DSLR ruis en kalibratie

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken DSLR ruis en kalibratie

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #6675
    Groenewold
    Participant

    Recent ben ik nog eens goed gaan nadenken over een aantal stappen in het gehele kalibratie-proces en met name op het gebied van ruis. Ik weet dat dit altijd een hot-topic is met vele meningen, maar ik wil graag proberen om argumenten voor verschillende stappen te vinden op basis van metingen en 1-op-1 vergelijkingen in processing.

    Mijn huidig begrip van hoe te kalibreren, gebruik makend van dithered lights.

    • Flats, kalibreren met Dark flats – hiermee trek je het bias signaal en eventueel ander signaal wat op dezelfde opname-lengte zit als een flat van de flat af.
    • Darks, kalibreren met bias frames – het bias signaal aftrekken met een master-bias van ongeveer 100 frames
    • Lights, kalibreren met master-bias, master flat en master dark

     
    Waar ik onzeker over ben is of het stacken van dithered lights, wat al zorgt voor het verwijderen hot pixels e.d., juist vereist dat je niet meer kalibreert met darks (omdat je dan wellicht zaken dubbelop aftrekt met problemen ten gevolg). Het gebruik van dark-flats voor flats ipv een master-bias vind ik op zich een vrij logische stap. Je neemt flats met langere exposures op dan een bias, dus verwacht je (al hoeft dat niet zo te zijn in de praktijk) een iets ander bias-signaal.

    #6765
    Theunissen
    Participant

    Ik heb je een aantal maanden geleden “iets” toe laten komen via wetransfer? Wat zegt “iets” over dit onderwerp?

    #6768
    Groenewold
    Participant

    Hahaha, oh crap helemaal vergeten sorry. Ik duik er vandaag meteen in.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top