Dat Sigma-clip je niet zomaar weg…….

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

Bij het binnenkomen van de subs viel het al op, NGC2170/ 2182 ligt vanaf mijn lokatie precies in de hoofdstroom geostationaire satellieten. De normale remedie om sporen weg te filteren via sigma clipping, die nog wel werkt in de buurt van de Orionnevel schiet hier te kort. Na 2 sessies heb ik 75 subs en dat aantal zal de komende nachten groeien naar >150 subs maar of dat voldoende is? Links een stack gemaakt via PI (Average Winsorized Sigma Clipping 4/3), rechts een DSS stack met de “max signal” optie om alle sporen te laten zien.

• 2 people like this.

Groenewold
    Moderator

Holy moly! haha Zo erg heb ik het nog nooit gezien zeg. Echt medelijden heb ik niet overigens…

Ben overigens nog steeds wel onder de indruk van het vrij goed wegkrijgen van die sporen. Je ziet ze wel inderdaad, maar met post-processing moet dat toch tot een minimum te krijgen zijn.

Theunissen
    Keymaster

Echt medelijden heb ik niet overigens…

Leedvermaak? 🙂 …

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Echt medelijden heb ik niet overigens…

Leedvermaak? ?

Soort van leedvermaak denk ik want vanuit Nederland bewegen al die sporen door Lepus, met zo’n 12 graden minder elevatie aan de hemel. Mijn overigens aantrekkelijk locatie zorgt er voor dat ik de boel in Monoceros en Orion voorbij zie komen. (Elk oordeel hep se nadeel, en andersom, want hier is het helder 😉 )

• 1 person likes this.

Groenewold
    Moderator

I rest my case. haha

KeesScherer
    Participant

Ondertussen na verzamelen van 160×4 minuten subs… Links een PI stack via Winsorized Sigma clipping en rechts een PI stack via Lineair fit clipping. De satellietsporen zijn nagenoeg verdwenen en de Lineair fit clipping methode is nipt beter.

• 2 people like this.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)

You need to log in or to reply to this topic.