eerste bewerking m42 in APP

Activity Forums Astrofotografie Deepsky eerste bewerking m42 in APP

Tagged: ,

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 67 total)
  • Author
    Posts
  • #16083
    Haverkamp
    Participant

    Ben nog steeds aan het “stoeien” met APP… Ik probeer met mijn m42 opnamen bezig en kom er bij stap 2 (calibratie) achter dat de master-dark niet wordt aangemaakt, ondanks dat dit wordt aangekondigd . Wél de badpixel map en en de masterbias zijn terug te vinden. Weet iemand wat ik verkeerd doe? Bij voorbaat dank voor advies

    Hoi Ed,

    Ik weet denk ik waar het misgaat in dit geval, dit is iets in de user interface dat ik moet aanpassen, want dat zorgt bij meerderen voor wat verwarring.

    Als je heb geselecteerd om de bad pixel map aan te maken, dan moet je dat daarna uitzetten voor de daadwerkelijke creatie van de masterdark en masterflat. Anders wordt telkens opnieuw de bad pixel map aangemaakt op basis van de darks en flats.

    Er worden momenteel 2 video tutorials geupload, waarbij 1 dit (als het goed is) uitlegt ;-) Zal morgen op mijn site staan bij video tutorials.

    Mabula

    #16086
    Groenewold
    Participant

    Ah kijk, zo komen we er vanzelf uit. :) Mooie opname @ed-defesche running man en alles prima te zien, geen uitgebrande centra, nice!

    #16087
    Defesche
    Participant

    Bedankt, ook voor de aangeboden hulp.

    #16088
    Defesche
    Participant

    Mabula, hartelijk dank.

    #16089
    Defesche
    Participant

    Nog een vraagje omdat ik de userguide maar niet te pakken krijg (krijg steeds de astropixelprocessor in mandje ipv guide) en wel over het volgende;

    wanneer ik sleutel aan mijn masterbias bijvoorbeeld, vanaf welke stap dien ik het proces dan te beginnen en hoef ik dan alleen de master- bias en -dark en de lights te laden/aanvinken ?

    bij voorbaat dank.

    #16090
    Groenewold
    Participant

    Hoe bedoel je sleutelen aan de masterbias? In principe hoef je alleen alle kalibratie-frames te laden (bias, dark, flat) en dan kan je aangeven dat hier masters van gemaakt worden, gaat automatisch. Dan verwijder je de aparte subs uit de lijst, laadt je de lights in en met de masters geselecteerd kan je vervolgens gewoon verder. Intern zouden de lights dan al gekalibreert moeten zijn (wat te zien is aan de notities D, F, B en eventueel BPM als je die hebt).

    #16091
    Groenewold
    Participant

    Overigens moet je opletten dat wanneer je de master-flat maakt, de flat-subs ook eerst gekalibreert moeten worden met een Bias, Dark en BPM. Dit zou ik gewoon in een aparte sessie doen. Als je namelijk je light met een aparte master-bias gaat kalibreren en je flats hebben ook nog bias-signaal in zich, dan trek je dus 2x het bias signaal van je lights af.. wat niet te adviseren is. Persoonlijk maak ik altijd alleen heel veel darks op bewolkte dagen (stuk of 150) en die gebruik ik dan voor m’n lights, bias zit daar namelijk ook al in. Ik gebruik een master-bias zuiver en alleen om de flats mee te kalibreren.

    #16106
    Defesche
    Participant

    Nog (steeds…) APP aan het testen. Ik heb de opname met verschillende progs gestacked  (DSS, fitswork en nog enkele) en mijn ervaring is dat APP het stacken voortreffelijk doet, zeker gezien de eenvoud om tot een goede stack te komen. Voor de test heb ik alles default gelaten. Bijgaand een resultaat dat na stacken binnen APP color-calibrated is waarbij ik het referentiekader om de nevel heb getrokken. Verder binnen PI snel de volgende bewerkingen er op los gelaten; histo-stretch, tgvdenoise, hdrmultiscaletransform, localhistogramequalisation, unsharpmask, darkstructure-enhance, scnr. Daarna in Photoshop de highlights binnen de kern wat getemperd. De tweede opname heb ik hetzelfde bewerkt als bovenvermeld, doch met colorcalibration binnen PI ipv APP, dus alleen de onbewerkte stack binnen PI gebruikt. Voor beide colorcalibrations heb ik ik hetzelfde gebied gemarkeerd en ben van mening dat het binnen PI een beter resultaat oplevert. De resultaten zijn divers maar welke de “goede” is ???. Tenzij ik nog iets niet goed doe binnen APP (nabewerking durf ik nog niet goed aan hierin) gaat mijn voorkeur van nabewerking vooralsnog uit naar PI. Maar petje af voor het stacken binnen APP!!!!!

    #16108
    Haverkamp
    Participant

    Hartelijk dank Ed!

    Groot verschil hoor tussen de 2 bewerkingen. Bij welke stap(pen) zie je de verschillen voornamelijk ontstaan?

    Beide bewerkingen komen wel uit de initiële APP stack begrijp ik?

    groet,

    Mabula

    #16109
    Defesche
    Participant

    Hoi Mabula,

    inderdaad zelfde stack, zelfde gebied afgekaderd voor de kleur calibratie (natuurlijk na lichtvervuiling verwijderen, normalisatie).

    Ik zou verwachten dat de kleuren niet zo ver uiteen zouden liggen. Dit gezien de strategie om te calibreren toch hetzelfde is?

    Ik kan natuurlijk niet 100% uitsluiten dat ik iets niet goed doe. Misschien dat iemand het gestackte beeld eens kan bekijken, als dat opheldering zou kunnen leveren?.

    #16110
    Defesche
    Participant

    Schiet me ineens iets te binnen!.

    Ik meen mij te herinneren dat na stacken EERST gecropped moet worden alvorens verdere bewerkingen los te laten.

    Zou dat een oorzaak kunnen zijn? Weet niet of de APP-stack (automatisch?) gecropped is? Dit had ik binnen PI wél gedaan.

    #16111
    Haverkamp
    Participant

    Hoi Ed,

    Stuur me het gestackte beeld maar, dan kan ik kijken waar ik op uit kom ;-) en mogelijk ook een verklaring vinden.

    Je kan het sturen met wetransfer of dropbox naar mabula@astropixelprocessor.com ;-)

    Het croppen is voor de verwerking in APP geen probleem, alleen de data in de gebieden die je selecteert wordt namelijk meegenomen in de berekeningen. Dus ik vermoed niet direct dat dit de oorzaak is.

    Ik denk dat het verschil wel in de implementatie van de ster kleur calibratie kan liggen, dus ik ben zeker benieuwd wat ik zie als ik je data verwerk. (mogelijk meteen een mooie use case om de ster kleur calibratie in APP te verbeteren, dat staat namelijk in de planning )

    In de PI versie zie ik duidelijk veel meer blauw en blauwe sterren..

    Mabula

    #16126
    Haverkamp
    Participant

    Hoi Ed,

    ik heb naar je stack gekeken, wat valt mij op:

    – ik denk dat er iets niet goed gaat in je bias en/of dark calibratie, in je stack zijn duidelijk horizontale lijnen te zien van ofwel de read noise patronen van je sensor of de vaste patronen van de dark current. De lijnen kunnen dus zowel in de bias  als wel de dark current zitten. Dus ik denk dat er hier sterk winst te behalen valt ;-) als we dit kunnen oplossen.

    – ik krijg min of meer hetzelfde resultaat als jou na remove light pollution, calibrate background, star color calibration en selective color. Waarom het resultaat van PI zo blauw wordt is voor mij op basis van de data niet duidelijk, mogelijk doet PI de kleurcalirbatie middels je histogram en in dit geval is dat denk ik niet goed, maar ik weet het niet zeker moet ik bekennen.

    – het rode kanaal in je stack is het slechtste/zwakste kanaal, na achtergrond calibratie krijg je daarom een veel breder histogram voor het rode kanaal tov het blauwe en groene kanaal. Ik zou denken dat je mogelijk een filter hebt gebruikt wat veel rood licht heeft tegengehouden en mogelijk meer dan je lief is? Heb je een LPS filter of iets dergelijks gebruikt?

    Wat plaatjes van mijn bevindingen met histogrammen erbij:

    #16128
    Haverkamp
    Participant

    En hier nog een JPG, waarin je goed kan zien, dat er horizontale strepen in je data zitten die er met calibratie uit zouden moeten gaan denk ik:

    #16132
    Haverkamp
    Participant

    En nog even gekeken naar de JPGs die je had gepost, ik was geinterresseerd in hoe de histogrammen zijn, aan de histogrammen is duidelijk te zien dat de PI bewerking nogal overshoot naar het blauw denk ik, wat ik op basis van de kleurcalibratie en de data niet kan verklaren.

    Wat beter is? Ik denk zelf dat de PI versie veel te blauw is. PI killed rood of boost blauw in je bewerkingen die je in PI hebt gedaan (ik denk dat rood wordt gekilled). Misschien hebt je na de kleurcalibratie nog anders tools gebruikt die dat kunnen verklaren?

    Wat ik ook vreemd vind, is dat ik in je JPGs geen horizontale banden meer zie? terwijl ze in de stack evident zijn.

    Mabula

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 67 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top