Drukte rond M31

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

Muon’s, gamma straling, asteroiden, satellieten, vliegtuigen, hot pixels. Normaal doen we ons best om al die ongewenste sporen weg te “sigma clippen”, maar DeepSkyStacker heeft de optie om “max” signaal te stacken zodat zichtbaar wordt hoe druk het in de lucht is geworden.

223x 300 seconden Luminance, gecalibreerd in APP, gestacked in DSS en nabewerkt in PI.

Flickr link.   Astrobin link.

• This topic was modified 2 months ago by  KeesScherer.
    • 6 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

Het is triest, maar waar, en daar komen dan binnenkort nog een stuk of 11.940 Starlink, 2622 OneWeb en 3236 Kuiper Systems satellieten bij (als ik het goed begrepen heb).

Toch is het wel bijzonder om te zien dat de meeste M31 missen….

Nicolàs

• 1 person likes this.

Bakx
    Participant

Maar d’r gaat er wel eentje precies door het hart. 🙁

Tja, daar wordt je inderdaad niet vrolijk van. En straks als Lelystad z’n vliegveld krijgt, ziet het er hier in Drenthe net zo uit.

Er zijn hier nu al dagen dat er geen natuurlijke bewolking is, maar wel volledig overcast met uitgewaaide contrails.

Misschien moet Kees’ foto naar de media gestuurd worden. Dit kan een iconische foto worden.

• This reply was modified 2 months ago by  Bakx.
    • 1 person likes this.

Musquetier
    Participant

Dit zijn voornamelijk satellieten, van vliegtuigen heb je veel minder frequent last (en ik woon niet zo heel ver van Schiphol)… Gelukkig hebben we nog Sigma Clipping 😉

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Zowaar een APOD, op de NASA APOD pagina is een “mouse over” waarbij de schone versie ook te zien is. Mijn titel “The Andromeda Galaxy in a crowded Sky” wilden ze niet gebruiken, dat is wel jammer, want het heeft niets met Photoshop te maken.

• 7 people like this.

KeesScherer
    Participant

Een paar statistieken over het APOD traject. Op 6 oktober stuurde ik de foto in, en op 9 oktober kwam de email met bevestiging van plaatsing. Na heel wat email verkeer werd de foto gisteren 14 oktober geplaatst.

De APOD website had in 2015 al ruim een miljoen bezoekers per dag en heeft daarnaast 25 internationale versies in andere talen (Zie een paar voorbeelden in het screenshot). Dan wat social media statistieken, Twitter account: 1.2 Miljoen volgers, Facebook 0.4 Miljoen:

Likes             shares/reTweets

Twitter               1.4K+1.1K         418+236

Facebook           2.1K                    407

Instagram       10.7K

Totaal              15.3K                      1061

Het totaal bereik in 24 uur is duizelingwekkend, er zijn retweeters bij met miljoenen volgers (Brian Cox: 2.9M)

Daarnaast veel vragen op Facebook en Starship Asterisk (Discussieforum over Apods)

• 6 people like this.

Bakx
    Participant

Misschien moet Kees’ foto naar de media gestuurd worden. Dit kan een iconische foto worden.

En zo geschiedde………

• 5 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

Van harte Kees met dit resultaat! Helemaal te gek dat die zoveel aandacht gekregen heeft, wie weet wat dit nog voor staartje krijgt voor clubs als StarLink…

Nicolàs

• 1 person likes this.

InFINNity Deck
    Participant

Ik had een verwijzing naar Kees’ APOD ook even op CN geplaatst en kreeg daar een interessante link op terug. Het ziet ernaar uit dat de plannen van StarLink nu alweer verouderd zijn, ze willen naast die 12k aan sv’s nog een extra 30k aan sv’s lanceren…. Dat worden heeeeeel veeeeeel subs om alle sporen kwijt te raken…

Nicolàs

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

We gaan dan van 5000 naar 35000 satellieten, maar elk spoor staat maar op 1 sub (weinig kans dat er 2 sporen precies hetzelfde pad volgen). Met >=7 subs heb je ook dan geen probleem in een stack. Maar het gaat mis met de single shots zoals gemaakt met survey telescopen.

InFINNity Deck
    Participant

Wellicht is het een idee je foto ook hier in te sturen?: http://www.astronomie.nl/#!/iau100/iau100/_detail/gli/astrofotografiewedstrijd-stuur-je-beste-foto/

Dit is precies het type foto dat ze niet verwachten, maar wel de nadruk legt op, in hun eigen woorden, het “…publiek bewust te maken van de schoonheid van de sterrenhemel…”.

Nicolàs

KeesScherer
    Participant

Wellicht is het een idee je foto ook hier in te sturen?: http://www.astronomie.nl/#!/iau100/iau100/_detail/gli/astrofotografiewedstrijd-stuur-je-beste-foto/ . Nicolàs

Een interessante suggestie Nicolàs. Ik zie geen voorwaarden voor inzending en dat zou inhouden dat iedereen zou kunnen insturen zonder peperking als lokatie of zelfs nationaliteit? Ook opnamen met remote telescopen zijn kennelijk toegestaan en ik zie zelfs geen eis dat de foto door de inzender zelf moet zijn gemaakt (“hun beste werk kan ook op de bewerking slaan”). De foto mag ook jaren geleden zijn gemaakt. Ik zal een mail sturen met wat vragen.

• This reply was modified 1 month, 2 weeks ago by  KeesScherer.
    • 2 people like this.

KeesScherer
    Participant

Misschien moet Kees’ foto naar de media gestuurd worden. Dit kan een iconische foto worden. En zo geschiedde………

En dat was een prima suggestie, ik had dat zelfs al 2 dagen eerder gedaan 🙂

KeesScherer
    Participant

Wellicht is het een idee je foto ook hier in te sturen?: http://www.astronomie.nl/#!/iau100/iau100/_detail/gli/astrofotografiewedstrijd-stuur-je-beste-foto/ . Nicolàs

Een interessante suggestie Nicolàs. Ik zie geen voorwaarden voor inzending en dat zou inhouden dat iedereen zou kunnen insturen zonder beperking als lokatie of zelfs nationaliteit? Ook opnamen met remote telescopen zijn kennelijk toegestaan en ik zie zelfs geen eis dat de foto door de inzender zelf moet zijn gemaakt (“hun beste werk kan ook op de bewerking slaan”). De foto mag ook jaren geleden zijn gemaakt. Ik zal een mail sturen met wat vragen.

Ik stuurde een email op18 oktober met hele specifieke vragen over het ontbreken van een reglement omdat er geen reglement op de pagina beschikbaar was (of ik moet er na een paar keer goed lezen overheen gekeken hebben, en jullie ook?). Ik kreeg geen antwoord op de email, maar vandaag staat er plotseling een link naar het reglement midden op de pagina. Dat reglement heeft de datum, hou je vast: 17 oktober….

Na lezen van het reglement stuur ik niet in, bij winst zou ik binnen een week een retourticket nederland plus hotel moeten boeken. De foto mag overigens niet ergens anders zijn ingestuurd en moet tenminste 3500 pixels aan de lange zijde zijn. Dat wordt een probleem voor planeetfotografen, die moeten de boel opblazen.

• This reply was modified 1 month, 2 weeks ago by  KeesScherer.
    • 2 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

3500 pixels…. dat wordt 3300 pixels zwart met daarin ergens een bolletje…

Nicolàs

• 2 people like this.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)

You need to log in or to reply to this topic.