Dag Windows, hallo INDI en CCDCiel!

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

De Scopedome PC (Geen internetverbinding) draait nog gewoon Windows 7 met ASCOM en Sequence Generator pro , maar ik heb ook een Dual boot Windows 7/ Linux laptop die ook als backup voor de Scopedome moet dienen en waarmee ik de QHY16200 CCD kan bedienen wanneer ik de sensor schoon maak. Die laptop gaat straks zonder Windows verder met alleen Linux Mint Cinnamon 19.3.

Na het lezen van dit bericht over CCDCiel van @han-k op AF waar hij aangeeft dat er nu een speciale autofocus routine voor planeet en maan fotografie in CCDCiel zit was het duidelijk. Een schone installatie van Mint Cinnamon 19.3, een laag INDI toevoegen en CCDCiel er bovenop.

En tot mijn grote plezier zie ik bij de eerste keer opstarten en aansluiten van de QHY16200 CCD met filterwiel, de ZWO290 en de Starizona Microtouch autofocuser meteen en zonder foutmeldingen alles werkend in CCDCiel! Dus geen apart downloaden en instellen van drivers, maar meteen foutloos alles aan de praat. CCDCiel werkt ook intuitief net als Sequence Generator pro, dat maakt de leercurve minder steil.

• This topic was modified 7 months ago by  KeesScherer.
    • 3 people like this.

han.k
    Participant

Mooi dat het meteen werkt. Problemen of wensen kan je plaatsen op het CCDCiel forum. Dat helpt bij de verdere ontwikkeling hoewel het programma al helemaal compleet en af is.

• 1 person likes this.

InFINNity Deck
    Participant

Het focusen op de maan en planeten is inderdaad een groot gemis in SGP, mooi dat er iets als CCDCiel is.

Zelf gebruik ik het bijna gratis programma SharpCAP (€12,- per jaar voor de pro-versie). Er is ook een gratis versie van, maar daar zit de autofocus routine niet in. Ik moet zeggen dat SharpCAP niet erg intuïtief is door de wat rommelige opbouw. De camera’s zijn rechtstreeks via een van de menu’s te vinden, maar als ik wil switchen tussen de ene of andere focuser, dan zoek ik me nog steeds suf. Voor het focusen zijn maar liefst zes algoritmes aanwezig.

Ben benieuwd naar je ervaring met CCDCiel!

Nicolàs

• 1 person likes this.

han.k
    Participant

Vragen over de bediening van CCDCiel kunnen jullie in dit forum aan mij stellen. Neem in de topic dan mijn gebruikersnaam @han-k op dan krijg ik een berichtje.

Er zijn enige demonstratie videos van CCDciel beschikbaar:

Uit 2017 door:

En deze van 2019:

https://www.ap-i.net/ccdciel/en/documentation/video_tutorial

Han

• 3 people like this.

Bakx
    Participant

Dat CCDCiel een volwaardig imaging programma is, kan ik beamen.Vorig jaar ben ik er een tijdje mee aan de gang geweest.

Dat beviel me eigenlijk prima. Ik wilde eens wat anders dan SGP toepassen. Patrick is bijzonder benaderbaar en snel met updates of additionele opties op verzoek. We zaten wat te hannesen met de scopedome driver, die niet helemaal deed wat ie moest doen en binnen 24 uur was dat gefixt vanaf CCDCiel z’n kant. Scopedome moest zijn USB-Driver evenwel wel aanpassen. Was blijkbaar niet 100% conform ASCOM specs.

Zo ook met de 10Micron montering. Liep niet helemaal lekker. Hetzelfde verhaal en ook hier moest 10Micron zijn ASCOM driver aanpassen.

En dank zij CCDCiel (en Nicolas zijn MountMonitor) vond ik een bug in SGP. Bij de dither-instelling zat een decimaal fout. 0,1 sec werd 10 sec voor een dither. Vandaar dat ik allemaal strepen kreeg i.p.v.sterren. Ook die bug is inmiddels opgelost.

Het programma heeft een vrij eenvoudige interface, maar alles zit er in voor het normale werk. Ook de koepelaansturing en het parkeren van de mount, sluiten en parkeren van de koepel doet ie netjes.

Reden dat ik toch weer even verder heb gekeken is de image preview. Die is dezelfde als die (niet zo vreemd) van Han z’n ASTAP. Ik krijg de settings hiervoor niet goed voor elkaar. De image preview van SGP en Voyager zijn dan wel wat fraaier.

Maar dat maakt natuurlijk niets uit voor het uiteindelijke resultaat.

CCDCiel en ASTAP zijn wel gratis. De platform-onafhankelijkheid is voor mij niet zo belangrijk omdat ik bij de aanschaf van mijn Scopedome, Seletek focus controler en 10M montering gedwongen was, ivm het ontbreken van INDI drivers, de switch naar windows te maken.

Daar voor heb ik in hun begintijd van Cloudmasters hun suite gebruikt op de Mac. Maar INDI was toen nog niet echt stabiel. Tijden veranderen.

Ik zit nu te stoeien met ascom-alpaca, omdat ik MW4 eens wil gaan uitproberen……….  maar dawilniezogoed

• This reply was modified 6 months, 4 weeks ago by  Bakx.
    • 1 person likes this.

han.k
    Participant

>>>Reden dat ik toch weer even verder heb gekeken is de image preview.

>>>Die is dezelfde als die (niet zo vreemd) van Han z’n ASTAP. Ik krijg de settings hiervoor niet goed voor elkaar. De image preview van SGP en Voyager zijn dan wel wat fraaier.

Dat hangt misschien van je camera af. Ik druk 1) op de knop voor 98% en 2) zet gamma op een waarde. Af en toe verschuif ik de balken in het histogram.

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.

Groenewold
    Participant

Heel gaaf, als ik ooit weer eens de hobby weet op te pakken dan ga ik toch ook eens deze route proberen. Sowieso is mijn super machine al voorzien van Linux Mint.

• 1 person likes this.

Groenewold
    Participant

Hoe is dit nu in vergelijking met EKOS? EKOS vond ik altijd nogal een beta-programma, teveel gezeur mee gehad.

han.k
    Participant

Ik ben natuurlijk bevooroordeeld, maar een van de oudere club members hier gebruikt het nu i.p.v. SGP.

• 1 person likes this.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)

You need to log in or to reply to this topic.