Bresser Hunter 7×50 Porro.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Meijer
    Participant

Vandaag mijn Bresser Hunter 7×50 binnen gekregen en even getest op de leuke overbuurvrouw.

Het eerste wat mij opviel was het gewicht, dat is best wel zwaar was mijn gedachte en daar ga je niet een paar uur mee omhoog turen. Verder durf ik er eigenlijks weinig over te zeggen omdat het ook maar 46 euro kost, dus om dan kritisch te zijn over kwaliteit of iets….. Gewoon leuk om mee te beginnen voor nu en maar eens kijken wat ik allemaal meer kan zien.

Waar ik wel erg benieuwd naar ben is hoe storend de trilling is bij een 7×50 i.v.m aanschaf van een 10×50, want bij het testen vernam ik al wel dat ik wat trilde maar dat kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben 😉

Rest mij nu de volgende vraag: Met een verrekijker kan ik veel meer waarnemen, maar heb nog geen sterrenkaart. Wat is een goede sterrenkaart en een rode lamp om de kaart te kunnen bekijken? Immers is deze verrekijker echt bedoelt voor donkere plekken en wil dan niet met een telefoon of zaklampje mijn gewenning aan het donker verpesten.

Vriendelijke groet, Stef.

KeesScherer
    Participant

Wat is een goede sterrenkaart……

Stellarium is een prima programma om mee te beginnen en ik gebruik dat ook in het donker buiten. Als papieren versie is de Interstellarum atlas prima, maar in het donker zal je toch echt een rode lamp erbij moeten gebruiken. Heb je de artikelen hier al doorgekeken zoals “Astronomie leren door 10 tips”?

• This reply was modified 2 days, 8 hours ago by  KeesScherer.

InFINNity Deck
    Participant

Wat ook een aardig werk is, is: G. Consolmagno, D.M. Davis, Turn Left at Orion: Hundreds of Night Sky Objects to see in a Home Telescope – and how to find them, (Cambridge, 2011).

Het is een zeer overzichtelijk werk, speciaal gemaakt om in het veld te gebruiken. Er wordt uitgelegd hoe de objecten te vinden, maar ook wat je met verschillende soorten telescopen en met de verrekijker kan zien.

Nicolàs

Meijer
    Participant

Bedankt voor de reactie KeesScherer, Stellarium ben ik bekend mee maar nog niet echt gebruikt en interessant om daar de aankomende tijd weer eens naar te kijken. Stellarium is niet geschikt voor de telefoon, maar los daarvan wil ik ook niet via een telefoon werken om meerdere redenen. De Interstellarum Atlas heb ik een aantal pagina’s van gezien en is behoorlijk indrukwekkend, zij het niet dat voor een beginner met slechts een verrekijker het wellicht te veel van het goede is (ook prijstechnisch in verhouding). Een aantal artikelen zoals de ’10tips’ heb ik al doorgelezen en uiteraard nog veel meer via internet.

Beste InFINNity Deck, bedankt voor het antwoord en heb een aantal pagina’s bekeken wat mij persoonlijk aansprak. De laatste druk is van januari 2019 en er is online een website met nog meer verdieping en geüpdatet informatie wanneer nodig. Dit is voor mij een prima keuze, gezien de prijs, wat ik daarvoor krijg en wat ik ermee kan op dit moment. Nu even zoeken waar ik hem snel kan krijgen want bij bol duurt het 2 tot 3 weken en heb geen creditcard of paypal, meh anders maar even geduld hebben.

Zojuist bedacht ik mij dat ik nog een mini Maglite heb liggen die ik zo aan kan passen, dit zou dan ook een prima oplossing zijn en het is lekker licht en hanteerbaar. Verder nog een oude fototoestel gevonden, maar 6 jaar oude batterijen hebben geen goed gedaan en heb dan ook even flink  moeten schoonmaken. Het toestel zelf is denk ik 15 jaar oud en gaat maar tot Iso350, wellicht kan ik er een sterrenbeeld mee op de foto krijgen en moet dat gewoon eens testen.

Edit: Bol.com gaat het worden en moet dan maar even wachten, het kan sneller maar dan krijg ik een oudere druk wat ik niet wil. Inmiddels dan ook besteld en zie het met plezier tegemoet. Voorlopig lekker met Stellarium werken en dan maar veel oefenen en eventueel achter het huis.

• This reply was modified 2 days, 4 hours ago by  Meijer. Reason: Zie edit
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

You need to log in or to reply to this topic.