De stofwolken in NGC1555

• This topic contains 9 replies, has 4 voices, and was last updated by  Bus 2 months ago.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Musquetier
    Participant

Afgelopen 14 januari (Lum) en 9 februari (RGB + Ha) heb ik geprobeerd de stofwolken in NGC1555 vast te leggen. Ik vermoed dat door de slechte transparantie dit toch niet goed gelukt is (ondanks het grote aantal subs):

TS130/910mm APO, 0,8x reducer, ZWO ASI 1600mm, Baader filters bewerkt met APP en PI.
    – 130x Lum @ 30 sec (unity gain (139))
    – 50x RGB @ 120 sec (unity gain (139))
    – 50x Ha @ 300 sec (gain: 300)

• 2 people like this.

KeesScherer
    Participant

Het zijn geen emissie nevels Rob, dus Ha heeft niet zoveel zin. Hind’s variable nebula op minimum helderheid is ook een mogelijkheid. Wat is 50x RGB @120 sec? Is dat 50x R, 50xG en 50x B? Dan zou je op 6 uur effectief uitkomen en dat is bij f5.6 waarschijnlijk te weinig voor een donkere wolk.

Musquetier
    Participant

Ik dacht dat dat vlekje naast die centrale ster wellicht wat Ha bevatte. idd heb ik 50x R, 50x G en 50x B elk van 120 sec (resulterend in 100 minuten data per kleur) geschoten wat kennelijk niet genoeg is. Ik zal nog eens een nacht RGB erbij schieten om te kijken of dat helpt…

Wel zie ik op deze site:

http://www.capella-observatory.com/ImageHTMLs/DiffuseNebula/NGC1555.htm

dat het met veel minder data met een f8.23 telescoop in een veel betere locatie (en condities) in Griekenland tot heel andere resultaten leidt (4 x 900 sec RGB, totaal dus 1 uur per kanaal).

KeesScherer
    Participant

Maar dat is dan ook een 0.6 meter telescoop met 15 minuten subs. Voor de signaal ruisverhouding is de diameter van belang, niet de f-ratio, zie ook deze uitleg over de “f ratio myth”. Kijk vooral naar de 2 foto’s helemaal onderaan waar f 12.4 wordt vergeleken met f 3.9 bij dezelfde telescoop en er geen verschil is in S/N.  Het grote verschil met een camera lens is dat we daar de diameter veranderen (diafragma) bij gelijk brandpunt, terwijl we bij een telescoop de brandpuntsafstand veranderen (reducer)  bij gelijke diameter. Nog een verhandeling hierover (van Craig Stark)

• This reply was modified 2 months, 1 week ago by  KeesScherer.
    • 1 person likes this.

Musquetier
    Participant

Ik heb afgelopen nacht het aantal subs verhoogd naar 135x Groen en 140x Rood, vanavond wellicht nog wat Blauw erbij (foto zonder de Ha data omdat deze niets dan ruis toevoegt)…

• 4 people like this.

Musquetier
    Participant

ik zag net iets vreemds op de subs die ik van NGC1555 aan het maken was (zie deze drie op een volgende blauwe subs van 120 sec) zie ster rechtsonder op de middelste sub. De sub met de rare ster was van vanavond 22:32 locale tijd.

• This reply was modified 2 months ago by  Musquetier.

Musquetier
    Participant

Het blijkt toch een vliegtuig te zijn geweest (zie vliegtuigstrepen op deze 1:1 uitsnede van dit hoekje van de foto):

Groenewold
    Moderator

Apart dat er dan geen flitsende lampen te zien zijn..

KeesScherer
    Participant

Heel vreemd, een vliegtuig is in beweging en alleen hele korte flitsen zouden zo zichtbaar zijn. Maar elk vliegtuig moet 3 lichtsporen nalaten, romp en vleugeltips. Helicopter? (Gokten wij verder)

Bus
    Participant

Dit is zeker geen vliegtuig….eerder een stuk ruimtepuin wat op een bepaald moment precies licht weerkaatst naar de aarde.

Of misschien wel deze jongen, al verwacht ik dat deze meer flitsen zal produceren (afhankelijk van de rotatiesnelheid uiteraard)

https://nos.nl/op3/artikel/2213848-er-is-een-discobal-van-1-bij-1-meter-de-ruimte-in-geschoten.html

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)

You need to log in or to reply to this topic.