De hartnevel – IC1805

Activity Forums Astrofotografie Deepsky De hartnevel – IC1805

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #17205
    Groenewold
    Participant

    En dan was er nog object nummero deux, de hartnevel. Mijn eerste mozaiek! Ik kan zeker zeggen dat @bula zijn APP software een nieuw begin is van vele van dit soort toepassingen, het gemak waarmee ik foto’s rondom het hart aan het maken was om vervolgens tussentijds eventjes te zien hoe het er als mozaiek uitzag is niks anders dan geweldig. Bij al dit soort nevels vind ik het vooral mooi om in te zoomen op die prachtige structuren in de uitstulpingen.

    Details
    – 10x 15 min subs, 2.5 uur totaal. 2 panelen, 5x 15 min per paneel ongeveer. ISO 1600, Canon 6Da, F4 newton.
    – Verwerkt met APP, gestretched in PI, opgenomen m.b.v. EKOS/KStars

    #17220
    Groenewold
    Participant

    Hier een combinatie met RGB data van Dominique Dierik @dodi, zijn data was in feite al zo goed dat de H-Alpha niet veel extra toevoegt behalve wat meer signaal. Maar toch erg leuk te zien wat RGB erbij dan doet, extra reden om dat zelf de volgende keer er ook bij op te nemen. Ook hier laat APP overigens weer zien wat het gemak is van registreren van totaal verschillende optiek.

    #17221
    KeesScherer
    Participant

    “RGB data”, dat is wel heel vaag. 100 uur door een f2.8 ? Het maakt natuurlijk nogal uit hoeveel RGB data je hebt gebruikt om samen te voegen met een beetje Ha……

    #17222
    Groenewold
    Participant

    Dat is vaag ja, was ook een testje voor APP en voor mij om te zien of het uberhaupt wat toevoegt en hoeveel. Maar even kijken bij Dominique.. “4 hour exposure with Takahashi FSQ106EDX-IV, Nikon D810a, IDAS LPS filter under SQM 19 sky.”

    #17224
    KeesScherer
    Participant

    Om het effect goed te beoordelen zou je de RGB apart moeten vergelijken met Ha. Maar dit object is inderdaad prima in RGB te doen omdat het Ha signaal zo sterk is dat het in een gewoon rood kanaal ook goed zichtbaar wordt. De toegevoegde waarde van Ha is belangrijk bij zwakke Ha emissie nevels die in RGB niet uit de verf komen.

    #17225
    Groenewold
    Participant

    Yep indeed, maar ik wist niet dat het inderdaad dusdanig helder is in het rood, ga je niet altijd vanuit als het om gas gaat. :) Naast elkaar gezien scheelt het dus weinig, de Ha is helderder, maar je ziet niet meer.

    #17228
    KeesScherer
    Participant

    “Yep indeed, maar ik wist niet dat het inderdaad dusdanig helder is in het rood, ga je niet altijd vanuit als het om gas gaat.”

    Het bekendste voorbeeld van een enorme dosis Ha is natuurlijk M42 (instant overbelichting in Ha), maar ook in O3 is het centrale deel van M42 enorm helder en dat is ook de reden van de sterke groen-blauwe kleur daar.

    Ideaal om een O3 filter te testen.

    #17229
    Groenewold
    Participant

    Hele goede tip! Staat hier niet helemaal gunstig geloof ik, maar ik kan inderdaad eens belichtingen gaan testen op een realtief helder OIII object.

    #17275
    Theunissen
    Participant

    Het bekendste voorbeeld van een enorme dosis Ha is natuurlijk M42 (instant overbelichting in Ha), maar ook in O3 is het centrale deel van M42 enorm helder en dat is ook de reden van de sterke groen-blauwe kleur daar. Ideaal om een O3 filter te testen.

    Ik loop wat achter met reacties :-) . Interessant, te meer omdat de meest natuurlijke kleuren volgens Roger N. Clark door een Canon 7D Mark II worden geproduceerd. Toch eens kijken wat ik met mijn data van begin dit jaar kan doen:

    https://www.starry-night.nl/forums/topic/mijn-eerste-m42-widefield-werk-in-uitvoering/

    #17336
    Groenewold
    Participant

    Afgelopen 2 nachten heb ik de zielnevel (IC1848) er ook bij gepakt en ben ik bezig geweest aan een mozaiekje rondom zowel de ziel- als de hartnevel. De hartnevel heeft inmiddels aardig wat subs (moet even uitzoeken hoeveel precies nu, mozaieken maken wordt snel rommelig), maar zeker een paar uur totaal. De zielnevel heeft nog slechts een half uurtje (2 subs per frame) gehad, maar desondanks is het signaal niet verkeerd, volgende sessies zullen met name gaan om meer data en minder ruis in de achtergrond. RGB staat ook op de planning voor het hele gebied, maar dat kan nog even duren.

    Het is nu nog een WIP qua bewerking en als ik het mozaiek bekijk dan lijk ik wat aggressievere LNC iteraties nodig te hebben, ik zie volgens mij nog wat teveel de verschillende frames. Ik weet niet of dat in deze gigantisch gecomprimeerde versie goed te zien is overigens, maar hoor graag jullie mening.

    Alle subs zijn opgenomen door een 7nm H-Alpha filter van Baader, ISO1600 met de Canon 6D op F4. Er is gewerkt met zowel KStars/INDI als Sequence Generator Pro. Uiteraard verwerkt met APP, master-flat, master-dark en BPM. Ook zijn de foto’s zoals hier getoond iets geroteerd achteraf.

    #17338
    KeesScherer
    Participant

    Prachtig Vincent! De linker versie vind ik het mooist, je kan toch een full size op Astrobin posten in de staging area? En dan een link hier.

    #17343
    Theunissen
    Participant

    Ik sluit mij aan bij Kees, deze versie is wat mij betreft goed te zien :-) . Komt er ook nog een kleurenversie?

    #17345
    Groenewold
    Participant

    Daar heb je helemaal gelijk in. Bij deze de Astrobin staging link! Wel apart histogram welke het laat zien, wat moet ik daaruit concluderen?

    En ja @mth75 ik wil er nog RGB bij gaan schieten, eerstvolgende mogelijkheid.

    #17350
    KeesScherer
    Participant

    Wel apart histogram welke het laat zien, wat moet ik daaruit concluderen?

    Dat er een boel zwart omheen zit….

    #17351
    Groenewold
    Participant

    Dus dat zorgt voor een hele lage piek van het signaal zelf?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top