De knoop doorgehakt: OGEM mount

Activity Forums Astrotechniek Monteringen De knoop doorgehakt: OGEM mount

Tagged: 

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #18949
    van der Hoeven
    Participant

    Vandaag heb ik de knoop doorgehakt en besloten de nieuwe OGEM mount van JTW aan te gaan schaffen. De specs zijn heel goed. Natuurlijk is het altijd een beetje afwachten, maar ik heb hier echt vertrouwen in. Kijk er echt naar uit. Het wordt de versie met absolute encoders en RVS discs. Hiermee hoop ik eindelijk ook weer eens met mijn C11 aan de deepsky te kunnen gaan… :)

    Dit zijn wat specs:

    “A 100 kg capacity friction drive mount with turnkey delivery worldwide, free 3D printed dust covers, a free pier/tripod adapter – even if it is custom. Includes also a localised power supply, cables, software, ASCOM driver & 24 month warranty. Choice of Vixen, Losmandy or custom dovetail. 

    The OGEM has come through testing with flying colours. We can guarantee tracking error of < 0.2 arcseconds with guiding and if you upgrade to absolute encoders you will get this same performance without guiding. Mount functions as GOTO and can also be used as a push-to with the absolute encoders. The mount will never lose it’s position with the absolute encoders fitted.”

    #18951
    Groenewold
    Participant

    Als het hier nu zo nu en dan een maand helder zou zijn dan zou ik er zelfs ook aan gaan denken, hopelijk eens een montering die wat meer up-to-date is en niet meteen 10.000 Euro. Ga je hem in Nl inzetten?

    #18952
    Bus
    Participant

    Gefeliciteerd met je aankoop. Erg fraai al zeg ik het zelf. Ik zou er hoogstwaarschijnlijk een tweede hypotheek voor moeten nemen, maar gelukkig heb joij hem gekocht. Ik ben benieuwd naar je eerst “first Lights”

    #18953
    KeesScherer
    Participant

    Ik zou er hoogstwaarschijnlijk een tweede hypotheek voor moeten nemen, maar gelukkig heb joij hem gekocht

    Nou, 2900 euro is niet echt een bedrag voor een 2e hypotheek. Het is daarnaast heel, heel erg voordelig en wanneer ik geen 10 Micron GM2000 HPS montering had……

    #18954
    van der Hoeven
    Participant

    Ik ben er ook erg blij mee :) De prijs is zeker niet te hoog denk ik. Die 10Micron is ook niet mis (zachtjes uitgedrukt!).

    Het idee is dat hij op een vaste pier in mijn achtertuin gaat komen. Een sterrenwacht bouwen is mij wat te veel, maar ik wil wel een funderingspaal van 16m diep laten boren met daarop een pilaar en een hutje er omheen zodat mijn montering veilig binnen kan staan. Als ik dan wil fotograferen hoef ik alleen de telescoop er op te zetten.

    Dit zijn de specs die ik gekregen heb:

    FEATURE LIST
    • 100 kg max, 75 kg advised payload
    • Servo motors
    • Kinematc friction drive, automatically compensates for thermal expansion of drive wheel
    • Dust covers around drive surfaces
    • 270 mm diameter high grade steel drive wheel
    • Option to upgrade to stainless steel drive wheel for outdoor or tough environment (heb ik gekozen)
    • Hardened drive pin
    • Backlash free belt drive from motor to drive pin
    • 50 mm structural steel (S235J) axles
    • Tapered bearings
    • 39 kg total weight, 12 kg base and 27 kg body
    • 30 kg, 3x 10 kg counterweights provided, enough for 50 kg payload
    • < 0.2 arcsec tracking error
    • Absolute encoder option gives 24 bit resolution (0.08 arcsecond resolution) (heb ik gekozen)
    • GOTO and remote operation possible, push-to is possible with absolute encoder upgrade
    • Absolute encoder upgrade means position is never lost
    • 5 degrees per second slewing speed
    • 0 – 90 degree latitude adjustment
    • 12 v power system
    • 0.15 ampere current pull during tracking
    • 0.8 ampere maximum current, both axes slewing full speed
    • Anti-snag cable management
    • Open source control system
    • Windows and Apple support
    • Laptop, computer, smartphone, tablet or local control over mount
    • Wireless communication via Bluetooth
    • Open source mount controller to encourage community spirit contribution
    • Aerospace grade aluminium, high grade structural steel used throughout
    • Full metal construction except for seals and electronics
    • Long term outdoor grade finishes used on all materials
    • Environmentally friendly finishes used mount is almost 100 % recyclable

    #18957
    Musquetier
    Participant

    ik overweeg er ook een te bestellen (en wellicht de EQ8 in de verkoop te doen)…

    #18958
    Musquetier
    Participant

    …en besteld (maar wel in het oranje)!

    #18959
    Groenewold
    Participant

    Ja het is als bedrag op zich veel (voor mij ook), maar ik kan het wel sparen en dan valt het mij nog mee gezien de precisie welke hiermee haalbaar is (als dat in de praktijk makkelijk lukt). Maar zo’n bedrag geef ik persoonlijk niet meer uit in NL aan de hobby, wie weet dat dat elders verandert. :)

    #18960
    Bus
    Participant

    Nou, 2900 euro is niet echt een bedrag voor een 2e hypotheek. Het is daarnaast heel, heel erg voordelig en wanneer ik geen 10 Micron GM2000 HPS montering had……

    OOOOWWW, dat valt mij idd ook erg mee. Ik dacht, gezien de mooi afwerking dat dit weer zo’n 10K+ montering zou zijn. Dat biedt weer kansen ;-)

    #18961
    van der Hoeven
    Participant

    …en besteld (maar wel in het oranje)!

    Ik krijg een donkerblauwe :)

    Mocht iemand nog overwegen deze aan te willen schaffen stuur me dan even een pm als je dat wilt doen. Ik heb nog een leuke kortingsmogelijkheid van 5% :)

    #20509
    Vandenbulcke
    Participant

    @andrevdhoeven Hallo, hoeveel OGEM’s zijn er al geleverd, zijn er al praktijkervaringen mee?

    #20532
    Musquetier
    Participant

    Ik wacht nog, maar ik heb geen haast (ik heb de EQ-8 nog)…

    #20547
    van der Hoeven
    Participant

    Er zijn voor zover ik weet nog geen Ogem’s geleverd. Ze zijn wel in de laatste fase voor zover ik begrepen heb.

    #24261
    Groenewold
    Participant

    Ik zag via Facebook nog het verhaal op astroforum, sodeju zeg maar! Blijf je erop wachten @musquetier?

    #24262
    Musquetier
    Participant

    Wat is wijsheid? wellicht dat ik hem maar eens een deadline moet geven en al deze weer wordt overschreden geld terug moet gaan eisen…

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top