Chemische dauwverwarming correctorplaat of lens

Activity Forums Astrotechniek Optical Tube Assemblies Chemische dauwverwarming correctorplaat of lens

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #7969
    Bus
    Participant

    Heeft er hier iemand op het forum ook ervaring met het gebruik van chemische handwarmers voor het condens-vrij houden van een Cameralens of Corrector plaat van een Newton?

    Ik lees zo af en toe dat deze handwarmers met behulp van een elastiekje om de lens worden gespannen om condensvorming tegen te gaan. Lijkt mij een ideale oplossing voor een grab-en-go opstelling. Ik vraag mij echter af of de gegenereerde warmte (55º gemiddeld in het geval van de handwarmers in de link) ook een negatief effect heeft op de werking van een lens ???

    http://www.heatpack.de/HeatPaxx-Handwaermer-Display-a-40-Paar

    #7971
    Groenewold
    Participant

    Geen ervaring mee, ook niet met gewone vooralsnog. Maar het lijkt mij dat het met dauwlinten erom gaat dat de temperatuur gewoon boven een aantal graden blijft, zeg 10 ofzo. Hoe warm de linten hiervoor moeten zijn weet hier vast wel iemand maar 55 graden lijkt mij nogal heet, en dan kan je last krijgen van onrustige lucht boven je lens.

    #7974
    KeesScherer
    Participant

    Er zijn 2 mogelijkheden, de eerste is om de oppervlaktetemperatuur van de lens of correctorplaar net iets boven het dauwpunt te brengen. (Het dauwpunt is afhankelijk van relatieve luchtvochtigheid en luchttemperatuur en is te berekenen/ af te lezen in een Mollierdiagram)

    De tweede optie die gebruikt wordt is om een (b.v. 12 Volt) ventilator langs de lens/corrector  te laten blazen.

     

     

     

    #7975
    Bus
    Participant

    dus gewoon met bewegende lucht van eenzelfde temperatuur moet het ook lukken. Ik vondt 55ºC ook al behoorlijk warm.

    #7976
    KeesScherer
    Participant

    dus gewoon met bewegende lucht van eenzelfde temperatuur moet het ook lukken. Ik vondt 55ºC ook al behoorlijk warm.

    Dat komt omdat de lens vrijwel altijd omhoog gericht zal staan (duh), en daarom zal een lensoppervlak d.m.v. straling warmte afgeven aan de koude hemel. Wanneer je (zoals ik) zo “gek” bent om weleens een infrarood thermometer buiten omhoog te richten, dan zal je merken dat deze een erg lage temperatuur zal “zien”. Zojuist even naar buiten gelopen en de volgende temperaturen gemeten met I.R meter: omlaag gericht: grond: 48 graden Celcius, omhooggericht 1.5 graden celcius (Luchtemperatuur buiten is 33 C).  Ik meet ‘s nachts bij 20 graden omgevingstemperatuur vaak tot -40 celcius omhoog gericht. Daarom kan je met een klein ventilatortje al hele mooie resultaten bereiken. Maar wanneer de relatieve vochtigheid boven 85% dan helpt ook dat niet meer en zal je moeten verwarmen.

     

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top