Clarckvision update van Meteoorfotografie artikel.

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

De wetenschappelijke benadering van meteoorfotografie in dit artikel vergelijkt lenssnelheid en brandpuntsafstand met meteoorhelderheden om zodoende de beste lens en openingsverhouding te kiezen. Supergroothoeklenzen zijn helemaal niet zo geschikt b.v. De lensbeeldhoek en hoek t.o.v. de radiant spelen ook een hoofdrol.

• 1 person likes this.

Bus
    Participant

Er is inderdaad een mooie wetenschap met bijbehorende formule om de efficiëntie (licht verzamelend vermogen) van een lens te bepalen en te berekenen. Op de site van Lonely Speck vind je een mooie tabel terug waarin allerlei verschillend lenzen worden weergegeven met de daarbij berekende “Astro Score”. Hoe hoger deze score is hoe efficiënter de lens licht opvangt en dus beter inzetbaar is voor astrofotografie (meteoorfotografie) dan lenzen met een lagere score.

Ik heb zelf een Samyang 24mm f1.4 (voor Full frame) en een 12mm f2.0 (voor APS-c) die ik ga inzetten voor aankomende Perseiden. Ze scoren beide vrij goed en uit ervaring kan ik zeggen dat het prima geschikte lenzen zijn voor het fotograferen van de sterren en meteorenregens.

Nu maar hopen dat het een mooie heldere avond gaat zijn.

• 1 person likes this.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)

You need to log in or to reply to this topic.