C/CS lenzen voor ZWO ASI290MC

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author

InFINNity Deck
    Participant

Een paar weken geleden is de cursus Bath-interferometer van start gegaan bij Sterrenwacht Almere. Door Corona was deze een paar keer uitgesteld en uiteindelijk is besloten deze virtueel te geven. De spullen voor de bouw van de interferometer waren reeds gezamenlijk aangeschaft en werden keurig verpakt aan de deelnemers toegezonden. Alleen een te testen spiegel, camera, statief moesten nog uit eigen ‘voorraad’ komen. Als camera besloot ik mijn ZWO ASI290MC te gebruiken. Ik had daar ooit de ZWO 2.8-12mm zoomlens bij gekocht en ging ervan uit dat die de klus wel zou klaren. Op zich ging dat wel, maar het beeld was erg klein en van de camera moest de voorste ring verwijderd worden om de lens dicht genoeg bij de interferometer te krijgen. Dus ben ik op zoek gegaan naar betere lenzen en vond uiteindelijke in China een paar lenzen met brandpuntsafstanden van respectievelijk 25mm en 35mm:

Fujian 35mm F1.7 CCTV TV Movie lens
    Merkloze 25mm f/1.4 CCTV C 1/2 Lens

Op 2 december besteld en 10 dagen later ontvangen. Qua formaat zijn ze niet veel groter dan de ZWO 2.8 – 12mm zoom-lens, zoals hieronder te zien is (meteen rechts van de camera staat de 25mm lens, uiterst rechts het 35mm exemplaar). De 25mm voldeed prima zoals op het cursus-draadje op AF te lezen is. Nu vroeg ik me alleen nog af of ze ook te gebruiken zouden zijn voor astrofotografie.

De 35mm bleek de minste te zijn van de twee, vooral bij volledig geopend diafragma zijn er halos te zien. Met gesloten diafragma is het beeld een stuk beter. Voor de 25mm lens zie de volgende post in dit draadje.

Nicolàs

• 3 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

Dan volgen hier nog twee opnames met de 25mm lens…

Van beide heb ik een exemplaar via Astrometry.net laten doorrekenen:

35mm lens: http://nova.astrometry.net/user_images/4230332#annotated

25mm lens: http://nova.astrometry.net/user_images/4230428#annotated

De 35mm lens levert in combinatie met de ZWO ASI290MC een beeldveld van 9.05 x 5.12 graden bij een pixelschaal van 16.8 arcsec/pixel.
    Voor de 25mm lens  is dit 12.1 x 6.85 graden bij een pixelschaal van 22.5 arcsec/pixel.

Nicolàs

• 1 person likes this.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)

You need to log in or to reply to this topic.