Boogseconden per pixel

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Wennmacker
    Participant

De vraag zal wel al vaker gesteld zijn, maar ik kan het antwoord niet vinden.
    Ik wil weten hoeveel boogseconden er op één pixel van mijn camera terecht komen bij gebruik van een lens met een (fotografische) brandpuntafstand van 180 mm. De lens is een Sigma 180mm f/2.8 EX DG OS HSM APO Macro. Ik begrijp dat DG betekent dat de lens geschikt is voor full frame. Wat is nou de ‘échte’ brandpuntsafstand van zo’n lens?

KeesScherer
    Participant

Dat reken je uit met de volgende formule: boogseconde per pixel=206.3 * camera pixel afmeting (micron) / brandpuntsafstand (mm).
    Als voorbeeld een Canon 700D met pixels van 4.3 micron en een 200mm lens: 4.44 boogseconden per pixel.

De echte brandpuntsafstand van een 180mm lens is 180mm, bij een APC-C sensor moet je rekening houden met een “verlengingsfactor” van 1.6, dan heeft de combinatie van sensor en camera dezelfde beeldhoek als een 180*1.6=288 mm lens op een full frame sensor. Maar de echte brandpuntsafstand is 180mm.

• 1 person likes this.

Wennmacker
    Participant

Mijn probleem is dat wanneer ik deze lens op een camera met APS-C sensor zet, dat hij dan plotseling een brandpuntsafstand van 270 mm heeft. Dus als ik een lens koop voor een camera met APS-C sensor dan heeft die lens exact dezelfde ‘échte’ brandpuntsafstand als mijn 180 mm maar fotografisch gezien (FOV) is de brandpuntsafstand anderhalf keer zo groot.

KeesScherer
    Participant

Dus de gestelde vraag “ik wil weten hoeveel boogseconden er op één pixel van mijn camera terecht komen bij gebruik van een lens met een (fotografische) brandpuntafstand van 180 mm. ” was niet de te stellen vraag begrijp ik.

Wennmacker
    Participant

Nou, dat was mijn doel maar om dat uit te rekenen moet ik die brandpuntsafstand weten 🙂

KeesScherer
    Participant

Dat is 180mm, zowel voor de APS-C als voor de Full frame camera. Alleen de pixelafmeting en de echte brandpuntsafstand zijn van belang, niet de totale sensorafmeting.

Wennmacker
    Participant

Oeps, ik was te druk bezig met andere zaken (was ophangen;-), Adobe licentie regelen enzo..) en daardoor heb ik jouw eerste antwoord maar half gelezen. In de tweede helft geef je het antwoord dat ik nodig heb. Excuus!

• 1 person likes this.

Van den Broek
    Participant

Theunissen
    Keymaster

Heren, ik heb deze vraag naar het forum verplaatst, goede vraag, goed antwoord 🙂 .

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)

You need to log in or to reply to this topic.