De bouw van een eigen mini-planetarium

Viewing 6 posts - 16 through 21 (of 21 total)
  • Author

Theunissen
    Keymaster

Knap werk Arjan. Een vraagje, de materiaal keuze: hout, warmte en vocht gaan geen problemen geven (krimp/uitzetten)?

Kievits
    Participant

in zekere mate wel natuurlijk. Het is en blijft hout. Maar het soort hout maakt veel verschil, daarom gebruik ik hoogwaardig multiplex (niet dat bouwmarkt-spul). Prijzig, dat wel maar om je een idee te geven: Een stukje van 12mm dik is opgebouwd uit 13 laagjes haaks verlijmd hout waardoor het super sterk is en uitzetten/krimpen tot een minimum beperkt blijft. Het wordt ook gebruikt voor de bouw van houten klokken, zoals deze die ik gemaakt heb.

• 4 people like this.

Groenewold
    Moderator

Ik volg het allemaal maar al te graag Arjan, leuk dat je weer wat updates post! Top! Geweldig hoe precies je houtsnij-werk eruit ziet zo.

Kievits
    Participant

Eindelijk begonnen met de bouw van het planetarium. Het zagen van de tandwielen doe ik in volgorde van de planeten, dus elke set tandwielen per planeet eerst. Dus: Gestart met Mercurius. Daarna Venus. De sets van tandwielen  worden gaandeweg steeds complexer (met uitzondering van die voor Aarde), omdat de onderlinge verhouding ook steeds lastiger wordt. En aangezien ik toch wel erg nauwkeurig wil blijven qua omloopbanen, zullen er nog 57 gedaan moeten worden na deze… En dan natuurlijk nog schuren, en schuren, en schuren…

Het samenspel van de tandwielen is te zien op youtube.
    Voor Mercurius:

Voor Venus:

Inmiddels is er een afspeellijst voor aangemaakt, waar ook de toekomstige video’s in geplaatst zullen worden:

• This reply was modified 4 months, 3 weeks ago by  Theunissen.
    • 2 people like this.

Groenewold
    Moderator

Prachtig! En dat op volgorde zagen doe je omdat het nauwkeuriger werkt? Ik zou mij ook kunnen voorstellen dat andersom, meest complexe eerst, ook goed werkt gezien je dan meer “zin” hebt alles zo goed mogelijk te krijgen, waarna het steeds “eenvoudiger” wordt.

Kievits
    Participant

Eigenlijk is de volgorde van makkelijk naar moeilijk / van eerste naar laatste planeet dubbel nuttig voor mij. 1: Ik ben nu eenmaal een OCD daarin 😉 en 2:het zagen van kleine tandwielen vergt de nodige oefening, dus naarmate de bouw vordert wordt de handigheid in het zagen ook steeds beter. Tegen de tijd dat ik bij de laatste ben heb ik het helemaal in de vingers (bij wijze van spreken dan…).

Buiten dat, met name het centreren van de assen in de tandwielen luistert bij deze afmetingen heel erg nauw. Een millimeter ernaast en het tandwiel kan opnieuw. Dus ook daar liever eerst wat meer gedaan hebben alvorens de gecombineerde tandwielen te doen. Hoewel de set voor Venus uitzonderlijk goed ging, dus goede hoop voor de rest!

• 2 people like this.
Viewing 6 posts - 16 through 21 (of 21 total)

You need to log in or to reply to this topic.