De Rosette nevel in HaRGB met QHY16200

Activity Forums Astrofotografie Deepsky De Rosette nevel in HaRGB met QHY16200

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #17948
    KeesScherer
    Participant

    Steeds iets beter is het devies :-) . De vorige kleuren versie was gemaakt met DSLR (Canon 5Dmk2 en Canon 6Da), ook met de Esprit 100 APO. De uitdaging met deze HaRGB bewerking was de kleurweergave. Een standaard NBRGBCombination in PI gaf een veel te rood beeld met weinig sterkleur en daarom eerst de RGB in histogramstapjes gestretched met telkens een gemaskerde verzadigingstap. Daarna in niet lineaire vorm de NBRGBCombination gedaan waarbij in het centrale deel van de nevel het blauwe schijnsel van O3 emissie gemengd met Ha emissie zichtbaar blijft. Upload is op 100$ schaal, het best te beoordelen bij de Astrobin full scale weergave. Opnamedata: 10,11,12,13,14 en 15 November 2017. (R,G,B 64×120 seconden elk. 6nm Ha 17×900 seconden)

    #17949
    Theunissen
    Participant

    Prachtig resultaat alweer, de sterkleuren zijn inderdaad goed overeind gebleven zonder te verzadigen. Als Vincent nu naar N-Z gaat hebben we helemaal een perfecte dekking voor mooi materiaal :-) …

    #17950
    Groenewold
    Participant

    Als het allemaal doorgaat en als het me goed lukt de hele boel mee te zeulen, dan zeker! :) Ik heb de voorkeur aan de organisatie doorgegeven voor de Otago regio, dat schijnt te lijken op Zuid Frankrijk qua klimaat.

    Anyway, prachtig inderdaad Kees. Wel lijkt het of de sterkleuren wat fletser zijn dan wat ik normaal van je zie… kan dat kloppen?

    #17958
    KeesScherer
    Participant

    Wel lijkt het of de sterkleuren wat fletser zijn dan wat ik normaal van je zie… kan dat kloppen?

    Dat hangt denk ik van de sterren af die je dan vergelijkt Vincent, De O sterren in NGC2244 verzadigen zelfs bij 120 seconden, zie 3D plot van R en B signaal. En A, F en G sterren zullen voornamelijk wit zijn.

    #17962
    Groenewold
    Participant

    Dat zou het kunnen zijn ja, ik vergeleek ze met je recente paardenkop foto. Daar lijkt het oranje en blauw wat gesatureerder te zijn.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top