andere technieken toepassen maar dat is volgens mij toch niet helemaal hetzelfde…

Deze post is ook bedoeld om de gulle gever te laten zien dat er serieus mee geoefend word en dat de voorbeelden niet voor niets zijn verstrekt.

Verder dan de genoemde stappen ga ik nog even niet (zie sterrengaten…) wil dit alsnog proberen recht te breien.

• 1 person likes this.

Defesche
    Participant

Hier zijn die vervelende en hardnekkige gaten beter te zien…

KeesScherer
    Participant

Mooi om te zien dat er met de stacks wordt gewerkt! Mijn workflow ziet er normaal zo uit:

1) Dynamic crop, 2)DBE, 3) Background neutralisation, 4) Colour Calibration, 5) Histogram stretch (met de hand), 6) HDRMultiscale Transform (Zie youtube video) , 7) Curves adjustment (contrast RGB/K en Saturation met masker)

• 1 person likes this.

Defesche
    Participant

Die stappen heb ik ook altijd gevolgd (schema in bijlage). Maar je vind ook zoveel workflows. Ook ergens gelezen dat het (indien toegepast) deconvolutie absoluut als eerste moet worden toegepast, nog voor welke andere bewerking dan ook. Voor welke grote goeroe je moet kiezen mbt bewerkadviezen is mij niet duidelijk. Als ik nu eens van die caries-problemen afkwam zou ik al erg gelukkig zijn 🙂

Theunissen
    Keymaster

. Voor welke grote goeroe je moet kiezen mbt bewerkadviezen is mij niet duidelijk.

Dat kan ik je gelukkig precies vertellen.

Je moeten kiezen voor Guru: Ed Defesche … die proefondervindelijk zijn optimale workflow heeft uitgevogeld en optimaliseert. De optimale workflow die past bij zijn apparatuur en zijn invulling van de hobby. Zo simpel is het echt.

Zoals je zelf al gedaan hebt, gewoon beginnen en streven naar het optimale!

• 1 person likes this.

Groenewold
    Participant

Die gaten zijn een bekend probleem en soms best tricky. Ik had het in mijn M31 opname en wist het te voorkomen door gebruik van HDR workflow (korte opnames combineren met lange) en masks, erg veel gepriegel met masks tot het er mooi uitzag. Het is overigens een effect van MaskedStretch, daar kan je ook nog erg mee spelen om het te minimaliseren.

En Marc heeft gelijk, ik heb het ook niet geheel van 1 iemand geleerd. Ik begon met de workflows op deze site, ben toen gaan experimenteren, heb hap snap zaken geplukt van andere bronnen, zodoende veel geoefend en constant bij 0 weer begonnen tot het wilde lukken. Duurt een eeuwigheid, kan frustrerend zijn, maar je leert ontzettend veel. Dat maakt dat ik nu in een handomdraai weet wat ik ongeveer kan doen voor iets moois, maar dat kost dus tijd.

• 1 person likes this.

Theunissen
    Keymaster

Ik had deze post gezet bij het “downloaden van voorbeelden” gezet maar werd niet zichtbaar onder activiteiten.

Klopt, privé fora worden niet getoond op de activiteiten pagina, overigens vandaar het verzoek om in “Methoden en Technieken” aparte topics te maken, tevens handig om later zaken terug te vinden 🙂 .

• 1 person likes this.

Defesche
    Participant

Als ik dit eens goed bekijk, denk ik dat de caries in de grote kiezen een afdruk van het sterrenmasker zijn waarbij die sterren niet genoeg zijn uitgezet / vergroot. De kleinere / minder heldere sterren hebben er geen last van. Ik ga hier eens verder naar methoden op zoek om de sterren van het masker voldoende te laten “groeien” indien nodig. Ben er van overtuigd dat deconvolutie in alle gevallen van astro-opnamen tot verbazingwekkende verbeteringen leiden (de altijd aanwezige luchtonrust en de gevolgen daarvan verminderen) en ook daarom het bestuderen van het maken van adequate maskers van “levensbelang” is.

Defesche
    Participant

je ziet bij het uitvergrote beeld bij 3 helderste sterren dat het gat naar verhouding meegroeit (niet dezelfde grootte behoudt) dus dat zit wel snor. Er moet dus een mogelijkheid zijn om deze toch wel correcte verhouding op een zodanige manier te vergroten dat de sterren exact bedekt worden.

Groenewold
    Participant

Probeer ook eens zonder masked stretch, dus met HistogramTransformation, dan zal je zien dat het effect veel minder aanwezig/weg is. Wat je dan kan doen om kleur terug te krijgen is een goede StarMask maken en dan selectief de sterren weer kleur te geven met CurvesTransformation.

Wil je echt MaskedStretch blijven gebruiken, dan moet je echt flink spelen met de instellingen en previews rondom de opname.

• 1 person likes this.

Defesche
    Participant

Ik denk dat ik een flinke stap verder ben 🙂

Sorry dat ik regelmatig mijn tussenstappen laat zien maar dat doe ik om vooral maar niets te vergeten van de ervaring om aan evt geïnteresseerden door te geven.
    Het probleem was “caries” in de heldere sterren. Ik heb dit nu als volgt opgelost;
    1.  natuurlijk eerst rgbworkspace, kanalen 1:1:1 zetten (zeer belangrijk)
    2. cie(L) extraheren(L dus)
    2a. (vergeten…) copy maken van L zodat de ongestretchte beschikbaar is
    3. de L dient niet-lineair gestretched te worden voor de volgende stap (anders werkt die niet)
    4. rangemask maken van de gestretchte L, zodanig dat de neveligheid maar net ietsje zichtbaar is
    5. de gestretchte L als masker gebruiken voor de lineaire L
    6. in deconvolutie deringing aanvinken en daarin local deringing ook met opgave van de rangemask
    7. ik heb het aantal iteraties op 50 gezet en eerst een instance uitgevoerd op een heel klein gebiedje om het effect te zien en evt global dark bij te sturen.

Onderstaand links de oude en recht die met deconvolutie. Ik dat dat het nog sterker kan…

oh ja, punt 8: LRGBCombination opstarten op de linear rgb-opname en de “L” vervangen door de deconvolutie-L.

Hierna natuurlijk nog de resterende bewerkingen (definitieve stretch etc, etc)

Defesche
    Participant

Ben nu al dagen bezig met deze en kan (nog) niet meer resultaat behalen dan deze. Zucht…. wat is dat allemaal complex en wat valt alles tegen als je gaat vergelijken met goede bestaande opnamen. Het aangeboden materiaal is wel van zeer goede kwaliteit (om jaloers op te worden), waardoor het wel fijn werken is. Ik houd het even bij deze want na al die oefeningen krijg ik mijn vingers al bijna niet meer gebogen 🙁

Zijn er nog andere starters met ervaringen mbt het oefenmateriaal?

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Maar Ed, ik begrijp jouw aanpak niet zo goed. Zie bijgaande scherm-weergave waarbij links jouw opname wordt weergegeven en rechts de ruwe stack met alleen een autostretch. Voor deze opname is een masked stretch niet de beste methode lijkt mij. Ook de kleurweergave van de simpele autostretch (ScreenTransferFunction) lijkt mij beter. Ik wil maar aangeven dat meer bewerken niet altijd beter is en wanneer een bewerkingsstap je verder van je doel brengt (ook na proberen van verschillende instellingen) dan is het beter die stap niet toe te passen.

• 2 people like this.

Groenewold
    Participant

Je gebruikt nog de MaskedStretch? Zoals aangegeven is dat je probleem in deze met de sterren. Het kan wel, maar in deze data niet met veel kunst- en vliegwerk en echt nodig is het niet. HistogramTransformation mooi maken en dan met een masker de sterkleuren opkrikken en klaar. 🙂 Deconvolution gebruik ik ook zelden, heb het gedaan op Andromeda en dat werkte prachtig, maar ook pas na pak ’em beet, 2 maanden aan testen en optimaliseren. Het detail in het stof heb je er wel al mooi uit, maar om dat samen met de sterren goed te krijgen heb je meer nodig.

Defesche
    Participant

Tja, ik denk dat ik me te veel heb geconcentreerd op het naar voren halen van de “modder” nevels die ik in voorbeeld-opnamen zag. Ook word je nog al eens op een verkeerd spoor gezet bij het googlen naar raadgevingen. Een ervan was dar je het beste maskedstretch kon gebruiken omdat deze de vorm en kleur van de sterren zou behouden. In ieder geval dank voor je raadgevingen en die van Kees natuurlijk.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)

You need to log in or to reply to this topic.