Deer Lick groep en Stephan’s Quintet

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Deer Lick groep en Stephan’s Quintet

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #20004
    KeesScherer
    Participant

    Esprit 100 f5.5/ QHY16200 CCD @-15C &-20C. 10,11,12,14,15 aug+ 6,7,9,10,11,12,13,14 Sep. 63xRood, 55xGroen en 71xBlauw x 300 seconden (15.75 uur). APP 2x drizzle (1.11 boogseconden per pixel).

    De Deer Lick groep, rechts in beeld met NGC7331 als “grootste” stelsel op 40 miljoen lichtjaar. Erbij staan 4 stelsels op 300-350 miljoen lichtjaar afstand. Linksonder is Stephan’s Quintet te zien. Het blauwige stelsel is NGC7320 op 40 miljoen LJ, de overige 4 staan op 210-340 Miljoen LJ en hebben sterke interactie met een enorme “Tidal Tail”/ Schokgolf die ook richting NGC7320 gaat, het zesde stelsel “boven” het vijftal.

    Ik ben nog niet tevreden over de bewerking, maar laat het hier even bij……

    #20006
    KeesScherer
    Participant

    APP heeft als optie om 4 verschillende stacks in 1 keer te maken, de R,G, en B stacks en een totaalstack. Deze monoversie is gemaakt van de 189 subs.

    #20011
    Groenewold
    Participant

    Ben ook met dit object bezig, 1 van mijn huidige favourieten, wat een mooi gebied met allerhande stelsels ook in de achtergrond. Ik zag deze optie ook inderdaad, is dat omdat je dan alle frames als 1 Luminance stack kan maken en weer gebruiken voor een LRGB stack?

    #20012
    KeesScherer
    Participant

    Ben ook met dit object bezig, 1 van mijn huidige favourieten, wat een mooi gebied met allerhande stelsels ook in de achtergrond. Ik zag deze optie ook inderdaad, is dat omdat je dan alle frames als 1 Luminance stack kan maken en weer gebruiken voor een LRGB stack?

    De Tidal tail was de uitdaging, en de 2 groepen compenseren het gemis aan resolutie zodat ik met 2 x drizzle toch een redelijk beeld kan maken. Het is inderdaad een pseudo Luminance stack, nooit zo goed als een echte natuurlijk.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top