Eerste deepsky foto

Activity Forums Startersforum De hobby van je leven Eerste deepsky foto

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #22660
    Michael
    Participant

    Hallo allemaal,

    Gisteren heb ik mijn allereerste deepsky foto gemaakt. Ik heb M42 genomen.
    NEQ6pro op sidereal rate maar zonder guiding, met skywatcher ED80 en ASI224MC camera.
    9 lights van elk 3 seconden en 2 darks. Gestacked en bewerkt met alleen DSS.
    In de bijlagen wat bewerkingen incl. één van de negen onbewerkte lights als voorbeeld van hoe mijn ruwe materiaal eruit zag ;-)

    Ik hoor graag wat jullie tips zijn. Ik vind de foto’s er erg “korrelig” uit zien. Vooral de blauwe randen van de nevel. Wat is hier de oorzaak van? Teveel contrast? Ook zijn de sterren vrij groot, niet mooi klein en scherp, kan dit door de seeing komen?

    #22661
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Michael,

    Hoewel Orion een hoop licht geeft, zijn 9 subs van 3 seconden wat weinig en veroorzaakt dat denk ik de korreligheid in je data. Zelf heb ik hem afgelopen januari nog op de plaat gezet. Hoewel de kern wat overbelicht is, is er van ruis geen sprake (SkyWatcher Esprit 150ED, ZWO ASI1600MM Cool, 60 x 20s in L, 60 x 30s in RGB, er zijn eigenlijk ook wat kortere subs nodig om de kern goed te houden).

    Ik zou wat meer darks gebruiken, doorgaans zou een stuk of 25 moeten volstaan, zie dit draadje over darks.

    Het formaat van de sterren in je afbeelding lijkt op onscherpte te wijzen. Hoe stel je scherp?

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #22662
    Michael
    Participant

    Hoi Nicolàs, dank voor je reactie.

    Ik zal de volgende keer zorgen voor meer subs. Maar dan moet de belichting ook korter toch?

    Ik ga dat draadje eens op mijn gemak doornemen. Ik had wel het idee dat als ik meer darks gebruikte de stack ook wat donkerder werd, kan dat kloppen?

    Scherpstellen heb ik handmatig gedaan op een aantal lantaarnpalen een flink eind weg (woon 12 hoog dus kijk een flink stuk van mij af). Die kwamen haarscherp op de monitor.

    #22663
    InFINNityDeck
    Participant

    Onlangs heb ik over het scherpstellen een stukje geschreven. Dat was toen nog wat rommelig en bevatte een paar fouten, maar inmiddels heb ik het spreadsheet flink verbeterd. Voor een SkyWatcher ED80 (600mm brandpuntsafstand, dus f/7.5 als ik het goed heb) geldt dat de lantaarnpaal op ten minste 6km moet staan (5926.5m om precies te zijn) voordat deze gebruikt mag worden om scherp te stellen voor astrofotografie. Bij deze afstand is de scherpstelfout een kwart lambda vanaf de juiste focus. Wil je nog beter focusen (1/8 lambda), dan moet je deze afstand verdubbelen. Tot slot moet je er rekening mee houden dat temperatuursdaling van invloed is op de focus.

    Nicolàs

    PS. Bovenstaande berekening was voor de Evostar, voor een SkyWatcher Esprit 80ED (f/5) is de minimum afstand 5926.3m, maakt dus geen verschil).

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top