Eerste bewerking met APP, M31

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Bus
    Participant

Een eerste bewerking met APP. Na een tijdje te hebben gestoeid met het programma (ik had geen tijd om naar de Tutorial van Sara Wagner te kijken) heb ik uiteindelijk een dataset (niet van mijzelf overigens) door APP gehaald met eigenlijk alle stappen op de standaard instellingen (aangezien ik nog niet weet wat ze allemaal inhouden).

Na de 6) Integratie nog met de 9) Tools functie alleen de Lightromoval Tool gebruikt. Daarna het bestand opgeslagen als TIFF en verder naar smaak bewerkt in Lightroom…..vooralsnog wel onder de indruk van APP omdat het behoorlijk snel werkt in vergelijking met DSS (maar volgens mij is dat vloeken in de kerk 🙂 ).

Hieronder een vlugge weergave van een enkele sub en de APP-versie.

Data: 8x480sec ISO 800 + darks en bias (geen flats).

Images © Jerry Lodriguss

• This topic was modified 1 year, 4 months ago by  Theunissen.
    • 2 people like this.

Theunissen
    Keymaster

Blij dat je de geneugten van APP hebt ontdekt 🙂

Bus
    Participant

Gelezen op CN:

Here is a bunch of raw DSLR data that I’m sharing for folks to use in practicing their image processing. It’s 1 Gigabyte total, but broken up into smaller zip files for downloading.

Download Link

M31 – Galaxy, 8 x 8-minute light frames (181 mb)
    M42 – Emission and Reflection Nebulae, 8 x 8-minute light frames (182 mb)
    M45 – Reflection Nebula and Cluster, 8 x 8-minute light frames (179 mb)
    M46 & M47 – Open Clusters, 7 x 6-minute light frames (165 mb)
    M13 – Globular Cluster, 6 x 5-minute exposures (129 mb)

Darks – 5 x 8-minute exposures at 44F (95 mb)
    Bias – 9 x 1/4000th second exposures at 37F (167 mb)

All are Canon CR2 raw files shot with an unmodified Canon 700D (T5i).
    All lights were shot with an AT65Q at f/6.5 at 420mm focal length.
    All lights, darks and bias frames were shot at ISO 800.
    All were shot from a semi-dark site with SQM readings of 20.5 to 20.8 where Milky Way can be seen overhead, but with significant light pollution along the horizon.

Jerry

Bus
    Participant

Ik ben gisteren nog maar eens bezig gegaan met APP nadat ik een aantal instructievideo’s van @bula had bekeken.
    Jammer genoeg kan ik nog niet experimenteren met mijn eigen data aangezien APP mijn Sony RAW-files nog niet herkend (word hard aan gewerkt begreep ik)

Daarom maar weer wat data van Astrozoid (Jerry), welke hij aanbied op DPReview, door APP gehaald.

• 1 person likes this.

Groenewold
    Moderator

Je zou wat kunnen spelen met de outlier rejection opties, in sommigen zie ik wat satelliet-sporen geloof ik. Maar verder, prima om te oefenen, het is wel een goed teken dat je met de standaard settings al zo eenvoudig tot dit resultaat komt.

Bus
    Participant

Dank je @supernov. Ik verbaas mij er ook over dat het programma zo lekker snel werkt. Nu had ik hier nog maar een 8-tal subs per afbeelding ter beschikking, maar toch ging het echt snel. 5-10min per afbeelding, volledig gekalibreerd, genormaliseerd en geregistreerd. Ik ben maar niet verder gaan stretchen dan de auto-stretch functie van APP…leek mij op het eerste gezicht wel OK.
    Daarnaast heb ik wel Kappa-Sigma clipping gebruikt (outlier rejection weet ik niet) en in een aantal gevallen aangegeven dat er maar 5-6 afbeeldingen van de 8 gestapeld moesten worden wat een aantal satalieten en vliegtuigsporen wel heeft verwijderd, maar dus niet alle….anders bleef er zo weinig over op daadwerkelijk te stacken ?

Haverkamp
    Participant

Hoi @buzzmeister,

een tip: bij weinig subs, gebruik je liever median integration dan average in 6) INTEGRATE, dan hoef je ook minder outlier rejection toe te passen als het goed is.

Bij veel subs, wil je echter nooit median gebruiken, altijd average icm outlier rejection.

De grens ligt een beetje aan de data, maak je kan deze ongeveer aanhouden voor 15-20 subs.

Ik denk dat ik die data van Jerry ook zelf binnenkort eens door APP haal, kijken wat ik er van kan bakken met APP.

Mabula

Bus
    Participant

Dank je @bula.

Ik ben benieuwd wat iemand met de meeste kennis van het programma eruit weet te trekken 😉

Theunissen
    Keymaster

Ik ben benieuwd wat iemand met de meeste kennis van het programma eruit weet te trekken

Ik hoop ongeveer hetzelfde, dat zou namelijk een mooie uitkomst zijn (APP for the masses, not for the classes …*)

*wie weet wie deze uitspraak ooit gebruikt heeft (zonder APP ) 🙂 , kan een gratis kratbier ophalen bij @supernov

Groenewold
    Moderator

Hans? i?

• 2 people like this.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)

You need to log in or to reply to this topic.