Eenvoudige collimatie tool voor RC en SCT-kijkers

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Eenvoudige collimatie tool voor RC en SCT-kijkers

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #24075
    Bus
    Participant

    Ik kwam in mijn eeuwige zoektocht naar perfectie (die ik toch nooit ga vinden) een interessant item  tegen over het collimeren van een SCT of RC kijker met een Tri-Bahtinov masker. Mijn intresse was meteen gewekt aangezien ik zelf geen optische bank of Howly Glatter lasercollimator in mijn bezit heb en de aanschaf of productie hiervan mij teveel zou gaan kosten.

    Het idee van een simpel masker sprak mij dus wel aan. Ik heb daarom op http://www.te-les-koop.nl een oproep geplaatst of er iemand voor mij zo’n masker wilde 3D-printen. Marco Verstraaten was zou vriendelijk om dit voor mij te doen en 2 dagen later en een paar tientjes armer lag het masker bij mij op de deurmat. Wel iets te klein, maar dat mocht de pret niet drukken. Met wat knutselwerk kon ik uiteindelijk toch het masker over de voorkant van mijn Richie Chretien plaatsen en was het ‘s avonds zowaar helder zodat ik ook meteen de werking van het masker kon toepassen.

    Het principe achter een tri-Bahtinov masker is dat deze in één keer over de 3-assen vd secundaire spiegel kan meten of deze correct  uitgelijnd is met de primaire hoofdspiegel. Je kan dus heel nauwkeurig, aan de hand van de spikes bepalen welke stelschroef van de secundaire spiegel (x,y of z) je moet aandraaien (of losdraaien) om zo een volledig symetrisch patroon te creeren hetgeen betekend dat je secundaire spiegel perfect loodrecht op de hoofdspiegel staat.

    Nu even weer terug naar mijn eigen RC6″….Deze telescoop had ik al en paar keer “gecollimeerd” volgens de DSI-stermethode en ook via de zogenaamde REEGO collimatietool. Gebruikmakende van deze methoden zou de telescoop dus nagenoeg gecollimeerd moeten zijn. Echter, bij bovenstaande methodes is het collimeren nog altijd aangewezen op eigen interpretatie van het sterbeeld, dan wel de uilijning van een lichtbron op een geprinte bullseye.

    Ik was dus erg benieuwd naar hoe het beeld met het Tri-Bahtinov masker (foto 1) eruit nadat ik deze op een heldere ster had gericht. Ik heb dus de telescoop op Vega gericht en met een gewoon Bahtinov masker sherp gesteld (foto 2). Daarna het Tri-Bahtinov masker erop en wederom een foto gemaakt. Niet geheel verrast maar toch wel verbaast kon ik duidelijk aan het sterpatroon zien dat mijn RC6 niet goed gecollimeerd was (foto 3). Met een paar simpele (maar kleine) stapsgewijze correcties door het aandraaien van de juiste stelschroeven op de secundaire spiegel stond deze binnen 5 minuten nagenoeg perfect uitgelijnd (foto 4). Ik was werkelijk blij verrast met het snel behaalde resultaat en ik kan het iedereen van harte aanraden om ook eens zo’n masker te kopen/printen/maken.

    Om het systeem helemaal optimaal te kunnen collimeren zal er ongetwijfeld een optische bank aan te pas moeten komen, ook om de brandpuntsafstand te kunnen bepalen en eventueel de hoofdspiegel perfect te kunnen uitlijnen etc. etc. Voor mijn €350 euro kostende RC6 weet ik niet of dit nog de moeite waard is maar vooralsnog ben ik in ieder geval super blij met deze aankoop van de RC6.

    Met vriendelijke groeten,

    Rutger Bus

    #24077
    engels
    Participant

    Het lijkt wel de methode met een Goldfocus mask. Ik heb zo’n ding uit de USA laten komen en met de bijbehorende software is het prima te doen.

    Wim Engels

    #24078
    InFINNityDeck
    Participant

    Om het systeem helemaal optimaal te kunnen collimeren zal er ongetwijfeld een optische bank aan te pas moeten komen, ook om de brandpuntsafstand te kunnen bepalen en eventueel de hoofdspiegel perfect te kunnen uitlijnen etc. etc. Voor mijn €350 euro kostende RC6 weet ik niet of dit nog de moeite waard is maar vooralsnog ben ik in ieder geval super blij met deze aankoop van de RC6. Met vriendelijke groeten, Rutger Bus

    Mooi resultaat Rutger!

    Voor het afstellen van de primaire spiegel is geen optische bank nodig, wel een paar eenvoudige hulpstukken die ook prima van karton te maken zijn. Als je stap 1 van mijn artikel over het collimeren van een RC volgt, dan valt dit met eenvoudige middelen prima te doen. Als je bij het afstellen van zowel de primaire als secundaire spiegel één schroef ongemoeid laat (deze zou ik dan even duidelijk markeren), dan kan de spiegelafstand niet veranderen en is de Ronchi-test niet nodig en is de optische bank alleen een stuk gemakkelijker dan een echte ster.

    Met twee van de drie schroeven is elke spiegel af te stellen. Het is alleen iets lastiger omdat, wat je normaal gesproken met de derde schroef doet, nu met twee schroeven moet doen.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #24080
    Bus
    Participant

    Mooi resultaat Rutger! Voor het afstellen van de primaire spiegel is geen optische bank nodig, wel een paar eenvoudige hulpstukken die ook prima van karton te maken zijn. Als je stap 1 van mijn artikel over het collimeren van een RC volgt, dan valt dit met eenvoudige middelen prima te doen. Als je bij het afstellen van zowel de primaire als secundaire spiegel één schroef ongemoeid laat (deze zou ik dan even duidelijk markeren), dan kan de spiegelafstand niet veranderen en is de Ronchi-test niet nodig en is de optische bank alleen een stuk gemakkelijker dan een echte ster. Met twee van de drie schroeven is elke spiegel af te stellen. Het is alleen iets lastiger omdat, wat je normaal gesproken met de derde schroef doet, nu met twee schroeven moet doen. Nicolàs

    Oei, dat klinkt nog aardig ingewikkeld aangezien het maken uit karton toch nog wel enige afwijking met zich mee zal brengen. Zou het bepalen van de spiegelafstand met een Ronchi-filter het best fotografisch of optisch te doen zijn.? Ik neig naar fotografisch, maar ik lees in jou uitgebreide collimatieprocedure dat je ook een lens op je camera (ZWOASI294MC Pro in mijn geval) moet hebben.

    Wanneer ik momenteel van voren in de buis van mijn RC6 kijk zie ik wel de bekende “Hall of Mirrors” dus dat zou al een indicatie moeten zijn dat de boel nagenoeg goed staat???. Misschien dat ik het maar laat bij het correct afstellen van de secundaire spiegel en maar genoegen neem met een kijker die net niet 100% presteert.

    #24082
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Rutger,

    Als je met karton (of kunststof) werkt, dan moet dat wel heel erg nauwkeurig gedaan worden uiteraard.

    De Ronchi-test kan zowel visueel als fotografisch, maar het laatste is een stuk relaxter aangezien je het beeld kan vergroten en niet constant door het filter hoeft te kijken. Bij fotografisch gebruik van het Ronchi-filter is een camera met lens een voorwaarde (scherpgesteld op oneindig). Dit kan uiteraard ook een DSLR zijn. Het fotografisch Ronchi-filter heeft hiervoor aan beide kanten schroefdraad. Ik weet niet of er voor de ASI294 ook een standaard ZWO lens is, maar zie wel dat er adapters zijn voor Canon en een M4/3 lens op de ASI294 pagina van ZWO. Als je over een DSLR beschikt, is het wellicht een snellere stap daarvoor een verloop aan te schaffen.

    Die “hall of mirrors” is denk ik niet een heel betrouwbare indicatie.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #24151
    Moonen
    Participant

    Interessant om zo de collimatie goed te kunnen zetten. Is er van dit masker ook een SVG, AI of EPS bestand (of ander vectorbestand) te vinden op internet? Als ik de Newton volgend jaar weer ga gebruiken wil ik m graag eens proberen.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top