Early Season NGC7000

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Early Season NGC7000

Tagged: 

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author
    Posts
  • #19335
    Bus
    Participant

    Gisteren had ik weer eens zin om eens wat astrofotografie te gaan doen. Aangezien het erg helder was, maar nog vrij licht ben ik tegen 0:00 gaan opnemen. de eerste opnames toonden al vrij heldere beelden waarbij het histogram ver naar rechts lag. Aangezien NGC7000 nog laag in het Oosten stond op dat moment bevondt deze zich nog in de lichtkoepel van ons dorp. Uiteindelijk heb ik de camera de gehele nacht laten draaien om zo toch nog een klein deel van de nacht redelijk donkere foto’s te kunnen meepakken alvorens het ochtendgloren de opnames al weer begon te beïnvloeden.

    Hieronder zie je een drietal opnames uit de periode waarin NGC7000 zich in de lichtkoepel bevondt, eentje uit de donkere zone en eentje op het moment dat het ochtendgloren al weer begon te storen.

    Uiteindelijk heb ik 105 x 1min door APP gehaald en bewerkt in PS en LR.

    Sony A6000a + Samyang 135mm f2 + Star Adventurer.

    #19336
    Theunissen
    Participant

    Je weet dat je voor likes (net zoals iedereen :-) ) op Facebook moet zijn. De data is er in overvloed (lees: details), de bewerking (stretch?) is helaas, zoals in veel van je materiaal, veel te hard voor mijn gevoel. Details gaan verloren en dubbel klikken laat harde details en veel korrelige ruis zien.

    Ik zelf ben zeker niet de perfecte astrofotograaf, sterker nog, ik zie mezelf  nog eens niet als astrofotograaf. Maar als ik zo vrij mag zijn, ik denk dat jij, als fotograaf moet streven naar perfectie. Mooie zachte bewerkingen zou de invulling zijn die ik eraan zou geven. Aangezien dit een 135mm Samyang opname lijkt verwijs ik als referentie naar mijn NGC7000. Ook niet perfect, maar fijner in bewerking voor mijn gevoel en dit moet dus ook met de data van jouw setup (minimaal) mogelijk zijn.

    Het vervelende, en dit is een gelieerde discussie, is dat opbouwende kritiek tegenwoordig wat gevoelig lijkt te liggen, toch denk ik dat dit de enige manier voorwaarts is. Resumerend, een herbewerking van volgens mij uitstekende data is zeker aan te raden.

    #19342
    Bus
    Participant

    Nou Marc,

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik meer heb aan de opbouwende kritiek die jij hier nu post dan aan de likes op facebook ;-)

    Ik ben inderdaad nog niet zo handig met het nabewerken van de data (lees, so much info out there). Daarbij helpt het ook niet dat ik mijn Sony RAW-bestanden nog steeds niet aan APP kan voeren waardoor er voor mijn gevoel toch al enig dataverlies optreedt wanneer ik de bestanden converteer naar TIFF (maar dat kan ook aan mij liggen).

    Een single RAW-bestand laat ook veel meer kleur in de sterren zien, waaronder blauwe en rode. Het enige waar ik APP voor gebruik is het registreren, calibreren en stacken. De stretch doe ik dan vervolgens in PS, waar ik ook de RGB kanalen uitlijn (zo goed en kwaad als dat gaat). Vervolgens is het een kwestie van aanpassen naar smaak in Lightroom……niet echt de ideale workflow voor een astrofotograaf.

    Graag zou ik mij dan ook wat meer willen verdiepen in APP, maar ik heb gewoonweg de tijd er niet voor. Maar gezien jou reactie (waarop waarschijnlijk nog wel een paar aanvullende reactie van anderen zullen volgen) ga ik zeker nog eens aan de slag met de data.

    Bedankt voor je input Marc :-)

    Met vriendelijke groeten,

    Rutger Bus

    #19343
    Groenewold
    Participant

    Beetje gefrustreerd Marc? ;) Maar geef je groot gelijk hoor, het kan liggen aan het feit dat ik in de wetenschap werk en gewend ben met frustratie en kritiek om te gaan, dat is zeg maar de normale manier van werken naar iets beters. En het hoeft niet altijd beter, zeker niet in een hobby, dus wat dat betreft moet iedereen dat voor zichzelf bepalen, maar mocht je willen leren en vooruit gaan dan is er niks beters dan iemand die naast “nou wat mooi” ook een flinke portie puntjes opschrijft, zo heb ik alhier namelijk het meeste geleerd en ik geniet alleen maar meer van de foto’s die ik nu kan maken.

    Als je hulp nodig hebt Rutger, altijd leuk te helpen. Als je wat ruwe bestanden online kan zetten dan kunnen we een bewerking proberen en je die voorleggen bijvoorbeeld.

    #19344
    Bus
    Participant

    Hoi Vincent,

    Ik zou graag wat bestanden met jullie willen delen. Hoeveel RAW-bestanden heb je nodig om tot een beetje een acceptable stack te komen???

    Dan maak ik vanavond via Wetransfer even een link aan waar je de bestanden kan downloaden.

    Ik ben erg benieuwd naar de verschillende resultaten en natuurlijk naar de manier van dataprocessing en bewerken….

    Met vriendelijke groeten,

    Rutger Bus

    Ps. Ik heb op dit moment niet echt een vaste Workflow voor APP en de nabewerking…..nu is het meer van “op goed geluk” en “naar smaak bewerken”. Het zou fijn zijn om een soort vast retueel te implementeren in de workflow, dus alle hulp is welkom!

    #19345
    KeesScherer
    Participant

    Mooi om de drie subs te zien, verdeeld over de nacht. Is dit op f2.0 gemaakt Rutger? Het lijkt er een beetje op dat de sterbeelden net niet scherp genoeg zijn, f2.0 is natuurlijk heel kritisch en de scherpte zal verlopen in de loop van de nacht door temperatuurverschillen. Ik zou ook de data nog eens een paar keer opnieuw nabewerken, ik doe tenminste 3 keer een complete nabewerking en sta elke keer vebaasd over de verschillen. Qua kleur b.v. zie je dat de N.A. nevel vaak als rood wordt weergegeven, maar er zit toch echt een boel blauw [OIII] in.

    #19346
    Groenewold
    Participant

    Laten we zeggen iets van 30 lights, 30 darks, 30 bias en 15 flats ofzo? Uiteraard is meer beter, maar moet een beetje te downloaden blijven. :) Leuk om te proberen!

    #19347
    Theunissen
    Participant

    Beetje gefrustreerd Marc? ?

    Ja en nee. Ik ben uiteraard niet gefrustreerd over andermans werk maar wel over de reacties in voorkomende gevallen die ik vooral op FB maar ook op andere plekken lees. Andermans werk, maar ook het mijne wordt niet beter van duimpjes omhoog.


    @buzzmeister
    , stuur ook even de APP stack mee. Toch interessant om mee te kijken. Het waarschijnlijke focus verloop viel mij ook op. De Samyang heeft een kunststof behuizing als ik me niet vergis?

    #19348
    Bus
    Participant

    @groenewold: Die Lights gaat nog wel lukken. Ik heb helaas geen Darks, Flats en Biased frames

    #19349
    Bus
    Participant

    @Theunissen: Ik stuur de APP Stack ook wel mee idd!

    #19350
    Theunissen
    Participant

    @groenewold: Die Lights gaat nog wel lukken. Ik heb helaas geen Darks, Flats en Biased frames

    Heb je geen oude darks (zelfde ISO/sluitertijd) en bias (zelfde ISO)? Deze kun je per seizoen vaak hergebruiken (als de sensor T ongeveer gelijk is).

    #19351
    Bus
    Participant

    Bij dezen de link naar de RAW-bestanden + APP-stack!

    Ik ben erg benieuwd wat jullie (iedereen die er zin in heeft natuurlijk) er van kunnen maken!

    https://we.tl/mryYxFEH7j

    #19353
    Theunissen
    Participant

    Ik ben erg benieuwd wat jullie (iedereen die er zin in heeft natuurlijk) er van kunnen maken!

    Een snelle bewerking van de APP stack (zoals door jou aangeleverd) in PI. Lach niet, ik vind deze versie nét iets te hard gestretched :-) . De conclusie is gerechtvaardigd, combineer jouw materiaal met geduld en wat oefening in postprocessing … en het wordt echt leuk.

    Die reflecties zijn overigens wel doodzonde (rond de helderste sterren), heb je hier al eens naar gekeken?

    #19355
    Groenewold
    Participant

    Dat soort reflecties ken ik, nog te weinig tijd gehad te zien of ik ze nu nog steeds heb, maar leek te maken te hebben met de Baader filters die ik gebruik.

    #19357
    Groenewold
    Participant

    Mijn versie, in APP verwerkt en gecorrigeerd voor de kleur. Zo goed mogelijk (lastig hier) Light Pollution correction toegepast, kleur iets opgekrikt en als stretch opgeslagen. Daarna in PixInsight tikkie CurvesTransformation, klein beetje nog het rood en blauw opgekrikt, groen weggehaald en de randen geknipt (daar leek het nogal wazig te zijn). Met een goede flat zou je hier nog een iets mooier signaal uit kunnen halen, maar het signaal an sich is heel netjes!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top