Cygnus 48 Paneel mozaiek

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Cygnus 48 Paneel mozaiek

Tagged: , ,

Viewing 15 posts - 76 through 90 (of 105 total)
  • Author
    Posts
  • #15988
    van der Hoeven
    Participant

    Ik zit op 2,21″/pixel, dus dat is verdacht dicht bij elkaar :) klinkt als een goede combi mogelijkheid. ik zelf ben wat minder te spreken over enkele opnamen, maar dat hangt heel sterk van het gebied af heb ik gemerkt. In gebieden met veel signaal (nevel) is de ruis niet erg dominant, maar in de stukken met donkere wolken is het een ander verhaal heb ik gemerkt. Misschien moeten we even kijken of we iets kunnen organiseren….

    #16054
    KeesScherer
    Participant

    “Patchwork”. De extra strook van 16 (2×8) panelen heeft door het “uitwaaieren” geen 15% overlap meer met de aansluitende strook van het 48 paneel gedeelte (. Daarom maar een extra strook met 50% overlap gemaakt die als een reparatie plakstrook dienst doet. Nu gaat de registratie natuurlijk wel goed. In dit voorbeeld waarbij een overlap sectie van de lastigste 4 panelen is gebruikt (onderaan, met bovenaan de 4 aansluitende panelen van het 48 paneel deel) heb ik geen LNC en geen MBB toegepast zodat je de overlapping goed kan zien.

    #16062
    Musquetier
    Participant

    Gave plaat Kees, ik heb net van Mabula’s videos geleerd dat ik LNC moet aanzetten bij dit soort mozaiken om de lichtverschillen tussen de verschillende panelen minder prominent te maken…

    Hebben jij en je naasten de brand ontsnapt??? Alles goed doorstaan hoop ik?

    #16065
    KeesScherer
    Participant

    Gave plaat Kees, ik heb net van Mabula’s videos geleerd dat ik LNC moet aanzetten bij dit soort mozaiken om de lichtverschillen tussen de verschillende panelen minder prominent te maken… Hebben jij en je naasten de brand ontsnapt??? Alles goed doorstaan hoop ik?

    Daarom heb ik voor de test LNC en MBB uitgzet Rob. Wij hebben de bosbranden in Portugal goed doorstaan, ons terrein is erg goed bestand tegen bosbranden (en overstromingen) omdat we op een heuveltop zitten met muren eromheen. Daarnaast hebben we eigen brandblus apparatuur, watertanks en tenslotte een schuilkelder…

    #16154
    KeesScherer
    Participant

    Deze planetaire nevel (NGC6842) viel op bij het inspecteren van de opname van het extra paneel nummer 16 (het 64ste paneel). Dit is een nevel die vooral goed te zien is in OIII licht en een kleurenfoto die ik vond laat hem als “puur” blauw zien. Maar ook op deze 900 seconden Ha opname valt hij op. Met 2.22 boogseconden per pixel is de diameter zo’n  27 pixels, dus circa 60 boogseconden.

    #16164
    Theunissen
    Participant

    Ja, hij was mij inderdaad ook al opgevallen :-) .

    Ik heb tijdens de 18/19 juni sessies eens wat test opnames gemaakt van de Vulpecula regio (135mm/13x180s met CLS filter), hieronder alleen de onbewerkte APP stack. NGC6842 is eveneens duidelijk zichtbaar met 6,45 boogseconden/pixel. Er valt in dit gebied nog een hoop aangenaams te ontdekken, dit gebied staat dus op het programma in de komende weken.

    #16166
    Theunissen
    Participant

    Overigens is NGC6813 (emissienevel) toch ook een leuk gebied, heb je op dit object al eens “ingezoomd”?

    #16167
    Groenewold
    Participant

    Heerlijk dit, een keer wat anders dan de standaard objecten. Als ik eens een iets vastere opstelling heb ga ik ook op die toer. :)

    #16168
    KeesScherer
    Participant

    Overigens is NGC6813 (emissienevel) toch ook een leuk gebied, heb je op dit object al eens “ingezoomd”?

    Nee, nog niet. Wel vlak daarbij op 2.5 graad afstand het gebied rond  SH2-91.

    SH2-91

    #16198
    KeesScherer
    Participant

    Overigens is NGC6813 (emissienevel) toch ook een leuk gebied, heb je op dit object al eens “ingezoomd”?

    En dus…. zoomde ik vannacht even in op NGC6813. Is een heel klein neveltje dat in een RGB opname zou verzuipen in het melkweg sterveld. Dit is 7x 900 seconden met 6nm Ha filter. Vanwege de problemen die ik met de montering heb zijn de sterren verre van rond zoals op de opname te zien is…….

    #16199
    Theunissen
    Participant

    Vanwege de problemen die ik met de montering heb zijn de sterren verre van rond zoals op de opname te zien is…….

    Misschien moet je een nieuw model maken?

    #16201
    KeesScherer
    Participant

    Misschien moet je een nieuw model maken?

    Zeker en vast, ik ben de sessie van vanavond al aan het voorbereiden Marc.

    #16206
    KeesScherer
    Participant

    poeh, vanaf nul opnieuw begonnen met uitlijnen en opbouw van een hemelmodel (met 16 sterren). De eerste testopname van 900 seconden is binnen met een ster eccentriciteit van 0.449 dus dat ziet er weer goed uit.

    #16207
    Haverkamp
    Participant

    Fascinerend om dit te volgen @keesscherer, kreeg je dan een slechtere eccentriciteit omdat de snelheid van de montering op ra en/of dec net wat uit de pas gaat lopen door het oudere model, denk je? Ik neem aan dat het dan vooral de dec-as is?

    #16208
    KeesScherer
    Participant

    kreeg je dan een slechtere eccentriciteit omdat de snelheid van de montering op ra en/of dec net wat uit de pas gaat lopen door het oudere model, denk je? Ik neem aan dat het dan vooral de dec-as is?

    Ik heb nog geen idee wat de oorzaak was, de afwijking zat vreemd genoeg in Ra richting. De GM2000 montering werkt met beide actieve assen (Dual-axis tracking) waarmee je met een slechte pooluitlijning en een hemelmodel toch nog goed unguided kan volgen. Mijn pool uitlijning is desondanks prima.

Viewing 15 posts - 76 through 90 (of 105 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top