De Perseiden in Portugal

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel De Perseiden in Portugal

Tagged: 

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author
    Posts
  • #7978
    KeesScherer
    Participant

    Al een paar nachten aan het testen met 2 camera’s met groothoeklens voor het grote Perseidengebeuren komende nacht. En dat is maar goed ook want er gaat natuurlijk van alles mis. (Batterijen die toch halverwege de nacht leeg raken b.v.) Maar inmiddels is alles goed voor elkaar. Afgelopen nacht ruim 250 opnamen gemaakt met de 2 elkaar overlappende beeldvelden (24mm en 16 mm groothoek op Fullframe) en in totaal maar 6 Perseiden. Dit is de mooiste, net aan de rand van het beeldveld om 00:32 vannacht, met de 5Dmk2 en 24mm lens. De 6Da met 16mm lens heeft helemaal niets, dus die stond net te downloaden en de 3 seconden “spiegel-tril” wachtijd te doen).

    #7982
    Theunissen
    Participant

    Dat belooft veel goeds. Hier in Nederland daarentegen wordt het vannacht niets en van 12 op 13 augustus met geluk tussen opklaringen in de wolkenvelden door.

    #7983
    KeesScherer
    Participant

    Het hoogtepunt is komende nacht en de beste tijd is dan na ondergang maan om 01:24uur tot 04:00 uur. Ik ga beide camera’s gebruiken met 24 mm brandpunt op volgmonteringen met 120 seconden iso1600 en f4.0 om nog randscherpte te hebben. Om 02:30 staan beide camera’s recht omhoog en ik gebruik dus puur 2 camera’s om de tijd tussen 2 opnamen te kunnen overlappen en als backup.

    #8003
    KeesScherer
    Participant

    Dit is de prijs-Perseide van deze 11/12 augustus nacht, een heldere bolide op opname 79 van de Canon 5D met 24mm lens op f4 (120sec iso1600). Het mooie is dat op opnames 80 t/m 90 het nalichtende spoor te zien is dat langzaam verwaait. Daar ga ik een animatie van maken en ook een detail fotoserie. In totaal heb ik 23 heldere Perseiden gefotografeerd op ruim 200 opnamen. Probleem met de kleurbalans is nu om het groen in de sporen te kunnen laten zien, de SCNR op groen die standaard toegepast wordt gooit roet in het eten. (Ter wellicht overbodige informatie zien we rechtsboven natuurlijk M31 en de dubbele open sterhoop in Perseus……)

    #8004
    Bus
    Participant

    Prachtige vangst Kees. Zo te zien had deze Bolide wel een lengte van 20º. Schitterend gewoon. Hier was het helaas bewolkt. Heb je zelf ook nog gekeken? Ik ben benieuwd of de voorspelde 100-200 ZHR ook heeft plaats gevonden. Misschien dat wij in Nederland vannacht nog een kans maken.

    #8005
    Bus
    Participant

    Zo te zien ook geen last meer van de rook van de bosbranden ;-)

    #8008
    KeesScherer
    Participant

    . Heb je zelf ook nog gekeken? Ik ben benieuwd of de voorspelde 100-200 ZHR ook heeft plaats gevonden.

    Ik heb zelf ook nog gekeken, totdat de camera’s begonnen en de wijn op was. (Dat laatste was natuurlijk doorslaggevend omdat dan de oogjes dichtvallen). Het viel mij wat tegen, in die zin dat ik er vorig jaar wat meer zag, maar dat zal ook met de maan te maken hebben. Vanavond is het hier ook helder, maar er is te veel maanlicht voor mijn gevoel dus ik ga niets doen.

     

    #8011
    KeesScherer
    Participant

    Dit is 2 uur (2016-08-12 02:30-04:30)gestackte data van de Canon 6Da met 16-35mm lens op 24mm f4, 120 seconden subs, iso1600. gestackt met de Maximum setting in DSS (zodat er geen sporen “weg-gesigmaclipped” worden) met darks, flats en bias. Er is goed te zien wat Perseiden zijn en wat niet en wat ook opvalt is hoe weinig heldere meteoren te zien zijn. Het helderste spoor linksboven is de “prijs-bolide” op de Canon 5D opname 79 met een gelukkig iets verschoven beeldveld.

    #8015
    Theunissen
    Participant

    Man man man, je hebt echt magnifieke opname gemaakt met de melkweg achtergrond, niet om een veer in je kont te steken :-) … maar zo zie je ze zelden. Die scherpte en het detail is werkelijk magnifiek. Dit is genieten Kees, dank!

    #8018
    KeesScherer
    Participant

    Video van het nalichtend spoor van de bolide bestaande uit 7 opnamen van 120 seconden. Moet bekeken worden met 720 P instelling.

    #8019
    Theunissen
    Participant

    Zie ik daar nu een rookpluim die langzaam “verdampt”? Dit is echt heel bijzonder.

    #8020
    KeesScherer
    Participant

    Zie ik daar nu een rookpluim die langzaam “verdampt”? Dit is echt heel bijzonder.

    Ja, ik zag op de 7 foto’s de rookpluim langzaam verspreiden. @andrevdhoeven maakte zo’n opname serie vorig jaar en haalde er een APOD mee: http://apod.nasa.gov/apod/ap150812.html  Maar die opname was wat spectaculairder.

    #8023
    KeesScherer
    Participant

    Bright Perseid Meteor (Explore)

    Deze is geselecteerd door Flickr Explore.

    #8030
    Theunissen
    Participant

    Welke integratie parameters (combination en eventueel rejection algoritme) gebruik jij voor meteorieten opnames te stacken?

    #8031
    KeesScherer
    Participant

    Welke integratie parameters (combination en eventueel rejection algoritme) gebruik jij om meteorieten opnames te stacken?

    Deepskystacker met stackingmethode :”maximum”.  “This is and ultra simple method which should be use with a lot of care. The maximum value of all the pixels in the stack is computed for each pixel. It may be useful to find what is wrong in a stack by exhibiting all the defects of all the calibrated images.”

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top