CTB1 Supernova schil in Cassiopeia

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

Oorspronkelijk als Abell85 in de catalogus voor planetaire nevels opgenomen totdat duidelijk werd dat het een Supernova overblijfsel is. Gelijk wel het meest nabije voorbeeld hiervan  op zo’n 10.000 lichtjaar. Nu ook bekend als CTB1 , SNR G116.9+00.1 en een deel als LBN576. Dit object met de schijnbare afmeting van de maan is heel zwak en vrijwel niet zichtbaar te maken met RGB opnamen, alleen in Ha (en een nog zwakker OIII signaal, maar dat is hier niet gebruikt) Daarom een andere methode gebruikt met 120 seconden RGB subs (18x elk, totaal 1.8 uur) en 600 seconden Ha subs (73x, totaal 12 uur). gestackt in APP en daarna via het NBRGB script tot HaRGB bewerkt waarbij de Ha “scale” van 1.2 naar 8 is verhoogd. De open sterrenhopen links zijn NGC7790 (boven) en NGC7788. Data verzameld op: 25,26,27,28 en 29 september 2017 met Esprit 100/QHY16200 op -20C ) Als aparte posts zal ik nog de geannoteerde versie uploaden en een screenprint waar RGB en Ha apart te zien zijn.

• 4 people like this.

KeesScherer
    Participant

Extra informatie: Linker opname: schermprint  RGB  (En geen CTB1….) naast het Ha signaal. Rechts geannoteerde versie.

Groenewold
    Participant

Klopt het dat je dit jaar echt los gaat met opnames van supervaag spul? Wat een prachtige objecten, ik ken ze maar zelden en juist dat vind ik echt interessant. Wat is nu ongeveer de magnitude?

KeesScherer
    Participant

Klopt het dat je dit jaar echt los gaat met opnames van supervaag spul? Wat een prachtige objecten, ik ken ze maar zelden en juist dat vind ik echt interessant. Wat is nu ongeveer de magnitude?

Klopt Vincent, in het begin doe je het heldere gemakkelijke spul zoals NGC6992, Orion nevel, open sterrenhopen zoals de overbekende NGC7789 en niet te vergeten de dubbelcluster NGC869/NGC884 😉 Daarmee leer je de mogelijkheden van apparatuur (1 telescoop!) en software goed kennen.  Maar de logische drang is om dieper en zwakker te gaan met het bestaande beeldveld om pas daarna met langere brandpunten te gaan werken. Er is denk ik niet echt een magnitude aan CTB1 te koppelen. Ik kan geen magnitude vinden, dat zou dan worden uitgedrukt in mag/arcsec^2 . Ter illustratie links 1 Ha sub van 10 minuten, rechts een stack van 73 subs. (Dus dit is niet echt een doelwit voor iemand die single shot 10 minuten opnamen wil blijven maken 😉 )

• 2 people like this.

Groenewold
    Participant

Ja logisch inderdaad, ik heb mij eerst gericht op de apparatuur perfect te laten lopen en dat heeft een 2 jaar gekost en nu ga ik los op het heldere spul. Even afchecken en dan hoop ik volgend jaar of het jaar erop je pad te volgen zover dat gaat hier. Het onbekende spul trekt mij zeer. Ongelooflijk zwak inderdaad gezien die ene sub, zou voor mij reden zijn het niet verder te doen, maar super dat je hiermee laat zien wat je uit zulke data kan halen als je maar al die subs stacked. 😉

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)

You need to log in or to reply to this topic.