Cygnus 48 Paneel mozaiek

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 105 total)
  • Author

Haverkamp
    Participant

Kees, ik stuur je zo voor de zekerheid wel even een versie, die duidelijker is met de java errors. Dan kan ik ze sneller tackelen.

De scale in 6) INTEGRATE heeft geen invloed op de registratie trouwens, dus daar hoef je voor de registratie niet op te letten. De scale is alleen een parameter waarmee de daadwerkelijke integratie wordt gedaan. Alle registratie parameters worden middels die scale tijdens integratie aangepast. Maar het veranderd dus niet de registratie precisie.

Nog even een check, in 4) REGISTER, welke scale start en stop gebruik je? met je 15% overlap tussen de panelen zit je denk ik prima met

scale start : 5

scale stop : 12

En zet pentagons aan ipv quadrilaterals, dat moet dan nog wat sneller zijn.

Haverkamp
    Participant

Hoi @keesscherer,

Ik heb je een prive bericht gestuurd met een APP versie die duidelijkere foutmeldingen moet geven. Dan krijgen we hopelijk die java foutmeldingen er sneller uit 😉

Mabula

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

OK, bedankt voor de scale uitleg in integrate.  In 4)register gebruik ik nu de default waarden start=1 en stop=5. Dat ga ik de volgende keer aanpassen. En Pentagons.  Intussen heb ik de Registratie RMS terug weten te brengen naar waarden rond 0.2 (Projective gebruikt met 1250 sterren)

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Voor de BPM correctie is het denk ik zinvol als je me deze opname plus je masterdark en de BPM stuurt. Dan moet ik kunnen achterhalen waarom je de kolom nog ziet. Mogelijk dat ik ook kan werken aan een extra recursieve methode om bad columns (of rows) beter te detecteren. Ik begrijp denk ik wel dat de errors opkomen, maar dat het registratie proces gewoon door blijft lopen?

OK, panel 11, BPM en masterdark zijn naar Dropbox. Bij een Java error stopt APP todat ik op OK klik.

Haverkamp
    Participant

Dank Kees,

Ga zo met de BPM aan de slag 😉

Haverkamp
    Participant

Hoi Kees,

Voor wat betreft de Bad Pixel Map en de bad column die je nog ziet in je light.

Dit is duidelijk lastiger te corrigeren. Dit kunnen we denk ik alleen oplossen met meerdere opnames per paneel en ditheren en dan median integration of average integration met sigma clippen afhankelijk van aantal lights.

De reden,

ik zie de bad column inderdaad duidelijk in de light, maar zeker niet in je darks, dan wel masterdark. Deze column gaat mogelijk pas niet-linear gedrag vertonen vanaf een bepaalde ADU waarde, getriggerd door het signaal van de hemel, lijkt het. Om dat te corrigeren in een enkele light is een speciale bad column detectie nodig in je lights lijkt me (wat ik op de RFC lijst zal zetten).

Omdat de bad colom niet toont op een dark, zal de hot pixel kappa waarde hier ook geen enkele invloed op hebben.

Screenshots ingezoomd op de bad column, eerst de light, dan een enkele dark, dan je masterdark uit 40 darks, ik kan hem niet zien in de darks ;-(

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Het is heel verleidelijk om er 16 panelen aan vast te plakken want net buiten beeld van paneel 1 en 7 van het 48 paneel Zwaan mozaiek  staat de sluiernevel. Dus na wat gepuzzel is hier de blauwdruk, waarmee we dan op 64 panelen komen.

• 4 people like this.

Bus
    Participant

Het is nu al een vette plaat Kees (echt ongelooflijk mooi die sluiers in en rondom de Zwaan. De Cresent en de Tulp komen ook erg mooi naar voren, maar zoals je zelf aan aangaf hoort de Sluier er ook echt wel bij.

Ben je ooit ook nog van plan om er RGB-data bij te schieten en zo een HRGB plaat te maken? Misschien kan die RGB-data wel met een 50mm lens op je gekoelde 6Da, en dan samenvoegen in APP met het gecombineerde H-alpha panel!

KeesScherer
    Participant

Ben je ooit ook nog van plan om er RGB-data bij te schieten en zo een HRGB plaat te maken? Misschien kan die RGB-data wel met een 50mm lens op je gekoelde 6Da, en dan samenvoegen in APP met het gecombineerde H-alpha panel!

Dank je Rutger! Ik heb het plan om er B bij te maken, wanneer ik dan Ha map op het R kanaal en dat combineer met B data dan kom ik al een heel eind. Het combineren met RGB gemaakt met korte brandpuntsafstanden zal de sterbeelden te veel opblazen. Dat ziet er leuk uit als overzicht, maar bij inzoomen ziet dat er niet uit.

KeesScherer
    Participant

Het blijft verbazingwekkend hoe snel en eenvoudig de APP mozaiek funktie werkt. Ik had vannacht data voor 4 extra panelen verzameld, voor 3 panelen 4×900 sec Ha en het vierde paneel 5x900sec en na het drukken op de “integrate knop” kost het APP maar 39 minuten om het mozaiek te maken. Geen enkele verdere aktie van de gebruiker is nodig (Behalve de instellingen even op de goede waarden zetten). Dus volautomatisch in 1 workflow calibreren met masterflat, masterdark, bad pixel map, uitzoeken welk paneel waar hoort, stacken, optimaliseren, naden wegwerken…..

Voor de liefhebbers, dit zijn de instellingen die ik gebruikt heb (APP versie 1.042):

3) Analyse stars
    min size: 4
    Clip Prof: 0.1
    Filter profile on
    Kappa: 4
    Stars: 2000

4) Register

Pattern recognition: Quadrilaterals
    scale start: 5 (1)
    scale stop: 12 (5)
    use dynamic distortion corr: on
    same camera and optics: on
    # of overlapping frames: 3
    registration mode: mosaic
    registration model: projective

6) Integrate

composition mode: full
    LNC degree: 6
    LNC it: 3
    enable MBB: on
    MBB%: 5
    No under/overshoot on
    Integrate set scale 1.0

Outlier rejection:
    sigma clip, kappa=3, it=3

• 3 people like this.

Bus
    Participant

Mooi geworden, en vooral ook jaloersmakend aangezien je dit even in één nachtje weet te bewerkstelligen.

Als je in dit tempo doorgaat hebben we over een jaar een panorama van het hele Noordelijk halfrond in H-alpha 🙂

Ik vroeg mij af of je nog problemen hebt met de koeling van de camera en evt condensvorming aangezien het bij jullie nu zo’n 35-40ºC is (zag ik op het weerbericht)

Groeten,

Rutger

• 1 person likes this.

Musquetier
    Participant

Wat een hemelse platen ben je aan het produceren Kees, en wat een resultaten met die mozaïeken en het schijnbare gemak waarmee je deze weet samen te stellen!!! LIKE!

• 3 people like this.

KeesScherer
    Participant

Ik vroeg mij af of je nog problemen hebt met de koeling van de camera en evt condensvorming aangezien het bij jullie nu zo’n 35-40ºC is (zag ik op het weerbericht) Groeten, Rutger

Afgelopen nacht ging het nog goed met CCD koeling tot -20C, ik heb geen problemen met condens. Maar de nachttemperaturen zijn de komende week veel te hoog, tot 25 graden en er is onweersdreiging dus ik las een pauze in vanwege te “mooi” weer.

KeesScherer
    Participant

En zo zien de 4 Sluiernevelpanelen er uit na croppen. Deze sectie sluit aan bij de eerdere 48 panelen. Deze 4 panelen werden razendsnel gemaakt, maar de complexiteit neemt enorm toe bij grote aantallen panelen en meer lights per paneel. Denk aan dagen rekenwerk voor een resultaat.

• 5 people like this.

Groenewold
    Participant

Allemensen wat prachtig Kees! Ja, geen enkele twijfel als je mozaïeken maakt, welke software daar heer en meester is op het moment.

• 1 person likes this.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 105 total)

You need to log in or to reply to this topic.