De zon op 31 juli 2020

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel De zon op 31 juli 2020

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #23695
    InFINNityDeck
    Participant

    Eergisteren had ik bezoek van een bevriend wetenschapshistoricus die, net als ik, interesse heeft in de vroege geschiedenis van de telescoop. Samen hebben we voor het eten naar de zon gekeken met zowel de GTT60 (door middel van projectie) en de 80mm Lunt. Met de GTT60 en oculairprojectie konden we activiteit waarnemen: de zon had één minuscuul zonnevlekje die zich bij een 20x vergroting prima liet projecteren. Bij deze vergroting is het echter niet mogelijk de hele zonneschijf te bekijken. Bij 7.5x vergroting was dit wel mogelijk maar was het vlekje niet meer zichtbaar.

    Het zicht met de Lunt was spectaculairder: deze toonde een protuberans van een formaat dat ik de afgelopen twee jaar nog niet had mogen meemaken. De volgende ochtend dus de camera gemonteerd en twee filmpjes opgenomen: eentje met en eentje zonder 4x Barlow. Het zonnevlekje dat we met de GTT60 zagen is op vier uur te zien.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #23704
    Theunissen
    Participant

    Spectaculair en prachtig inderdaad! Dank voor het plaatsen.

    #23707
    engels
    Participant

    Zeer fraaie opnamen. Heb je nog enige beeldprocessing gedaan?

    Wim

    #23708
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Wim,

    dank! Ja, ik heb de volle zon gedaan volgens mijn tweede artikel, de detailopname volgens het eerste, maar dan wel met een inverted histogram in IMPPG (zie tweede artikel).

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top