Double Cluster in Perseus

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Double Cluster in Perseus

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #10956
    Moonen
    Participant

    Gisteren voor het eerst in weken weer eens iets kunnen doen. Het was te slecht (nevelig) voor nevels, dan maar snel een cluster voordat de mist weer binnen komt drijven. Het dubbele cluster in Perseus staat lekker hoog (75 graden toen ik begon rond 19 uur) en verwijderd vanaf mijn positie van de storende kerkverlichting (welke gek zet er nu 60.000 Watt aan licht op een kerk? Over verspilling gesproken).

    Omdat ik niet wist of de mist al snel op zou komen of pas later in de avond/nacht heb ik frames geschoten van 5 minuten in series van 3 per kanaal. Om 23 uur was het echt over met de pret, maar toen had ik inmiddels al 12 frames per kanaal, dus 3 uur totaal.

    Ik sta nog steeds te kijken van het enorme beeldveld van deze APO (65 mm F=420) in vergelijking met wat ik gewend was met mijn Newton (253 mm F=1200). Ik heb dit cluster eerder al geschoten met de Newton maar moest toen een mozaïek maken van 2 panelen om het hele cluster erin te krijgen.

    Technische data: 65mm F6.5 Tecnosky Quadruplet op een EQ8 mount, guiding met PHD en Lodestar, Baader RGB filters, SBIG STF8300M CCD op -35 graden. Data acquisitie met Sequence Generator Pro, bewerking met PixInsight en Photoshop. 12×300 sec RGB per kanaal .

    #10958
    Groenewold
    Participant

    Ja onbegrijpelijk dat soort verlichting. Ik bedoel, vast mooi voor diegenen die uit de nachtdienst komen, maar wat voor nut heeft het tov de kosten. Geld zat blijkbaar.

    Prachtige foto desondanks! Mooie framing en lekker veel kleur in de sterren. Ik ben ook wel een liefhebber geworden van een vrij breed beeldveld. Ik zit dan op 800mm, maar kan Andromeda dus in 1x vangen, net als aardig wat nevels. Ik zit weleens te denken aan een Schmidt-Cassegrain oid erbij voor de verre objecten, maar of ik daar in Nederland nu zoveel plezier aan ga beleven… vraag het mij sterk af.

    #10962
    Theunissen
    Participant

    Ik sta nog steeds te kijken van het enorme beeldveld van deze APO (65 mm F=420) in vergelijking met wat ik gewend was met mijn Newton (253 mm F=1200).

    Interessant deze APO en een mooie opname!

    #10963
    Haverkamp
    Participant

    Mooi Dubbel Cluster inderdaad @jeroenm ;-)

    En inderdaad zeker interessant die apo. Ziet er goed uit.

    #10971
    Frank_Teunissen
    Participant

    een van de beste opname die ik ooit gezien heb van deze dubbele sterrenhoop. Top.

    #11026
    Moonen
    Participant

    een van de beste opname die ik ooit gezien heb van deze dubbele sterrenhoop. Top.

    Da’s een heel mooi compliment Frank, dank je wel!

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top