Cygnus 70 paneel Gigapixel APP mozaiek in Ha

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Cygnus 70 paneel Gigapixel APP mozaiek in Ha

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • Author
    Posts
  • #16601
    KeesScherer
    Participant

    Aangezien dit mozaiek inmiddels ver boven de 48 panelen is uitgekomen heb ik maar een nieuw topic gemaakt voor deze speciale versie. Hiervoor zijn 70 (APP, 40 darks, 25 flats, 150 bias en een Bad Pixel Map) stacks gebruikt met elk tussen 45 en 345 minuten integratietijd, afhankelijk van het onderwerp. Met Astro Pixel Processor versie 1.0521 (een experimentele tussenversie om het nieuwe registratie algorithme te testen), is tenslotte het mozaiek volautomatisch gemaakt. (De APP instellingen geef ik verderop). De volledige versie is 29320×35386 pixels ,ruim 1 Gigapixel en groot genoeg voor een wandvullende afdruk, maar te groot voor gebruik op het internet. Een 50% versie is te download vanaf de Flickr link en goed te bekijken via de Astrobin link.(via klikken op de foto aldaar en dan rechts boven “full resolution” kiezen, is een 120 megabyte bestand dus even geduld met laden, dan naar rechts scrollen want je komt “binnen” in de zwarte linkerbovenhoek)

    gebruikte APP instellingen:

    3) Analyse stars
    min size: 4
    Clip Prof: 0.1
    Filter profile -off)
    Kappa: 3 (set to detect 3000-5000 stars)

    4) Register

    Pattern recognition: pentagons
    scale start: 5
    scale stop: 10
    use dynamic distortion corr: on
    same camera and optics: off)

    Distortion margin: 0.02
    # of overlapping frames: 9

    registration mode: mosaic
    registration model: projective

    6) Integrate
    Weights: quality
    composition mode: full
    LNC degree: 4)
    LNC it: 3
    enable MBB: on
    MBB%: 5
    No under/overshoot on
    Integrate set scale 1.0 (or 0.5)

    #16602
    Theunissen
    Participant

    Kees, fantastisch. Er valt veel te zeggen over dit werk en toch schieten woorden te kort :-) . Laten we degene die dit mogelijk heeft gemaakt @bula niet vergeten te benoemen :-) .

    #16604
    KeesScherer
    Participant

    Laten we degene die dit mogelijk heeft gemaakt @bula niet vergeten te benoemen  .

    Nou dat klopt, zonder Mabula zat ik over een jaar nog te prutsen met Pixinsight en ik vraag me af of het dan een beetje had geleken op het resultaat dat APP nu moeileloos voor mij gemaakt heeft!

    #16605
    Haverkamp
    Participant

    Werkelijk fantastisch ;-) !


    @keesscherer
    , van harte gefeliciteerd met deze hele speciale foto en hartelijk dank voor je hulp met het testen van het nieuwe algoritme ;-).

    Dank je hartelijk @mth75 & @keesscherer, my pleasure !

    #16606
    MauriceToet
    Participant

    Fantastisch resultaat, Kees! En uiteraard ook met dank aan Mabula.

    Ik zou er zelf voor kiezen de afbeelding een stuk contrastrijker weer te geven; dan komen de subtiele nevelslierten duidelijker naar voren. Als je het op prijs stelt, kan ik je een wat krachtigere ‘stretch’ van de opname laten zien.

    EDIT: ik zie dat je eerdere bewerking van het mozaïek (toen nog wat kleiner) meer in de buurt komt van wat ik bedoel.

    #16609
    KeesScherer
    Participant

    . Ik zou er zelf voor kiezen de afbeelding een stuk contrastrijker weer te geven; dan komen de subtiele nevelslierten duidelijker naar voren. 

    Dank je Maurice, bedoel je zoals deze versie? Het klopt dat de subtiele details beter naar voren komen in het overzicht, maar ik vond het mindere contrast een soort ruimtereis ervaring geven bij het erdoorheen bewegen. Met name de Sluiernevel is dan mooier. Maar de versie met meer contrast is ook mooi. Wie wil er mee stemmen? (Het is een foto waar ik nog wel een tijd met plezier aan zal blijven sleutelen {Geen angst,, ik hou de resultaten voor mijzelf ;-) })

    #16613
    MauriceToet
    Participant

    Dank je Maurice, bedoel je zoals deze versie?

    Inderdaad, Kees. Ik kwam hier op uit. Ook een weergave in negatief. Dat geeft vaak nóg meer details prijs.

    #16614
    Haverkamp
    Participant

    Dank je @mauricetoet ;-)

    Die negatief versie is ook wel erg gaaf om te zien !

    #16615
    KeesScherer
    Participant

    Dat was toch wel een hele welkome tip @mauricetoet ! Ik ben even de versies op Astrobin en Flickr aan het vervangen door een contrastrijkere versie!

    #16819
    KeesScherer
    Participant

    Aah, de reclame-campagne voor @bula ‘s APP loopt lekker zo :-)

    #16828
    Groenewold
    Participant

    Ah zie! Bijna een APOD. :)

    #16881
    KeesScherer
    Participant

    Ook maar voor de volledigheid een annotated versie van het  70 paneel mozaiek gemaakt op 25% schaal. Dat is nog steeds groot (31MB), maar een prima maat om alle objecten in het beeldveld langs te lopen.  (Staat in de “staging area” op Astrobin)

    #17023
    KeesScherer
    Participant

    Vandaag kwam de Canvas print van Whitewall.nl  binnen in prima conditie. Is met 1 meter hoog een beetje klein en daarom is de gerealiseerde resolutie (zie foto2) wel goed, maar lang niet wat het zou moeten zijn. Maar ja, het blijft Canvas natuurlijk. Het staat leuk, is niet duur en het grote voordeel van deze uitvoering is dat de maat tot op de cm nauwkeurig te specificeren is. Nu kon ik een zwarte omslag voor de zijkant mee specificeren zodat het mozaiek effect aan de voorkant zichtbaar is zoals ik het wilde. Dank ook aan Marc voor het uploaden! Met mijn satelliet internetverbinding met 800 msec ping kwam ik in problemen met uploaden naar Whitewall….

    #17024
    Groenewold
    Participant

    Ach ja en een print vind ik toch altijd net even anders dan op het beeldscherm, het spat er vaak wat minder vanaf. Maar desalnietemin is dit wel de meest gave die ik mij zou kunnen voorstellen, zelf gemaakt!

    #17025
    Haverkamp
    Participant

    Vandaag kwam de Canvas print van Whitewall.nl binnen in prima conditie. Is met 1 meter hoog een beetje klein en daarom is de gerealiseerde resolutie (zie foto2) wel goed, maar lang niet wat het zou moeten zijn. Maar ja, het blijft Canvas natuurlijk. Het staat leuk, is niet duur en het grote voordeel van deze uitvoering is dat de maat tot op de cm nauwkeurig te specificeren is. Nu kon ik een zwarte omslag voor de zijkant mee specificeren zodat het mozaiek effect aan de voorkant zichtbaar is zoals ik het wilde. Dank ook aan Marc voor het uploaden! Met mijn satelliet internetverbinding met 800 msec ping kwam ik in problemen met uploaden naar Whitewall….

    Gefeliciteerd Kees ;-) !

    Ik zou hem stiekem ook wel hier aan de muur willen hebben. Is voor mij ook wel een mijlpaal dit ;-) (Ik betaal graag de kosten die nodig zijn). Mooi ook om later op terug te kijken, de eerste 50+ panel mosaic in APP die met de nieuwe wiskunde volledig goed gaat… zo zal ik deze plaat zeker herinneren.

    Heb je de volledige TIFF naar whitewall gestuurd of een kleinere versie?

    groet,

    Mabula

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top