C/2020 F3 NEOWISE in de nacht van 21 op 22 juli 2020

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

InFINNity Deck
    Participant

Belofte maakt schuld en dus weer een nieuwe plaat van Neowise. Opname zoals eerder in LRGB, gevolgd door dezelfde processing. Dit keer lukte alle subs wel, al moest ik wel een uur wachten op een gaatje dat groot genoeg was om de 66 subs op te nemen. De staart begint nu wat meer detail te vertonen. De plaat is tot 85% gereduceerd om te kunnen plaatsen.

Nicolàs

• 5 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

@bula is inmiddels druk bezig met de nieuwe versie van APP waarin komeet-stacken volledig geautomatiseerd is. De onderste twee versies van Neowise, gebruik makende van dezelfde data als bovenstaande, kreeg ik van hem toegestuurd met daarbij de mededeling dat het nog beter wordt! De nieuwe versie moet een dezer dagen uitkomen, ik ben uiteraard razend benieuwd (jullie toch ook?).

Nicolàs

• 1 person likes this.

engels
    Participant

Ik dacht in mijn onnozelheid dat dit ook kon in Pixinsight of heb ik wat gemist?

Wim

Gralike
    Participant

Tis nog wel een dingetje in PI, maar je hebt een deel van het verhaal onder cometalignment.

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Wim,

ik meen inderdaad dat dat kan, maar @bula wil dat in APP wat verder doortrekken. Uit correspondentie met hem is mij duidelijk geworden dat hij niet alleen het komeet stacken wil automatiseren, maar ook de achtergrond. Het idee is dus dat het eindresultaat een combinatie is van een stack van de komeet met een stack van de achtergrond (dus een scherpe komeet en scherpe sterren) en daarmee zou APP een unieke tool hebben. Dit alles uiteraard met het gebruikersgemak dat we van APP gewend zijn. Zoals in bovenstaande afbeelding duidelijk mag zijn, kan je de komeet ook zonder achtergrond laten stacken.

Nicolàs

Janssen
    Participant

Een scherpe komeet, én scherpe sterren, zal ongetwijfeld een zeer mooi resultaat geven. Komeet en sterren zijn dan wel in tijd verschoven ten opzichte van elkaar. Voor hobby doeleinden prima, geweldig zelfs. Voor wetenschappelijke doeleinden best het erbij te vermelden, denk ik.

engels
    Participant

OK dat is helder. Bedankt voor de commentaren.

InFINNity Deck
    Participant

Een scherpe komeet, én scherpe sterren, zal ongetwijfeld een zeer mooi resultaat geven. Komeet en sterren zijn dan wel in tijd verschoven ten opzichte van elkaar. Voor hobby doeleinden prima, geweldig zelfs. Voor wetenschappelijke doeleinden best het erbij te vermelden, denk ik.

Uiteraard moet dit wel vermeld worden, vooral omdat er wellicht wat artefacten te zien zullen zijn in het eindresultaat. Ik weet niet precies hoe @bula e.e.a. in APP zal implementeren, maar de sterren uit de komeetfoto verwijderen gaat door middel van filteren tijdens het stacken. Dit gaat net zoals we nu vliegtuigsporen eruit filteren, het eerste voorzichtige resultaat is hierboven reeds getoond. Met deze opgeschoonde masters is vervolgens de komeet uit de originele subs te verwijderen, waarna deze gestacked kunnen worden, maar dan met de sterren als referentie. Indien van beide processen een goede administratie wordt bijgehouden, is van alle masters het midden voor de gemiddelde opnameperiode te bepalen, waardoor deze zonder verschuiving te combineren zijn. Je krijgt dan dus alles scherp en correct voor de gemiddelde tijd van de opname.

Nicolàs

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

You need to log in or to reply to this topic.