Boogie Man (LDN1622), Barnard’s Loop, M78

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 32 total)
  • Author

Theunissen
    Keymaster

Ik schat conservatief dat meer dan 1/2 van de fotografen die zich met onze hobby bezig houdt het begrip van kleur management met ICC profielen niet eigen is.

Ik ben er een van 🙂 … staat nog op het programma.

• 1 person likes this.

Groenewold
    Participant

Toen ik gewone fotografie met name als hobby had, heb ik mij redelijk in het profiel-gebeuren ingelezen. Wat ik al aangaf tijdens de druk-testen van mijn M31, is dit belangrijk om sneller tot een goed resultaat te komen. Dus de monitor is 1 (echter ook na kalibratie is niet iedere monitor even goed), de applicaties zijn van belang (vandaar dat ik OSX prefereer welke als het goed is meer system-wide het juiste profiel toepast dan Windows) en dan hebben we nog de profielen van printers e.d. Ik sla mijn foto’s dus op met profielen welke beter zijn voor het web, profielen beter voor een printer, etc.

edit: Correctie, ik sla de foto’s dan op als sRGB, maar bewerk deze zodanig dat het met een kleurprofiel van het doel (monitor, printer etc) er goed uitziet.

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Ik schat conservatief dat meer dan 1/2 van de fotografen die zich met onze hobby bezig houdt het begrip van kleur management met ICC profielen niet eigen is.

de ogen, zijn leidend… Als je meer of minder spectrum registreert met je ogen door ouderdom of ziekte bijvoorbeeld, gaat alles er wat anders uit zien.

Ik heb ICC profielen gebruikt toen ik nog mijn foto’s afdrukte met een A3 fotoprinter vanuit Windows. Maar sinds ik met Linux Mint werk en geen foto meer afdruk……. Ik heb een M31 foto door een drukker op aluminium en plexiglas laten afdrukken die ik op mijn huidige Sony Vaio laptop heb bewerkt en die werden perfect zonder enig ICC profiel afstemming. Kwestie van geluk waarschijnlijk.

Ik zorg er nu voor dat in PI en Firefox deze (bijgaande) testafbeelding optimaal wordt weergegeven. ( een van vele) En Deze Lagom LCD monitor test pages zijn in elk geval goed te gebruiken voor een juiste afstelling.

Afwijkingen en kleurweergave door ogen t.g.v. ouderdom? , die zelfde ogen kunnen dan wel de kleur vergelijken met een kalibratiekaart.

• 1 person likes this.

Haverkamp
    Participant

Toen ik gewone fotografie met name als hobby had, heb ik mij redelijk in het profiel-gebeuren ingelezen. Wat ik al aangaf tijdens de druk-testen van mijn M31, is dit belangrijk om sneller tot een goed resultaat te komen. Dus de monitor is 1 (echter ook na kalibratie is niet iedere monitor even goed), de applicaties zijn van belang (vandaar dat ik OSX prefereer welke als het goed is meer system-wide het juiste profiel toepast dan Windows) en dan hebben we nog de profielen van printers e.d. Ik sla mijn foto’s dus op met profielen welke beter zijn voor het web, profielen beter voor een printer, etc. edit: Correctie, ik sla de foto’s dan op als sRGB, maar bewerk deze zodanig dat het met een kleurprofiel van het doel (monitor, printer etc) er goed uitziet.

Voor visuele weergave op je monitor is sRGB inderdaad goed, aangezien je vermoedelijk niet een scherm hebt wat een grotere kleurenruimte dan sRGB kan tonen, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker 😉

Je wilt dat je software de foto zoals die in sRGB is, kan opslaan met een ander ICC profiel en er dan hetzelfde uitziet met dat andere kleurprofiel. Dat is de hele bedoeling van kleur management. Als je de foto’s moet bewerken zodat ze er weer hetzelfde uitzien, dan doet die software iets niet goed. De software moet intern de conversie maken van sRGB –> XYZ neutral Colorspace –> naar de kleurenruitme van het nieuwe profiel. Dus bij het opslaan van een foto met een ander kleurprofiel moet dit altijd gebeuren. Ziet de foto er anders uit, dan gaat er een alarmbel af denk ik..

Groenewold
    Participant

De drukker gaf aan het plaatje in sRGB te willen hebben omdat ze het vanuit daar omzetten naar het profiel van de printer (dat begreep ik althans), dus ik sla het niet op met een ander profiel want dat gaat schijnbaar dan juist fout als ze het daar weer terugzetten naar sRGB. Denk ik. Dus wat ik doe is “proofing”, ik werk in sRGB en zet in de software het andere (printer)profiel aan om te zien wat dat doet met de kleuren op de gekalibreerde monitor. Dan pas ik de sRGB aan zodat het met dat profiel er juist uitziet… als ik dan de sRGB naar de drukker breng en die print het, dan zouden de kleuren enigzins moeten overeenkomen als op de monitor. En dat klopt met mijn afdrukken in ieder geval wel. Ik dacht dat dat juist een goede manier van doen was, gekalibreerde monitor, zodat ik andere profielen juist kan weergeven en hiermee werken. Ik zie dus op een juiste wijze wat de kleuren worden bij afdruk. Ik denk dat het in principe dus idd moet zijn dat je dan het image aanlevert met dat profiel, maar dat gaat alleen als de drukker niet ermee gaat zitten rommelen.

Haverkamp
    Participant

Ik heb ICC profielen gebruikt toen ik nog mijn foto’s afdrukte met een A3 fotoprinter vanuit Windows. Maar sinds ik met Linux Mint werk en geen foto meer afdruk……. Ik heb een M31 foto door een drukker op aluminium en plexiglas laten afdrukken die ik op mijn huidige Sony Vaio laptop heb bewerkt en die werden perfect zonder enig ICC profiel afstemming. Kwestie van geluk waarschijnlijk. Ik zorg er nu voor dat in PI en Firefox deze (bijgaande) testafbeelding optimaal wordt weergegeven. ( een van vele) En Deze Lagom LCD monitor test pages zijn in elk geval goed te gebruiken voor een juiste afstelling. Afwijkingen en kleurweergave door ogen t.g.v. ouderdom? , die zelfde ogen kunnen dan wel de kleur vergelijken met een kalibratiekaart.

😉 Zulke testafbeeldingen zijn inderdaad handig voor de monitor instelling i.c.m. een ICC profiel van je monitor ingeladen in de OS configuratie van je grafische kaart.

“Afwijkingen en kleurweergave door ogen t.g.v. ouderdom? , die zelfde ogen kunnen dan wel de kleur vergelijken met een kalibratiekaart.”

Jazeker, even googlen:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2044973

Oftwel niet alleen de lenzen van je ogen worden minder met de jaren, maar ook je kleurperceptie… dus er gebeurd zeker iets met de kleurreceptoren in je oog wat je hersens niet helemaal kunnen corrigeren.

Dus de oude ogen kunnen wel vergelijken met een kleurenkaart maar zullen dit wel anders doen, dan toen de ogen nog jong waren vermoedelijk… Dus als je een visuele calibratie doet van je scherm, spelen je ogen een belangrijke rol. Een veel jongere versie van jou zou het mogelijk anders hebben gedaan daarom.

Groenewold
    Participant

Dat denk ik ook, vandaar dat ik een apparaatje gebruik voor de kalibratie.

KeesScherer
    Participant

Dus ondanks alle mogelijke persoons onafhankelijke calibraties worden de kleuren toch anders ervaren door mensen onderling. De discussie rond kleuren zal daar niet mee verdwijnen. Maar ik ga eens een datacolor Spyder aanschaffen, er is een methode om bij een Windows/linux dual boot het profiel over te nemen naar Linux.

Groenewold
    Participant

Ja precies, dat blijft. Andere mensen interesseren me dan ook niet als het gaat om mijn eigen foto’s voor eigen druk, maar wel of de druk klopt met mijn mogelijk schele blik. 🙂

• 1 person likes this.

Bus
    Participant

Ik heb ook heel sterk dat mijn rechteroog meer roze ziet dan de linker, welke meer blauw ziet. Uiteindelijk weet niemand precies hoe de kleuren van de gasnevels eruit zien en kan je deze alleen maar bij benadering invullen.

Haverkamp
    Participant

Mischien dat ik ook maar zo’n Spyder moet aanschaffen om de boel qua aanpak nog wat objectiever te maken…

“Ik heb ook heel sterk dat mijn rechteroog meer roze ziet dan de linker, welke meer blauw ziet. Uiteindelijk weet niemand precies hoe de kleuren van de gasnevels eruit zien en kan je deze alleen maar bij benadering invullen.”

Apart is dat…

Wat kleuren betreft, wetenschappers maken natuurlijk spectra van allerlei objecten, dus we weten wel enigzins hoe ze er zouden uitzien als we er naar kijken met mensenogen, maar het probleem blijft inderdaad. Iedereen heeft toch andere ogen en zal het dus iets anders zien en de hersens die manipuleren de boel nog eens, dus dat kan ook nog voor verschillen zorgen van mens tot mens.

Bus
    Participant

Daarom moedig ik dan ook iedereen aan om lekker zijn eigen persoonlijke draai te geven aan zijn/haar bewerking. Zo houdt je de diversiteit ook lekker breed 😉

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

“Daarom moedig ik dan ook iedereen aan om lekker zijn eigen persoonlijke draai te geven aan zijn/haar bewerking. Zo houdt je de diversiteit ook lekker breed”

Dat laat ik mij geen 2 keer zeggen Rutger, zet de zonnebril maar op!

• 2 people like this.

Theunissen
    Keymaster

A saucerful of secrets?

KeesScherer
    Participant

A saucerful of secrets?

Inderdaad, maar het groen had iets groener gemoeten, eeh, daar gaan we weer. Nee dit helpt ook niet Rutger, terug naar “natuurgetrouw” dan maar.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 32 total)

You need to log in or to reply to this topic.