Canon EF 200mm f/2.8L II USM

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires Canon EF 200mm f/2.8L II USM

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #11353
    Snoek
    Participant

    Gisteren de star adventurer gekocht.
    Nu nog op zoek naar een extra lens naast de Samyang 16mm f/2.0.

    Is de Canon EF 200mm f/2.8L II USM een goede keuze?
    Lees op zich wel goede reviews op Engelstalige fora.

    Foto is genomen met de Samyang.
    Ben nog niet heel bedreven in nabewerking.

    #11361
    Theunissen
    Participant

    Volgens mij wel (aangezien ik waarschijnlijk een deel van deze artikelen ook heb gelezen). Volgens mij heeft @geertvdbulcke eenzelfde lens?

    #11362
    KeesScherer
    Participant

    Ik heb een  Canon EF 200mm f/2.8L II USM, prima lens, goed bruikbaar op volle opening, ook op full frame. De Samyang 135mm f2.0 is ook goed opvolle opening, ook die lens heb ik, maar na een kleine tikje is die niet meer bruikbaar. De Samyang bouwkwaliteit is kennelijk toch een stuk minder. (De prijs ook)

    #11364
    Snoek
    Participant

    Bedankt voor je reactie.
    Ik heb een 450D, dus geen full frame. Welke lens heeft/had je voorkeur? De 135 van Samyang of de 200mm van Canon?

    #11370
    Vandenbulcke
    Participant

    Ik heb de Canon 200mm helaas niet, de Samyang 135 staat wel op mijn verlanglijstje aangezien ik daar al uitstekende resultaten op full-frame sensor van heb gezien.  Ik vind die Samyangs toch goed gebouwd, ik weet niet welk “klein tikje” Kees bedoelt, zou het eerder een “forse tik” noemen als dit zijn lens onbruikbaar heeft gemaakt?!

    #11372
    KeesScherer
    Participant

    ik weet niet welk “klein tikje” Kees bedoelt, zou het eerder een “forse tik” noemen als dit zijn lens onbruikbaar heeft gemaakt?!

    Ik had, voor een test om de juiste positie van een dauwlint te onderzoeken, de Samyang 135mm (met dauwlint eromheen, mind you) met de voorzijde omhoog op een  asbak  gelegd, zie foto. Tijdens de test gleed de lens van de asbak. Vanaf dat moment is de scherpte over het beeldveld ongelijk….

    #11373
    Vandenbulcke
    Participant

    Hm, dat zou inderdaad niet mogen zijn, jammer! En wellicht net uit garantie?

    Geert

    #11378
    KeesScherer
    Participant

    Bedankt voor je reactie. Ik heb een 450D, dus geen full frame. Welke lens heeft/had je voorkeur? De 135 van Samyang of de 200mm van Canon?

    De Canon heeft duidelijk mijn voorkeur vanwege de bouwkwaliteit, de mogelijkheid om scherp te stellen via Backyard EOS en de f2.8 die op volle opening te gebruiken is. De f2.0 van de Samyang is ook op volle opening bruikbaar, maar het scherpstellen moet handmatig en is heeeeeeeeel kritisch. Ook heeft 200 mm mijn voorkeur boven 135mm. Beide lenzen zijn goed bruikbaar op full frame camera’s.

    #11379
    Bus
    Participant

    De 135mm Samyang op een APS-c camera is ook 200mm f2.0. Uiteraard hou je dan de kritische focus, maar met een bhatinov masker en de in de meeste camera’s aanwezige Live-View zoomfunctie maken het focussen vaak makkelijk. Ook de boterzachte focusering van de Samyang helpt dan enorm om ook in kleine incrementen te focussen.

    Desalnietemin, die 200mm f2.8 is ook een prachtige lens, maar voor dat bedrag koop ikzelf liever de Samyang.

    #11381
    Musquetier
    Participant

    Wellicht is dit wat om met het focussen van de Canon lens te helpen (kan overigens ook op de Samyang gebruikt worden ;-). Jimmy levert hem eventueel ook (astromarket.nl).

    http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3284_Microfocuser-and-focus-lock-fuer-camera-lenses-up-to-D-105mm.html

    #13973
    skysurfer
    Participant

    Die Canon 200mm f/2.8L is zeker geen verkeerde lens. Ik heb hem weggedaan omdat ik ook de 70-300 f/5.6L heb en op reis geen twee lenzen meeneem. En hier in NL is de hemel doorgaans te licht om alles uit deze lens te halen. Maar met 300 f/5.6 kan ik met 4 minuten belichten ook prachtige astrofoto’s maken naast gebruik voor ‘gewone’ fotografie.

    Bij volle opening nog retescherp tot de randen, ook bij fullframe !

    Die foto van Cygnus is met UHC-S filter genomen vanuit Frankrijk en van Zuiderkruis zonder filters.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top