De stoffige Trifid van het noorden en de kunst van het weglaten.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

Deze regio in Perseus heeft als hoofdattractie de “Northern Trifid nebula”, NGC1579 (oftewel SH2-222 / LBN767. Dit is een minder populair onderwerp omdat NGC1779 veel kleiner en zwakker is dan grote broer M20. “Links” en “rechts” hiervan zien we een donkere “rivier” (LDN1482) meanderen door een roodbruin stoffig landschap dat bijzonder zwak is. De blauwe reflectienevel heeft de aanduiding IC2067. De roodachtige kleur van de Northern Trifid is geen H-alpha licht uitgezonden door aangeslagen waterstofwolken maar het is door stofdeeltjes verstrooid licht afkomstig van een extreem jonge massive ster.

De data voor deze opname is verzameld op 24,25,26 and 27 december 2016, in totaal 183 x 240seconden iso1600 (12.2 uur) gemaakt met Esprit 100 f5.5/Canon 6Da/ IR/UV cut filter.

Gestacked in DSS met 27Darks, 34 Flats en 150 Bias frames. Tot zover alles normaal, maar de bewerking in Pixinsight was een vreemde geschiedenis. Lang verhaal korter; de meeste bewerkingsstappen waren contra-produktief, vandaar dat de kunst van het weglaten is toegepast. De uiteindelijke workflow was:

1) HistogramTransformation.

2) CurvesTransformation. (een beetje)……..

• 3 people like this.

Theunissen
    Keymaster

De data heeft wel wat kerst-achtigs :-). Dank voor de omschrijving, en sorry voor het cliché … ik vind dit een prachtige opname. Heb je enig idee waarom je normale workflow in dit geval minder adequaat werkt (te weinig data ondanks 183 subs)?

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

De data heeft wel wat kerst-achtigs :-). Dank voor de omschrijving, en sorry voor het cliché … ik vind dit een prachtige opname. Heb je enig idee waarom je normale workflow in dit geval minder adequaat werkt (te weinig data ondanks 183 subs)?

Dank je Marc! Bij opnamen die veel donker stof bevatten ervaar ik dat de normale workflow alleen maar ruis gaat toevoegen. Mijn mooiste opname van de Orion nevel heeft b.v. ook geen DBE bewerking en kleurcorrectie gekregen. Veel vervolgbewerkingen zoals de IntensityTransformations verslechteren i.p.v. verbeteren. Ik heb hier nu zo’n 2 weken elke dag tijd ingestoken, extra tutorials gevolgd, boeken ernaast etc. Je kan ook zeggen dat goede data geen verbetering nodig heeft, daar hou ik het dan maar even op. Een zoektocht langs opnamen van NGC1579 laat zien dat er weinig tot geen goede opnamen van deze regio zijn en dat moet een reden hebben. Het is heel lastig.

Groenewold
    Moderator

Oh wat een mooie! Prachtige samengang van de donkere nevels en die paar actieve gebieden erin. Met zoveel data hoef je in principe ook weinig te schaven, maar ik kan mij voorstellen dat dit lastig is, vooral de nevels die zo dicht tegen de achtergrond aan zitten.

edit: dit zou weer zo’n mooie @bula showcase kunnen zijn. 😉

• 1 person likes this.

Haverkamp
    Participant

Ik vind hem heel mooi 😉

Ik ken dit gebied niet echt, en vraag me meteen af of linksboven niet te donker is? Of is dat zo vol koud stof?

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)

You need to log in or to reply to this topic.