Cygnus 48 Paneel mozaiek

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Cygnus 48 Paneel mozaiek

Tagged: , ,

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 105 total)
  • Author
    Posts
  • #15347
    KeesScherer
    Participant

    Mabula, dank voor de tips! ik gebruik nu de volgende settings:

    3) Analyse stars: Min size: 4, clip prof: 0.4, filter prof. :on, kappa:4.

    4) registration: Mode: mosaic, Use dynamic distortion corr. , same camera and optics: off, overlap frames:8 , registration model: Calibrated projective.

    6) Integrate: Composition mode: full, LNC: 6th, it:3, MBB: 5%

    #15353
    KeesScherer
    Participant

    @bula , met betrekking tot de BPM kan ik weinig resultaat boeken denk ik. Zelfs met de meest extreme waarden voor cold pixels% (getest van 1% t/m 90% blijft het bij 38 cold pixels. Voor Hot pixels: kappa 2.0–> 0.115%, kappa 1.3—-> 0.156%

    #15359
    Haverkamp
    Participant

    Zijn het koude/defecte pixels die niet goed worden gecorrigeerd?

    Als defecte pixels erg geclusterd zijn, bijvoorbeeld meer dan 2 bad columns direct naast elkaar, dan kan dat ook een reden zijn dat de correctie niet goed gaat, terwijl de BPM ze wel als bad heeft gemarkeerd. Mogelijk dat ik de BPM engine dan nog wat verderkan verbeteren. Als je me een light en een paar darks en flats kan toesturen wil ik er zeker naar kijken.

    #15361
    KeesScherer
    Participant

    Het is een bad (hot?) column, ik heb een light, 3 flats en 3 darks ge-upload naar Dropbox.

    #15370
    Haverkamp
    Participant

    Dank je Kees,

    Ben er mee bezig ;-)

    Er gaat inderaad iets niet goed met de Bad Pixel Map,  de bad (en hot inderdaad) columns worden niet goed gedetecteerd. Dus ik duik even de statistiek om dit te fixen.

    Ik zie onderaan ook een kleine defecte column, die word wel goed gedetecteerd met hulp van de flats.

    Mabula

    #15375
    KeesScherer
    Participant

    Dank je Kees, Ben er mee bezig  Er gaat inderaad iets niet goed met de Bad Pixel Map,

    Ah mooi. Intussen staat de Toughbook te werken aan de 35-paneels versie met de nieuwe APP 1.040 . Vreemd genoeg ging het vrijwel meteen mis op “could not register any frame” dus ik heb de “clip profile” aangepast van 0.4 naar 0.1. Toen ging het verder tot 2 Java errors. Hierna verder op status 48%. Nu al een tijd bezig met “calculating multiple view….” maar met maar 25% processorbelasting  (cpu’s 3 van 4) en nog geen 0.9 Gb van de toegewezen 14 Gb?

    #15381
    Haverkamp
    Participant

    Hoi Kees,

    De bad pixel map berekening wordt inmiddels flink verbeterd, ben er bijna mee klaar. Nu worden met slechts 3 darks al bijna alle hot columns gedetecteerd. Met meer darks zal het nu echt goed moeten werken.

    Ik kijk meteen na of ik die error kan lokaliseren, voordat ik weer een nieuwe APP maak ;-)

    Met je H-alpha data zal je met een hogere clip star profile van rond de 0.5 inderdaad niet genoeg sterprofiel samples overhouden omdat die h-alpha sterren al klein en scherp zijn.

    (Om minimaal een ster profiel te fitten heb je 4 pixels nodig, dus de bovenste helft van de ster profielen zijn minder dan 4 pixels groot in dit geval en dan kan er geen goede analyse gedaan worden)

    “Hierna verder op status 48%. Nu al een tijd bezig met “calculating multiple view….” maar met maar 25% processorbelasting  (cpu’s 3 van 4) en nog geen 0.9 Gb van de toegewezen 14 Gb?”

    Inderdaad, dat is normaal. De multiple view berekeningen zijn per situatie 1 complexe niet-lineaire kleinste kwadraten regressie (Trust region Levenberg Marquardt) berekening, die niet veel geheugen vraagt maar wel veel rekentijd bij een toenemend aantal panelen. En omdat het om 1 iteratieve berekening gaat, heb ik nog geen manier gevonden om deze te spreiden over meerdere cpu cores. (denk ik niet mogelijk). Ik heb wel al op papier verdere verbetering staan voor deze berekeningen qua formulering en algebra, maar dat kost behoorlijk tijd om te maken dus zal even moeten wachten.

    #15383
    KeesScherer
    Participant

    Na afgelopen nacht heb ik inmiddels 35 panelen binnen, APP heeft in 4 uur tijd hier een mozaiek van gemaakt (@bula , zelfde instellingen als bovenstaand met “clip profile” aangepast naar 0.1, een 0.5 scale TIFF versie is onderweg naar Dropbox.) Ziet er goed uit, behalve bij de panelen rond Sadr, daar is nog een registratieprobleem. Hoe zou ik dat kunnen oplossen Mabula? Morgen heb ik alle 45 Ha panelen binnen.

    #15385
    KeesScherer
    Participant

    Als voorbeeld van de wat onbekendere gebieden in Zwaan, hier een deel ten noordwesten van Deneb met SH2-112 (de kleine heldere nevel linksboven) met daar”boven”  SH2-115 veelal omschreven als “zeer zwak” (?) Middenonder een bekende nevel DWB111 (Propellor) met daarboven de fraaie Cirruswolken van DWB129,145,148.  Deze uitsnede is op 25% van het orgineel en beslaat zo’n 6 panelen. Hier is alleen een histogramstretch op gedaan.

    #15387
    Theunissen
    Participant

    Zie ik bovenin (midden) 52 Cyg en dus een stukje East Veil Nebula? Dit WIP werk is nu al fraai Kees.

    #15389
    KeesScherer
    Participant

    Zie ik bovenin (midden) 52 Cyg en dus een stukje East Veil Nebula? Dit WIP werk is nu al fraai Kees.

    Het lijkt er wel op, maar dit is ten noordwesten van Deneb, de Sluiernevel is ten zuidoosten van Deneb, 16 graden verderop.

    #15398
    Haverkamp
    Participant

    Hoi @keesscherer,

    Begint echt super te worden ;-)!

    Welke modus gebruik je nu?

    Mosaic, projective, same camera and optics? (denk dat deze optimaal kan werken, na een interne upgrade)

    Of de calibrated projective?

    Mabula

    #15401
    KeesScherer
    Participant

    Hoi @keesscherer, Begint echt super te worden ;-)! Welke modus gebruik je nu? Mosaic, projective, same camera and optics? (denk dat deze optimaal kan werken, na een interne upgrade) Of de calibrated projective? Mabula

    3) Analyse stars: Min size: 4, clip prof: 0.1, filter prof. :on, kappa:4.

    4) registration: Mode: mosaic, Use dynamic distortion corr. , same camera and optics: off, overlap frames:8 , registration model: Calibrated projective. en ook Projective.  (EDIT: Calibrated Projective geeft nu een perfect resultaat)

    6) Integrate: Composition mode: full, LNC: 6th, it:3, MBB: 5%

    #15403
    Haverkamp
    Participant

    Dank je Kees,

    Vreemde is dat calibrated projective eigenlijk een flinke upgrade nodig heeft ;-) maar hij is mogelijk (blijkbaar?) stabieler in de berekening momenteel bij jouw data.

    Ik wil heel graag alle mosaic algoritmes binnenkort upgraden omdat ik denk dat ik de formulering van het mosaic probleem nog beter kan aanpakken. Het is momenteel, zoals je kan begrijpen, echter niet de hoogste prioriteit. Dit ligt nu bij documentatie en de tooltips.

    Maar verdere verbeteringen komen snel, denk ik en hoop ik.

    Super om te horen, dat je nu toch al een perfect resultaat hebt kunnen krijgen, dat is echt heel indrukwekkend.

    Morgenochtend heb ik in ieder geval APP 1.040.1 klaar en geupload met een goede Bad Pixel Map upgrade ;-) Ik geef je een seintje!

    Mabula

    #15408
    Haverkamp
    Participant

    Hoi allen,

    De data van Kees heeft me op het spoor gebracht van een onvolkomenheid in de Bad Pixel Map creatie bij bepaling van de hot pixels. De cold pixel detectie gaat uitstekend.

    Deze is nu aangepast voor zowel monochrome als wel kleur (CFA,OSC) data. Vandaag maak ik een nieuwe APP met deze update.

    Voor sensoren met bad columns, duidelijke amp glow en/of sterke banding, moet deze nieuwe methodiek veel beter werken.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 105 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top