De zon op 31 juli 2020

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

InFINNity Deck
    Participant

Eergisteren had ik bezoek van een bevriend wetenschapshistoricus die, net als ik, interesse heeft in de vroege geschiedenis van de telescoop. Samen hebben we voor het eten naar de zon gekeken met zowel de GTT60 (door middel van projectie) en de 80mm Lunt. Met de GTT60 en oculairprojectie konden we activiteit waarnemen: de zon had één minuscuul zonnevlekje die zich bij een 20x vergroting prima liet projecteren. Bij deze vergroting is het echter niet mogelijk de hele zonneschijf te bekijken. Bij 7.5x vergroting was dit wel mogelijk maar was het vlekje niet meer zichtbaar.

Het zicht met de Lunt was spectaculairder: deze toonde een protuberans van een formaat dat ik de afgelopen twee jaar nog niet had mogen meemaken. De volgende ochtend dus de camera gemonteerd en twee filmpjes opgenomen: eentje met en eentje zonder 4x Barlow. Het zonnevlekje dat we met de GTT60 zagen is op vier uur te zien.

Nicolàs

• This topic was modified 1 month, 4 weeks ago by  InFINNity Deck. Reason: Afbeeldingen gespiegeld (opnames via diagonaal)
    • 2 people like this.

Theunissen
    Keymaster

Spectaculair en prachtig inderdaad! Dank voor het plaatsen.

• 1 person likes this.

engels
    Participant

Zeer fraaie opnamen. Heb je nog enige beeldprocessing gedaan?

Wim

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Wim,

dank! Ja, ik heb de volle zon gedaan volgens mijn tweede artikel, de detailopname volgens het eerste, maar dan wel met een inverted histogram in IMPPG (zie tweede artikel).

Nicolàs

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

You need to log in or to reply to this topic.