C/.2020 F3 Neowise 21 juli

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author

van Overzee
    Participant

Gisteren (21-7) heb ik besloten, dit is mijn laatste kans. Het weer wordt slechter nu of nooit.

Om 23,00 uur heb ik al mijn spullen in de auto geladen en ben naar het sportveld tegenover de ijsbaan (Haarlem) gereden. Op het veld heb je geen last van hinderlijke lantaarnpalen.

Deze keer heb ik mijn Star Adventurer meegenomen. Na de Polar alignment zag het er totaal hopeloos uit. Zeker een uur heb ik moeten wachten het was toen al na 24,00 uur. Geen koffie bij me, toch was ik niet van plan om op te geven, ik wist, dat dit mijn laatste kans was, aangezien de weerberichten.

Aan de horizon werd het plots zwart, ja het ging lukken.

Totaal heb ik 11 frames van 30 seconden  kunnen schieten inclusief darks en bias.

Wel heb ik gebruik gemaakt van een light pollution filter.

Daar de verplaatsing van de komeet gering was, heb ik APP kunnen toepassen.

Het resultaat viel me helemaal niet tegen,  een hint van de ionenstaart is zichtbaar.

Trouwens Mabula is bezig met de komeet optie. Je kan je frames insturen om te testen.

Persoonlijk denk ik, dat Neowise niet zo’n goed voorbeeld is, de verplaatsingen van Wirtanen waren  duidelijk groter.

Setup:

• Star Adventurer
    • Canon telelens 70-200 mm f/4L USM
    • Canon 600D
    • 4 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Hans,

mooie plaat! Dit keer had ik pech, het bleef hier potdicht zitten en heb dus geen opname kunnen maken. Gelukkig heb jij ons nu van een dagelijkse update voorzien! 🙂

Mooi om te horen dat Mabula bezig is met het kometen-optie, ik zal hem wat data sturen.

Nicolàs

• 1 person likes this.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)

You need to log in or to reply to this topic.